RAW +JPEG

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

RAW +JPEG

Bericht door Riemke » ma sep 10 2007 8:35 pm

Ik heb onlangs de Custom Banks van de D2x ingesteld m.b.v. de setup guide (nog bedankt Hans :) ) en nu dus eigenlijk voor het eerst met de instelling RAW + JPEG gefotografeerd.
Meestal schiet ik in RAW waarna ik in Lightroom de nodige bewerkingen doe en de foto's daarna naar een hoge kwaliteit JPEG omzet.
Wat ik me nu afvraag is: Hoe zit dat met de combinatie RAW + JPEG qua bewerking? Als ik het RAW bestand bewerk, wat gebeurt er dan met het JPEG bestand? Verandert dat ook? Bestandnummers zijn n.l. hetzelfde.

De JPEG bestanden wil ik n.l. gebruiken voor een forum. Als ik zowel het RAW- als het JPEG bestand moet bewerken zie ik het nut van die instelling niet. :roll:
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

coen

Bericht door coen » ma sep 10 2007 8:42 pm

Hallo Riemke

Met het het programma CB open je het bestand wat je wilt bewerken en die veranderd je dan, met het ander bestand (JPEG) gebeurd er niks mee ondanks het zelfde bestands naam.

gr coen

Maerlant

Bericht door Maerlant » ma sep 10 2007 8:47 pm

Hallo Riemke,

Als je in LR je NEF/RAW aanpast, dan zal je jpeg onveranderd blijven. De camera maakt namelijk twee aparte bestanden.

De vraag of het een voordeel is om in zowel NEF +JPG te schieten heeft o.a. te maken met de vraag hoeveel foto's moet je bewerken, en hoe snel moet je ze aanleveren.

Als je enkele tientallen NEF's moet bewerken dan ben je daar veel meer tijd aan kwijt, dan eenzelfde hoeveelheid JPG's.

Alleen, een NEF bestand kan op meer manieren bewerkt worden dan een JPG.

Hoop dat je hier ties mee kan, volgens mij is er hier recent nog wel het een en ander over besproken hier, bv:

NEFs and JPGs

Groet

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma sep 10 2007 9:01 pm

Ik sta regelmatig langs de lijn bij de American Football wedstrijden van mijn zoon. Daarna zet ik een selectie van de gemaakte platen op het forum van de club. Vroeger klikte ik alles in JPEG, maar nu ik wat vertrouwder raak met het nabewerken dus meestal in RAW.
Ik heb ditmaal dus gekozen voor RAW + JPEG, omdat ik op die manier de JPEG bestanden vrij vlug op het forum kan zetten en voor mezelf altijd het RAW bestand heb voor het geval dat je een keer een topplaat schiet.

Het nadeel van deze optie is inderdaad wel dat het veel ruimte op je kaartje inneemt.

Op zich zou ik voor zo'n forum ook wel alleen in JPEG kunnen schieten.
Een dilemma blijft het wel een beetje.

Overigens heeft op het forum volgens mij ook eens iets gestaan over een programma waarmee je JPEG bestand als het ware uit je RAW bestand "gefilterd"wordt. Zou dat evt. een alternatief zijn? Kent iemand dat programma en zo ja, hoe groot zijn dan de JPEG bestanden?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Maerlant

Bericht door Maerlant » ma sep 10 2007 9:20 pm

Hoi Riemke,

Wat je schrijft, is ongeveer de overweging inderdaad.

Een voorbeeld van een programma voor het converteren is:

Preview Extractor

Groet

yoyo

Bericht door yoyo » ma sep 10 2007 9:56 pm

Als je NX gebruikt kun je ook in batch je NEF bestanden om laten zetten naar JPEG. Je kunt dan gelijk een aantal standaard instellingen omzetten. Dat is zoals ik de laatste tijd werk.

Dit gaat overigens niet super snel.. en ik merkte dat op mijn systeem het maximum aantal bestanden voor één batch 900 was. Wel lastig als je 2200 foto's moet omzetten. Dat moet je dan in etappes doen.

Ik heb nog niet gekeken of dit door het maximale geheugen van mijn pc komt of niet.
Heb gisteren wel 2GB aan DIMM's extra besteld... en 2x 500GB RAID HDD's... :oops:

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di sep 11 2007 4:25 am

verstandige keuze in NEF +JPEG Basic te schieten doe ik ook 98% van de tijd, en inderdaad laat nx je gelijkgenoemde jpeg jes met rust als je de NEF bewerkt

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”