welk boek aan te raden voor huwelijksfotografie?

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
alexjeg

welk boek aan te raden voor huwelijksfotografie?

Bericht door alexjeg » za mar 30 2013 10:08 am

Ik ben een beginnend fotograaf en heb nog een maand of twee voorbereiding voor huwelijksfotografie.
Ik zoek een goed boek met voorbereiding, welke apparatuur, tricks tips checklists etc.
Welk boek springt er wat jullie betreft uit qua voorbereiding?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: welk boek aan te raden voor huwelijksfotografie?

Bericht door Patrick » za mar 30 2013 10:46 am

Ik denk niet dat er een "huwelijksfotografie voor beginners" is. Begin zo snel mogelijk een goede basis te leggen. Wat doen diafragma, sluitertijd, ISO, verschillende objectieven, etc. En ga veel, heel veel foto's maken.

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat twee maanden erg weinig is om een van de lastigste soorten fotografie, want zo zie ik huwelijksfotografie, goed onder de knie te krijgen. Sowieso leer je volgens mij fotograferen niet in twee maanden...

Kijk in ieder geval ook veel naar foto's van anderen. Probeer erachter te komen hoe die foto's gemaakt zijn. Kijk naar de gebruikte instellingen bijvoorbeeld.

Hoezo moet je trouwens als beginnend fotograaf ineens zo een klus doen?

En wat voor materiaal heb je ter beschikking? Kan je al iets vertellen over de omstandigheden ter plaatse?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » za mar 30 2013 10:54 am

met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » za mar 30 2013 11:23 am

Iedereen die een camera heeft krijgt vroeger of later een keer deze vraag. De vraag is makkelijk, maar een goed antwoord is dat zeker niet.

Je zegt dat je beginnend fotograaf bent, niks mis mee, maar een bepaalde basis en kennis van zaken zijn toch wel een minste vereiste. Zoals: kan je je camera blindelings bedienen en weet je waarvoor de knopjes en instellingen zijn. Zaken als sluitertijd, ISO en Diafragma moet je begrijpen en kunnen toepassen.

Dan heb je het zaakje apparatuur. Imo heb je een minimale uitrusting nodig die kan bestaan uit bijv:

1 hoofdbody, welke ook onder slecht licht goed presteert in zowel ISO als ook de AF onder slecht licht
1 reservebody
een 24-70, een 70-200 en een macrolens, of het equivalent in primes als een 35-50-85mm etc.
1 goede reportageflitser ( en de kennis om deze te bedienen ) met een eventueel 2e/reserve flitser
Veel goede opgeladen batterijen voor zowel de flitsers, als ook accu's voor de camera's
Ruim voldoende snelle geheugenkaartjes ( imo liever een aantal van 8gb dan 1 van 64gb. Dan kan je per onderdeel van de trouwerij veilig stellen ivm defecten oid
Een goede toegankelijke fototas waarin je blindelings alles kan pakken.

Dat is het minimale wat je imo nodig hebt qua spullen ( en dan vergeet ik nog de helft waarschijnlijk.... )

Dan zijn er zaken als betrouwbaar vervoer van en naar de plekken. Je boterhammetjes, goede locaties, een tijdsschema, wensen van de klanten, technisch kunnen van jou, wat bij slecht weer, wat bij defecte spullen etc. etc
Een huwelijk moet je alleen doen als je er echt klaar voor bent. Veel fotografen vinden het een belachelijke bezigheid, maar ik vindt het een van de mooiste takken uit de fotografie, maar ook een van de zwaarste. Je bent de hele dag aan het rennen en stressen om alles op een juiste en onopvallende manier vast te leggen, je hebt geen 2e kans, je kan niets over doen, alles moet meteen goed zijn. Dan nog vele uren nalopen/bewerken van je beelden, prints, boeken etc. Er komt echt veel bij kijken om het goed te doen.

Als je ook maar de kleinste twijfel hebt of je dit allemaal aan kan zou ik meteen een nee verkopen aan die mensen, het zou zonde zijn als er iets zou mislukken waardoor een bruidspaar hun mooie dag een lelijk randje zou krijgen...

Maar dat is mijn 2 centjes...

En een leuk boek met veel info... Ehh, wel Engels ( en ook een andere stijl dan wij hier gewend zijn ) is: ISBN: 978-1-60059-565-3 Boek van Steve Sint. Met meer dan 4000 huwelijken onder z'n riem kan die wel wat inzichten geven in het geheel.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » za mar 30 2013 11:43 am

Alex,
Bezint eer gij begint.
Mijn tip: laat dat soort fotografie over aan een vakman of -vrouw.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » za mar 30 2013 11:44 am

Als je nog geen ervaring hebt in bruidsfotografie én je materiaal nog niet voor elkaar hebt: niet doen.

Kan er een heel verhaal aan breien; maar zoals Remco héél goed omschreef: Een huwelijksdag inclusief voorbereiding en afhandeling is echt topsport.
Ik zou het graag eens willen doen, maar ga er vooralsnog zeker níet aan beginnen.
Alle punten van Remco onderschrijf ik, met als aanvulling dat ik je het Zoom-magazine van deze maand aan zou raden. Daar staat een treffend artikel in over ditzelfde onderwerp.

