D7100 en Lightroom
D7100 en Lightroom
Vandaag heb ik mijn D7000 ingeruild voor de D7100. Echter toen ik de eerste foto's wilde importeren in Lightroom 4.3 bleek dat de Raw bestanden niet herkend worden.
Raw versie is 7.3. De D7100 staat ook nog niet op de lijst van ondersteunde camera's op de Adobe site.
Weet iemand een oplossing ? of moet ik wachten en voorlopig in JPEG fotograferen ?
Groetjes Inge
Raw versie is 7.3. De D7100 staat ook nog niet op de lijst van ondersteunde camera's op de Adobe site.
Weet iemand een oplossing ? of moet ik wachten en voorlopig in JPEG fotograferen ?
Groetjes Inge
Een mensenleven is te kort om goed te leren fotograferen !
Re: D7100 en Lightroom
Hallo Inge
Kijk eens hier
Dit is de laatste. Hij zou er bij moeten werken.
Veel plezier met de D7100
Kroontje
Kijk eens hier
Dit is de laatste. Hij zou er bij moeten werken.
Veel plezier met de D7100

Kroontje
Heerlijk zo'n forum ! Ik was al diep aan t spitten op allerlei buitenlandse fora. Dankjewel Kroontje ! Ik ga t meteen proberen 
Hij staat alleen niet op t lijstje ...

Hij staat alleen niet op t lijstje ...

Gewoon proberen. Het is de laatste versie. En anders wordt het wachten op adobe.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Denk dat je nog even pech hebt. Wanneer ik bij Adobe lees staat de D7100 ook nog niet in de lijst van de uitkomende LR update 4.4
Er staat zelfs dat de 4.4 versie uitkomt 31-05-2013. Maar goed ze hebben nog 2 maanden en ik kan mij niet voorstellen dat zo'n belangrijke camera als de D7100 dan niet in de lijst staat.
Je kunt toch van Nikon het gratis pakket ViewNX installeren, converteren naar Tiff en deze waarschijnlijk kun je wel weer inlezen in LR4 of inderdaad voorlopig even in RAW + JPEG. Het is even een omweg maar je kunt in ieder geval aan de gang. Veel plezier met de camera.
Er staat zelfs dat de 4.4 versie uitkomt 31-05-2013. Maar goed ze hebben nog 2 maanden en ik kan mij niet voorstellen dat zo'n belangrijke camera als de D7100 dan niet in de lijst staat.
Je kunt toch van Nikon het gratis pakket ViewNX installeren, converteren naar Tiff en deze waarschijnlijk kun je wel weer inlezen in LR4 of inderdaad voorlopig even in RAW + JPEG. Het is even een omweg maar je kunt in ieder geval aan de gang. Veel plezier met de camera.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Sharkey
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Misschien dat de gratis Adobe DNG converter sneller is met het toevoegen van de D7100 (laatste versie is 7.3 en die heeft nog geen ondersteuning voor de D7100). Hiermee kan je dan tzt je NEF's omzetten naar DNG. Dan heb je in ieder geval RAW bestanden om mee te werken.
Maar voorlopig is de beste optie inderdaad TIFF's.
Maar voorlopig is de beste optie inderdaad TIFF's.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Het is idd niet gelukt met de (voorlopige) software update naar 4.4.
Gelukkig kunnen er 2 SD kaarten in. 1 voor Raw en 1 voor jpg.
Dus dan maar even afwachten.
Bedankt allemaal.
Gelukkig kunnen er 2 SD kaarten in. 1 voor Raw en 1 voor jpg.
Dus dan maar even afwachten.
Bedankt allemaal.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Hier is een voorlopige workaround te vinden:
http://www.dpreview.com/forums/post/51099174" onclick="window.open(this.href);return false;
PS: Dit werkt niet voor files die op 1,3x crop geschoten zijn.
http://www.dpreview.com/forums/post/51099174" onclick="window.open(this.href);return false;
PS: Dit werkt niet voor files die op 1,3x crop geschoten zijn.

Ik heb die exiftool gedownload. Die zie ik ergens links in m'n Lightroom verschijnen. En nu houdt t op bij mij.
Ik moet iets wijzigen maar waarin ?
Sorry, maar ben niet bovengemiddeld handig met computers en al helemaal niet via zo'n korte uitleg in het Engels.
PS ik gebruik een Mac.
Kan je me nog een heel klein beetje op helpen ?
Groetjes Inge
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Inge,
Gebruik gewoon even voor de time being het ViewNX van Nikon. Dit kun je gratis downloaden via de Nikon site.
Laadt je NEF's in en converteer deze naar TIFF en haal in LR deze TIFF's binnen en klaar.
Je hebt dan nog steeds je originele NEF's geheel in tact achter de hand en een mapje met TIFF's ernaast.die je nu bewerken kunt.
Gebruik gewoon even voor de time being het ViewNX van Nikon. Dit kun je gratis downloaden via de Nikon site.
Laadt je NEF's in en converteer deze naar TIFF en haal in LR deze TIFF's binnen en klaar.
Je hebt dan nog steeds je originele NEF's geheel in tact achter de hand en een mapje met TIFF's ernaast.die je nu bewerken kunt.
Jan
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je kan in View NX ook prima de eerst bewerkingen doen. Met name belichting en witbalans. Het is even behelpen, maar prima te doen tot Adobe bij is met de software.
- Maribex
- Forumlid
- Contacteer:
Hier van 't zelfde met CS5, erg vervelend!
Martin

Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Yeahhh, zie net dat de update Lightroom 4.4 er is. Mét D7100 plugin.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
- Maribex
- Forumlid
- Contacteer:
Maar vooralsnog(?) alleen voor CS6, en als DNG-converter.strangeartefact schreef:Nieuwe cameraraw is er ook!
Mooie Nikon-spullen...