Willem Focus schreef:Ik ben me aan het oriënteren op een groothoek zoom objectief.
Ook de beoordelingen van mijnheer Rockwell heb ik er op na gelezen . Daar mag ik denk ik wel uit concluderen dat buiten de 14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR (en die gaat het toch niet worden) de Tokina 11-16/2.8 AT-X Pro DX Nikon of Tokina 11-16/2.8 AT-X Pro DX II Nikon zo ongeveer wel de scherpste is die je kunt aanschaffen. Toch?
Nee.
De Tokina is niet zo heel scherp wijd open, pas op ca f/5.6 haalt hij de maximum scherpte.
De Sigma 8-16 is op f/4.5 scherper als de Tokina.
De Tokina is op dit forum vrij populair, men staart zich naar mijn mening te veel blind op de f/2.8. Op veel andere forums is men wat realistischer en krijgen andere groothoek zooms als de Nikon 12-24 en Sigma 10-20 ook de aandacht die ze verdienen.
Ik heb inmiddels de Tokina 11-16 en de Sigma 8-16, beide verschillende objectieven met hun eigen krachten.
De Tokina is voor mij een echte indoor/aktie lens of als ik met filters ga werken, terwijl de Sigma altijd mee gaat als ik buiten op pad ga. De hoek van de enorm, maar de mogelijkheden om een filter te gebruiken erg duur.
Mijn mening, de Tokina alleen als je echt die f/2.8 nodig hebt, en daarvoor scherpte en bereik wil inleveren.
Zo niet, dan zijn er betere alternatieven, vooral ook omdat 6mm zoom erg beperkt is. Dan heeft bijvoorbeeld de Sigma 10-20 een beter bereik.
Helaas is in dit bereik van de DX groothoek geen objectief te vinden die met kop en schouders boven de rest uit steekt.
Allemaal hebben ze hun positieve, maar ook hun negatieve punten.