Groothoek

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Michaeldeman

Groothoek

Bericht door Michaeldeman » do mar 28 2013 3:52 pm

Goedemiddag mensen,

Ik zoek een goede groothoeklens, tegen een prijs van onder de 1000 euro welke ik later op een FX camera kan schroeven.. Welke worden mij dan geadviseerd?

Groeten

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Groothoek

Bericht door Léon Obers » do mar 28 2013 4:22 pm

http://www.kamera-express.nl/product/si ... hsm-nikon/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Michaeldeman

Bericht door Michaeldeman » do mar 28 2013 6:17 pm

En dan nog iets met F2,8 ;-)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 28 2013 7:53 pm

Ik heb de Nikon 16-35 f/4 VR. Prima ervaringen mee. Alleen de 14-24 f/2.8 is beter naar mijn mening, maar die is duurder en niet zo handig in gebruik.

De andere merken brengen mij niets wat ik liever zou hebben dan een van deze twee geweldenaren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Doerak
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Doerak » do mar 28 2013 8:47 pm

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » vr mar 29 2013 7:09 am

Ik heb ook het Tokina 16-28 objectief en ik ben er erg tevreden over. Prima alternatief voor de 14-24 van Nikon zelf, die heus beter is, maar niet zoveel beter dat het enorme verschil in prijs gerechtvaardigd is. Overigens zou ik - wanneer middelen beschikbaar waren - het nikonobjectief wel kopen, al was het maar vanwege de twee extra mm. Er is ook nog een sigma 12-24 objectief dat FF gebryuikt kan worden. Heb je op DX ook een mooie groothoek. De IQ is naar ik in tests leen zozo...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

iBub

Bericht door iBub » vr mar 29 2013 8:54 am

Ik zou je budget iets meer rekken en voor een gebruikte 14-24 2.8 gaan.

Gerard

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr mar 29 2013 9:22 am

Michaeldeman schreef:Goedemiddag mensen,

Ik zoek een goede groothoeklens, tegen een prijs van onder de 1000 euro welke ik later op een FX camera kan schroeven.. Welke worden mij dan geadviseerd?

Groeten
Zoom of geen zoom?

Vast is de Nikon 28mm-1,8 G de beste naast de 21mm van Zeis.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr mar 29 2013 10:03 am

Wat is de beste? Dat blijft soms appels met peren vergelijken...
http://nikonrumors.com/2013/03/25/dxoma ... nses.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is je budget onbeperkt? Of ga je voor de beste prijs/prestatieverhouding?
Moet het nog hanteerbaar zijn? Wel of niet AF?
Kortom er is niet DE beste. :mryellow:

IMHO is de Samyang 14mm (zie ook bovengenoemde testresultaten) ongetwijfeld het objectief met de beste prijs/prestatieverhouding!

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr mar 29 2013 10:16 am

Patrick schreef: De andere merken brengen mij niets wat ik liever zou hebben dan een van deze twee geweldenaren.
Hoe weet je dat dan? Heb je die allemaal geprobeerd? :P

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 29 2013 11:03 am

CaptainHook schreef:
Patrick schreef: De andere merken brengen mij niets wat ik liever zou hebben dan een van deze twee geweldenaren.
Hoe weet je dat dan? Heb je die allemaal geprobeerd? :P
De meeste wel. Ik heb de Sigma 12-24 en 15-30 wel eens geprobeerd. Die laatste is, als je er een tweedehands kan vinden, het goedkoopste, redelijk alternatief. Ik was de Tokina even vergeten. Die heb ik nog niet in handen gehad. Maar of ik die liever zou hebben dan de Nikons? Die stop extra in dit bereik doet mij niet zo veel. Die VR van de 16-35 vind ik handiger. In een kerk schieten met 1/2 tot 1/4 seconde op 16mm is erg handig!

De primes is een ander verhaal. Ik nam aan dat er een zoom gezocht werd. Dat staat er niet expliciet nu ik het nog eens nalees. Bij de primes zijn allerlei exoten die ik niet ken. Die ik vaak ook niet betalen kan. Ik heb zelf een SamYang 14mm. Prima ding, maar die blijft meestal thuis sinds ik de 16-35 heb.

De Nikon 15mm schijnt erg goed te zijn. Lastig aan te komen heb ik begrepen. De 20mm is niet slecht, maar geen super-groothoek in de huidige markt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gjb
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gjb » vr mar 29 2013 11:31 pm

Ik werk al jaren met de sigma 12-24 en ben daar tevreden over.
Natuurlijk zijn er betere lenzen te vinden maar de prijs - kwaliteit verhouding is prima.
Kanttekening is wel dat ik destijds bij kamera-express meerdere lenzen heb geprobeerd en dat er van de 4 á 5 maar 1 scherp was op de plekken waar die scherp moest zijn.
Iedere gek heeft zijn gebrek ik wel (D)800

Nikon: D800 * MB-D12 * D200 * 10,5/2.8 * 17-35/2.8 * 28-70/2.8 * 80-200/2.8 * 50/1.8 * 24-85/3.5-4.5 * SB800
Sigma: 150/2.8 * 12-24/4.5-5.6

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za mar 30 2013 12:06 am

Voor het geval de TS dit niet weet, er zijn 2 versies van de Sigma 12-24 en versie II - die Léon hierboven al adviseert - presteert beter dan versie I.
Sigma 12-24 II review op Google
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » ma apr 01 2013 9:51 pm

In een kerk schieten met 1/2 tot 1/4 seconde op 16mm is erg handig!
De 16-35 mm van Nikon heeft een behoorlijke tonvormige vertekening. Schat dat dat zo 2 mm scheelt, qua groothoek, als je dit corrigeert. De Tokina vertekent veel minder. Dat is ook de reden waarom ik dit objectief gekocht heb. In de winkel was vergeleken met de f4 van het Nikon objectief ook het zoekerbeeld een stuk helderder. Toen was de koop gauw gesloten. De VR heb ik nooit gemist. Ik werk altijd op statief in interieurs...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma apr 01 2013 10:33 pm

Die koppeling wijst naar de test van de C*-versie.

De test van de Nikon-versie staat HIER en die heeft mij altijd afgestoten. Ik begrijp ook de vele mooie sterretjes niet onder de gemiddeld ronduit negatieve tekst... :frown:

Waar ik bij Tokina nog het meest op afknap is die vreemde AF-schakeling, helemaal als je het vergelijkt met de slipkoppeling van de moderne Nikkors: M/A - M.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”