Je hebt hierbij geen 2e kansen...

Ikzelf doe binnenkort mijn 1e portret-opdracht, van een collega met haar moeder voor een jubileum.
Na overleg - en ook een post hier op het forum - heb ik haar uitgelegd dat ik nog geen ervaring heb maar het wel graag zou willen doen, maar dat ik ook zou snappen als ze een meer ervaren fotograaf vraagt.
Tevens heb ik aangegeven dat ik voor de shoot niets vraag, en het heus ook wat langer kan duren dan 'normaal' om alle benodigde foto's te maken; en ik dus ook wat shots eventueel opnieuw kan maken / opnieuw zou moeten doen. Over de nabewerking(en) ben ik zeker genoeg, over het materiaal (nu wel) ook maar je neemt als fotograaf ook gewoon een grote 'verantwoordelijkheid' op je; jij wordt vertrouwd met de opdracht om ál die bijzondere momenten in één keer goed vast te leggen op een bruiloft. En als je naderhand blijkt net even je focus-punten of je belichting of - vul maar in - niet goed te hebben is de trouwdag voorbij en zitten jullie allen met de 'kater'. Overdoen kan nooit meer...

Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » za mar 30 2013 11:55 am

Vaak ligt de oorzaak van de keuze van de fotograaf meer bij de opdrachtgever.

Alex weet zelf duidelijk wat hijzelf kan en wil. En zal dit naar ik aanneme kan ook vertalen naar het bruidspaar.
Aangezien licht je grootste vrind en vijand is zou ik veel en veel oefenen en minder gaan lezen. Probeer savonds in bed te gaan lezen. En overdag gaan oefenen.
Misschien is het mogelijk om qua hardware lenzen en of flitsers te lenen???

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za mar 30 2013 3:12 pm

alexjeg schreef:Ik ben een beginnend fotograaf en heb nog een maand of twee voorbereiding voor huwelijksfotografie.
Ik zoek een goed boek met voorbereiding, welke apparatuur, tricks tips checklists etc.
Welk boek springt er wat jullie betreft uit qua voorbereiding?
Anderen hebben 2 jaar fotovakschool nodig wat jij in twee maanden wil doen. :roll:

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo mar 31 2013 8:38 am

Goedemorgen Alex,

op welk punt in je fotografie sta je nu?
Je zoekt een boek aangaande huwelijksfotografie zeg je; maar met alleen een boek zijn 'we' er nog niet natuurlijk.
Hoe ver sta je in je eigen ervaring en handling, en met je apparatuur?

We horen graag!

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo mar 31 2013 10:39 am

Een boek zou ik niet zo vlug weten Alex, maar misschien heb je wat aan deze tips?
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ortage.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je de Engelse taal beheerst kun je ook eens kijken naar artikelen van Neil van Niekerk, o.a. hier

http://www.planetneil.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

DKF

Bericht door DKF » zo mar 31 2013 11:12 am

Ik lever voor mijn volgende bruiloftshoot alleen de foto's. Wat een pokkewerk zo'n boek maken.

Persoonlijk vind ik dat sommigen het overdrijven dat een serieuze amateur geen goede keuze zou zijn. Hoe kom je aan ervaring...juist door zo'n bruiloftreportage aan te pakken. Het is maar net of je er 'feeling' voor heb. Ik zie ook vaak genoeg het tegenovergestelde. Zogenaamde 'ervaren vakmensen' die in mijn ogen beroerde foto's maakten. Uiteindelijk moet het bruidspaar beslissen of ze voor 2000 euro een prof nemen of voor een goedkopere serieuze amateur gaan. Je stijl moet hun uiteraard liggen en je moet goed liggen bij het bruidspaar. Een bruiloftreportage is niet iets voor chagrijnige harry's. Mocht je niet zo zeker zijn van je kunnen kijk dan eens of je voor je eigen bruiloftshoot je een keer mee mag/kunt lopen op een bruiloftshoot van een 'ervaren' fotograaf.

Ik heb vorig jaar ook mijn eerste reportage gehad. Heb mij ruim van te voren voorbereid. Op het internet tig bruiloftfoto's bekeken (kijk bv eens op Flickr naar weddingshoots). Gesprek met het bruidspaar gehad. Plekken bezocht (en of ze eenvoudig bereikbaar waren met een witte trouwjurk) die ik en het bruidspaar wel mooi vonden voor de shoot. Een testshoot met het bruidspaar gemaakt. Een backupplan gemaakt mocht het weer tegen zitten op de trouwdag. Extra batterijen, flitser,en backup body geregeld. Body's en objectieven laten reinigen voor de dag etc etc.

Met als resultaat dit jaar al weer twee keer geboekt voor een bruiloft :D

Eerste bruiloftshoot : link

Ik wens je igv veel succes Alex.
Laatst gewijzigd door DKF op zo mar 31 2013 11:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » zo mar 31 2013 11:13 am

Naar mijn mening een erg goed boek m.b.t. bruidsfotografie. Ik zou ook zeker eens op youtube zoeken naar David Ziser.
Afbeelding

Valiant
Forumlid
Forumlid

Bericht door Valiant » wo apr 03 2013 11:12 pm

+1
The best camera is the one you have with you...

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”