michielfw schreef:Heb genoten van deze discussie. Ik leer nu de D90 kennen, maar ik begrijp nu waar het NAS vandaan komt.
Michiel

Zoals je het nu stelt heb je het helemaal begrepen!
michielfw schreef:Heb genoten van deze discussie. Ik leer nu de D90 kennen, maar ik begrijp nu waar het NAS vandaan komt.
Michiel
Niets... Het enige is dat het oude mensen herinnert aan het kleinbeeldfilmformaat.Patrick schreef:Wat maakt FX eigenlijk de norm?emdeklerk schreef:Dat instappers bij gebrek aan FX aan DX gewend zijn maakt DX niet de norm.
Daar gaat net nu net om.
Nou nee, dat zie je verkeerd. Alle huidige DX spiegelreflexen van Nikon, Canon, Sony (Minolta) hebben nog altijd de basis register afstanden van bajonet tot aan de sensor zoals die bij kleinbeeld werd gebruikt. Precies dezelfde afstand als voorheen. Dus technisch gezien zit nog steeds het kleinbeeld formaat verweven in de huidige DX / APS-C reflexen.Remco Jan schreef:Het enige is dat het oude mensen herinnert aan het kleinbeeldfilmformaat.![]()
Dat is juist helemaal niet innovatief. Erg inefficiënt bovendien. Je gooit bijna continue een belangrijk deel van de data-informatie weg omdat mensen meestal uitgaan van een rechthoekig beeldformaat. Bovendien betaal je wel voor het grotere oppervlak van een grotere vierkante sensor, maar je benut het niet. Het is niet voor niets dat zelfs van oudsher vierkante opnameformaat camera's nu heden ten dagen bijna hoofdzakelijk worden uitgeleverd met rechthoekig formaat digitale achterwanden.Remco Jan schreef: Als het om de voordelen van een grotere sensor gaat, moet je eigenlijk meteen voor een vierkante sensor van pak m beet 30x30mm gaan. Dan ben je meteen van dat gedraai met je camera af. Dat is pas echt innovatief en normverleggend.
Een glimlach maakt zich van mij meester.emdeklerk schreef:"Niets... Het enige is dat het ervaren en met de materie bekende mensen herinnert aan het kleinbeeldfilmformaat, dat wil zeggen de mensen die nog gewend zijn van feiten uit te gaan in plaats van de waan van de dag, zonder aan de leiband te lopen van fabrikanten die een interim-formaat om commerciële redenen tijdelijk tot norm verheffen en zich verkneukelen om het volgersgedrag van de instappers.".
Dat zie je ook bij sommige oudere leden die al heel lang fotograferen, ook daar zijn er die altijd in P of zelfs de automaat werken zonder zich druk te maken over de instellingen. Toen ik 2 jaar geleden lid werd van de lokale fotoclub was ik "shocked"Patrick schreef:Het is maar wat je gewend bent. Of überhaupt iets gewend bent. Een klein verhaaltje. Ik was gisteren op de fotoclub waar ik sinds kort lid van ben. Daar werden foto's besproken. Een foto was gemaakt van een jongedame van rond de 30 jaar. Bij de vraag uit de groep welke brandpuntsafstand ze gebruikt had moest ze het antwoord schuldig blijven. Sterker nog: ze wist niet eens precies welk objectief ze heeft. "Die bij haar camera zat." Ergens ben ik daar wel jaloers op; ik ben veel te vaak bezig met technische onbenulligheden die op zich heel interessant zijn maar niet direct een betere foto opleveren...
JaapV schreef:Ik moet zomaar ineens aan Don Quichote denken...
Dat niet weten wat er technisch allemaal achterzit, heeft inderdaad zo zijn "vrije manier van denken" (en doen) als je beeld maakt. Dat merkt ik ook aan de jongeren van tegenwoordig die opgegroeid worden met iPod's, internet, waar wij vroeger kikkervisjes bij de sloot vingen en in een potje stopten.Patrick schreef:Sterker nog: ze wist niet eens precies welk objectief ze heeft. "Die bij haar camera zat." Ergens ben ik daar wel jaloers op; ik ben veel te vaak bezig met technische onbenulligheden die op zich heel interessant zijn maar niet direct een betere foto opleveren...
Lees het verhaal nog maar eens na, veelzeggend zijn de spreekwoorden die uit dit verhaal zijn voortgekomen.emdeklerk schreef:Maar wie zegt dat Don Quichote geen gelijk had?