Groothoek
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Groothoek
http://www.kamera-express.nl/product/si ... hsm-nikon/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb de Nikon 16-35 f/4 VR. Prima ervaringen mee. Alleen de 14-24 f/2.8 is beter naar mijn mening, maar die is duurder en niet zo handig in gebruik.
De andere merken brengen mij niets wat ik liever zou hebben dan een van deze twee geweldenaren.
De andere merken brengen mij niets wat ik liever zou hebben dan een van deze twee geweldenaren.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb ook het Tokina 16-28 objectief en ik ben er erg tevreden over. Prima alternatief voor de 14-24 van Nikon zelf, die heus beter is, maar niet zoveel beter dat het enorme verschil in prijs gerechtvaardigd is. Overigens zou ik - wanneer middelen beschikbaar waren - het nikonobjectief wel kopen, al was het maar vanwege de twee extra mm. Er is ook nog een sigma 12-24 objectief dat FF gebryuikt kan worden. Heb je op DX ook een mooie groothoek. De IQ is naar ik in tests leen zozo...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Ik zou je budget iets meer rekken en voor een gebruikte 14-24 2.8 gaan.
Gerard
Gerard
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Zoom of geen zoom?Michaeldeman schreef:Goedemiddag mensen,
Ik zoek een goede groothoeklens, tegen een prijs van onder de 1000 euro welke ik later op een FX camera kan schroeven.. Welke worden mij dan geadviseerd?
Groeten
Vast is de Nikon 28mm-1,8 G de beste naast de 21mm van Zeis.
Wat is de beste? Dat blijft soms appels met peren vergelijken...
http://nikonrumors.com/2013/03/25/dxoma ... nses.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is je budget onbeperkt? Of ga je voor de beste prijs/prestatieverhouding?
Moet het nog hanteerbaar zijn? Wel of niet AF?
Kortom er is niet DE beste.
IMHO is de Samyang 14mm (zie ook bovengenoemde testresultaten) ongetwijfeld het objectief met de beste prijs/prestatieverhouding!
http://nikonrumors.com/2013/03/25/dxoma ... nses.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is je budget onbeperkt? Of ga je voor de beste prijs/prestatieverhouding?
Moet het nog hanteerbaar zijn? Wel of niet AF?
Kortom er is niet DE beste.

IMHO is de Samyang 14mm (zie ook bovengenoemde testresultaten) ongetwijfeld het objectief met de beste prijs/prestatieverhouding!
Hoe weet je dat dan? Heb je die allemaal geprobeerd?Patrick schreef: De andere merken brengen mij niets wat ik liever zou hebben dan een van deze twee geweldenaren.

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De meeste wel. Ik heb de Sigma 12-24 en 15-30 wel eens geprobeerd. Die laatste is, als je er een tweedehands kan vinden, het goedkoopste, redelijk alternatief. Ik was de Tokina even vergeten. Die heb ik nog niet in handen gehad. Maar of ik die liever zou hebben dan de Nikons? Die stop extra in dit bereik doet mij niet zo veel. Die VR van de 16-35 vind ik handiger. In een kerk schieten met 1/2 tot 1/4 seconde op 16mm is erg handig!CaptainHook schreef:Hoe weet je dat dan? Heb je die allemaal geprobeerd?Patrick schreef: De andere merken brengen mij niets wat ik liever zou hebben dan een van deze twee geweldenaren.
De primes is een ander verhaal. Ik nam aan dat er een zoom gezocht werd. Dat staat er niet expliciet nu ik het nog eens nalees. Bij de primes zijn allerlei exoten die ik niet ken. Die ik vaak ook niet betalen kan. Ik heb zelf een SamYang 14mm. Prima ding, maar die blijft meestal thuis sinds ik de 16-35 heb.
De Nikon 15mm schijnt erg goed te zijn. Lastig aan te komen heb ik begrepen. De 20mm is niet slecht, maar geen super-groothoek in de huidige markt.
- gjb
- Forumlid
- Contacteer:
Ik werk al jaren met de sigma 12-24 en ben daar tevreden over.
Natuurlijk zijn er betere lenzen te vinden maar de prijs - kwaliteit verhouding is prima.
Kanttekening is wel dat ik destijds bij kamera-express meerdere lenzen heb geprobeerd en dat er van de 4 á 5 maar 1 scherp was op de plekken waar die scherp moest zijn.
Natuurlijk zijn er betere lenzen te vinden maar de prijs - kwaliteit verhouding is prima.
Kanttekening is wel dat ik destijds bij kamera-express meerdere lenzen heb geprobeerd en dat er van de 4 á 5 maar 1 scherp was op de plekken waar die scherp moest zijn.
Iedere gek heeft zijn gebrek ik wel (D)800
Nikon: D800 * MB-D12 * D200 * 10,5/2.8 * 17-35/2.8 * 28-70/2.8 * 80-200/2.8 * 50/1.8 * 24-85/3.5-4.5 * SB800
Sigma: 150/2.8 * 12-24/4.5-5.6
Nikon: D800 * MB-D12 * D200 * 10,5/2.8 * 17-35/2.8 * 28-70/2.8 * 80-200/2.8 * 50/1.8 * 24-85/3.5-4.5 * SB800
Sigma: 150/2.8 * 12-24/4.5-5.6
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Voor het geval de TS dit niet weet, er zijn 2 versies van de Sigma 12-24 en versie II - die Léon hierboven al adviseert - presteert beter dan versie I.
Sigma 12-24 II review op Google
Sigma 12-24 II review op Google
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
-
- Forumlid
- Contacteer:
De 16-35 mm van Nikon heeft een behoorlijke tonvormige vertekening. Schat dat dat zo 2 mm scheelt, qua groothoek, als je dit corrigeert. De Tokina vertekent veel minder. Dat is ook de reden waarom ik dit objectief gekocht heb. In de winkel was vergeleken met de f4 van het Nikon objectief ook het zoekerbeeld een stuk helderder. Toen was de koop gauw gesloten. De VR heb ik nooit gemist. Ik werk altijd op statief in interieurs...In een kerk schieten met 1/2 tot 1/4 seconde op 16mm is erg handig!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Die koppeling wijst naar de test van de C*-versie.
De test van de Nikon-versie staat HIER en die heeft mij altijd afgestoten. Ik begrijp ook de vele mooie sterretjes niet onder de gemiddeld ronduit negatieve tekst...

Waar ik bij Tokina nog het meest op afknap is die vreemde AF-schakeling, helemaal als je het vergelijkt met de slipkoppeling van de moderne Nikkors: M/A - M.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes