Sportfotografie
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
70-300mm
Hallo Dirk-jan,
Er is wel eens eerder op dit forum gememoreerd dat hoe meer zoom, meer problemen geeft.
Een zoomobjectief is eigenlijk één groot compromis.
Daarom zijn primes over het algemeen veel beter dan zoom objectieven.
Een obejectief moet op een bepaalde brandpuntafstand gecorrigeerd worden.
Een zoom heeft zoveel brandpuntafstanden in zich dat het nooit optimaal gecorrigeerd kan worden.
De 18-200mm heefft 11,11 maal zoom de 70-300mm heeft 4,29 maal zoom.
Dus de 70-300mm is veel beter te corrigeren dan de 18-200mm.
Daar komt bij dat je de 18-70mm al hebt wat op zich een heel goed objectief is.
De 70-300mm is daar een hele goede aanvulling op, plus dat je aan de bovenkant 100mm extra zoom hebt.
Dus ik zou in jouw geval voor de 70-300mm gaan wel met VR natuurlijk.
Succes en ik hoor het wel.
Groetjes George
Er is wel eens eerder op dit forum gememoreerd dat hoe meer zoom, meer problemen geeft.
Een zoomobjectief is eigenlijk één groot compromis.
Daarom zijn primes over het algemeen veel beter dan zoom objectieven.
Een obejectief moet op een bepaalde brandpuntafstand gecorrigeerd worden.
Een zoom heeft zoveel brandpuntafstanden in zich dat het nooit optimaal gecorrigeerd kan worden.
De 18-200mm heefft 11,11 maal zoom de 70-300mm heeft 4,29 maal zoom.
Dus de 70-300mm is veel beter te corrigeren dan de 18-200mm.
Daar komt bij dat je de 18-70mm al hebt wat op zich een heel goed objectief is.
De 70-300mm is daar een hele goede aanvulling op, plus dat je aan de bovenkant 100mm extra zoom hebt.
Dus ik zou in jouw geval voor de 70-300mm gaan wel met VR natuurlijk.
Succes en ik hoor het wel.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Andere optie is de Sigma 50-150 2.8 HSM met daarbij een 1.4 TC waardoor je ook 70-210 f4 haalt.
Is veel lichter, goedkoper en je hebt keuze of je wilt beginnen bij 50 of 70 mm.
Ik kan je zeggen als je dicht op het veld staat en de actie is vlak bij dan ben je blij dat je 50 mm hebt.
In ieder geval geen 55-200 of 70-300 vanwege de lichtsterkte, een 2.8 lens heb je wel nodig heb ik gemerkt.
70-200 2.8 is het beste echter heeft ook de beste prijs.
Trouwens VR en sportfotografie gaat niet samen.
Is veel lichter, goedkoper en je hebt keuze of je wilt beginnen bij 50 of 70 mm.
Ik kan je zeggen als je dicht op het veld staat en de actie is vlak bij dan ben je blij dat je 50 mm hebt.
In ieder geval geen 55-200 of 70-300 vanwege de lichtsterkte, een 2.8 lens heb je wel nodig heb ik gemerkt.
70-200 2.8 is het beste echter heeft ook de beste prijs.
Trouwens VR en sportfotografie gaat niet samen.
Laatst gewijzigd door John Sentani op di sep 11 2007 8:47 am, 2 keer totaal gewijzigd.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik fotografeer met de 70-200 uit de hand met de VR op Active. Alleen als ik mijn monopod gebruik, staat de VR uit.John Sentani schreef:Trouwens VR en sportfotografie gaat niet samen.
Ben benieuwd John, waarom je vindt dat VR niet samen gaat met sportfotografie?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
John Sentani schreef:Als het je echte sportfotografie wil doen met beweging erin (het "meetrek" effect) dan wil de VR teveel corrigeren.
Voor bevroren scenes is het geen probleem.
Daar merk ik met mijn 70-200/2.8VR helemaal niets van.
VR "normal" is voor statische foto's en om te pannen.
VR "active" is voor als je zelf op een bewegend voertuig zit.
Met of zonder VR is het paneffect hetzelfde bij mij.
Justin "Bad Ass" Wilson, Dutch Champ Car Grand Prix (12e race Champ Car series), Assen, 2007

Simon Pagenaud, Dutch Champ Car Grand Prix (12e race Champ Car series), Assen, 2007

Laatst gewijzigd door yoyo op di sep 11 2007 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans Braakhuis:
"De professionals langs de lijnen van de voormalige eredivisie werken met grote en lichtsterke objectieven. Van f2,8 400 tot f4,0 600 millimeter."
Ja hoor, als ze naast het ene doel zitten en een speler bij het andere doel moeten vastleggen. Als een speler vlakbij ze komt hebben ze toch echt een tweede body met een korter objectief erbij. Of zelfs een derde body met een groothoek.
De oorspronkelijke vraag komt er op neer hoe iemand met één objectief spelers en spelmomenten zowel dichtbij als veraf kan vastleggen.
Het lijkt me zinniger om daarop te focussen.
Groet, E.M. de Klerk
"De professionals langs de lijnen van de voormalige eredivisie werken met grote en lichtsterke objectieven. Van f2,8 400 tot f4,0 600 millimeter."
Ja hoor, als ze naast het ene doel zitten en een speler bij het andere doel moeten vastleggen. Als een speler vlakbij ze komt hebben ze toch echt een tweede body met een korter objectief erbij. Of zelfs een derde body met een groothoek.
De oorspronkelijke vraag komt er op neer hoe iemand met één objectief spelers en spelmomenten zowel dichtbij als veraf kan vastleggen.
Groet, E.M. de Klerk
emdeklerk schreef:De oorspronkelijke vraag komt er op neer hoe iemand met één objectief spelers en spelmomenten zowel dichtbij als veraf kan vastleggen.
Groet, E.M. de Klerk
Waar heb je dat gelezen...

Maar de meest voor de hand liggende objectieven zijn al genoemd.
70-200/2.8VR en 300/4 (in de AF-S uitvoering)
Maar hij kan natuurlijk ook zelf eerst uitvogelen wat hij wil met een 70-300VR. Verschil met de eerder genoemde veel duurdere objectieven zal in het begin toch niet zichtbaar zijn.
Misschien wil hij wel gelijk naar een 300/2.8VR...