Weergave op 100%
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Weergave op 100%
Beste mensen,
ik gebruik het terugkijken van opnamen op de camera vooral om belichting en scherpte te beoordelen.
Belichting zie ik meestal snel, maar om de scherpte te beoordelen moet je flink inzoomen.
Wat ik zou willen is om met één druk op de knop een 100% weergave te zien op het scherpstelpunt.
Hebben jullie daar een handige methode voor? Of moeten we bij Nikon gaan aandringen op een firmware-update die dit mogelijk maakt onder een functieknop.
Jaap
ik gebruik het terugkijken van opnamen op de camera vooral om belichting en scherpte te beoordelen.
Belichting zie ik meestal snel, maar om de scherpte te beoordelen moet je flink inzoomen.
Wat ik zou willen is om met één druk op de knop een 100% weergave te zien op het scherpstelpunt.
Hebben jullie daar een handige methode voor? Of moeten we bij Nikon gaan aandringen op een firmware-update die dit mogelijk maakt onder een functieknop.
Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Weergave op 100%
Bij de (semi-) pro modellen zoals D300, D700 en hoger kun je dit instellen onder de middenknop van de selector, dan kun je in 1 keer naar 100%. Consumenten modellen kunnen (konden?) dat niet, al weet ik het niet zeker voor D7000 etc.
Maar aangezien je dit in de D100-D800 thread plaatst neem ik aan dat je een dergelijke camera hebt. Ik weet alleen zo niet waar de instelling zit, dus daarvoor moet je de handleiding even raadplegen. Vermoedelijke in de buurt van de instellingen voor de fn knop...
Maar aangezien je dit in de D100-D800 thread plaatst neem ik aan dat je een dergelijke camera hebt. Ik weet alleen zo niet waar de instelling zit, dus daarvoor moet je de handleiding even raadplegen. Vermoedelijke in de buurt van de instellingen voor de fn knop...
Spul waarmee je foto's maakt...
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
D7000 kan dit inderdaad niet, ik geloof dat de D7100 wel de functionaliteit heeft.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
Ja het gaat d300 en D700. Ik ga het direct uitproberen.
Jaap
Jaap
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ter info: Als je een tweede keer op de knop drukt gaat hij weer terug naar volledig beeld.Jaap Driest schreef:Ja het gaat d300 en D700. Ik ga het direct uitproberen.
Jaap
Spul waarmee je foto's maakt...
- Hasselbox
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met de andere modellen kan het ook.
Druk op het inzoom knopje en houd dat ingedrukt.
Het duurt dan 0,3 seconde en je hebt 100% zoom.

- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben aan het uitproberen geslagen.
Het klopt dat je met de centrale knop ineens naar een zoomstand kunt.
je kunt zelfs kiezen tussen: Hoge zoom, gemiddelde zoom en lage zoom. Maar zoomen naar 100% zit er niet bij.
Maar het irritante is dat ze nergens zeggen hoeveel dat is. Ook bij zoomen met het +knopje staat geen factor of percentage.
Met mijn Lumixen wordt tenminste nog gezegd 2x of 4x of 16x. Dat is ook vervelend, want voor 100% moet ik ongeveer 5,5 keer inzoomen.
Voor de Nikon moet ik dat nu dus gaan uitrekenen en dan maar hopen dat een van die presets in de buurt van 100% komt.
Edit: uitgeprobeerd. Volgens mij komt Lage Zoom vrijwel overeen met 100%.
Kan een rekenwonder dat misschien nog eens natrekken? Want misschien denk ik wel helemaal verkeerd.
Het klopt dat je met de centrale knop ineens naar een zoomstand kunt.
je kunt zelfs kiezen tussen: Hoge zoom, gemiddelde zoom en lage zoom. Maar zoomen naar 100% zit er niet bij.
Maar het irritante is dat ze nergens zeggen hoeveel dat is. Ook bij zoomen met het +knopje staat geen factor of percentage.
Met mijn Lumixen wordt tenminste nog gezegd 2x of 4x of 16x. Dat is ook vervelend, want voor 100% moet ik ongeveer 5,5 keer inzoomen.
Voor de Nikon moet ik dat nu dus gaan uitrekenen en dan maar hopen dat een van die presets in de buurt van 100% komt.
Edit: uitgeprobeerd. Volgens mij komt Lage Zoom vrijwel overeen met 100%.
Kan een rekenwonder dat misschien nog eens natrekken? Want misschien denk ik wel helemaal verkeerd.
-
- Forumlid
Volgens deze meneer is het medium op de D700. Maar ik vermoed dat het toch echt high is:
http://forums.dpreview.com/forums/post/50161180" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.dpreview.com/forums/post/50161180" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch wel. "Gemiddelde zoom" is precies 2 stappen onder maximum. En dat is dus de gezochte 100%.Jaap Driest schreef:Het klopt dat je met de centrale knop ineens naar een zoomstand kunt.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
die logica ontgaat me.iJoost schreef:Toch wel. "Gemiddelde zoom" is precies 2 stappen onder maximum. En dat is dus de gezochte 100%.Jaap Driest schreef:Het klopt dat je met de centrale knop ineens naar een zoomstand kunt.
Nikon noemt nergens vergrotingsfactoren; hoe kun je dan weten dat twee stappen onder max 100% oplevert?
Mis ik iets?
Dat komt geen logica aan te pas. Ik kijk naar m'n LCD schermpje en ik zoom in en uit. Vanaf een bepaalde zoom-waarde zie je dan dat de pixels geinterpoleerd worden. Waarom Nikon dat nodig vond is mij trouwens een raadsel. Ik had liever de echte pixels gezien ook in overzoom, maar goed. De laatste stand waarin er nog niet geinterpoleerd wordt is 100%, dat geef ik je op een briefje. 
En dat is twee stappen beneden maximum.
Maar als je het niet gelooft dan open je toch gewoon dezelfde foto op 100% op je computer scherm en kijk je in welke zoom stand je dezelfde pixels ziet. Kleine moeite.

Maar als je het niet gelooft dan open je toch gewoon dezelfde foto op 100% op je computer scherm en kijk je in welke zoom stand je dezelfde pixels ziet. Kleine moeite.
- Meesterbas
- Forumlid
Tnx!Hasselbox schreef:Met de andere modellen kan het ook.
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Trouwens, Thom Hogan (http://www.bythom.com" onclick="window.open(this.href);return false;) is het met je eens. Heb ik al in twee zéér uitgebreide camerahandleidingen van zijn hand gelezen. Ook hij heeft die "kleine moeite" genomeniJoost schreef:Dat komt geen logica aan te pas. Ik kijk naar m'n LCD schermpje en ik zoom in en uit. Vanaf een bepaalde zoom-waarde zie je dan dat de pixels geinterpoleerd worden. Waarom Nikon dat nodig vond is mij trouwens een raadsel. Ik had liever de echte pixels gezien ook in overzoom, maar goed. De laatste stand waarin er nog niet geinterpoleerd wordt is 100%, dat geef ik je op een briefje.

Ik heb even geen zin om de "bron" op te sporen, maar die is toch alleen tegen betaling te verkrijgen.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Klopt dus niet. Maximum zoom en dan tweemaal terug.Meesterbas schreef:Tnx!Hasselbox schreef:Met de andere modellen kan het ook.
Groet, Jaap
-
- Forumlid
Oke! Wat mij betreft hadden ze die twee laatste interpolatiestappen beter weg kunnen laten.iJoost schreef:Toch wel. "Gemiddelde zoom" is precies 2 stappen onder maximum. En dat is dus de gezochte 100%.Jaap Driest schreef:Het klopt dat je met de centrale knop ineens naar een zoomstand kunt.