Welke lens moet ik kiezen
Welke lens moet ik kiezen
Hallo allemaal,
Ik, een nog zeer onervaren hobby fotograaf, ben op zoek naar een lens voor mijn nikon d5100.
Ik heb nu een standaard 18-55 lens ik vind alleen dat ik er onvoldoende mee in kan zoomen.
Maar dan rijst de vraag welke lens zou ik kiezen?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen
Lizette
Ik, een nog zeer onervaren hobby fotograaf, ben op zoek naar een lens voor mijn nikon d5100.
Ik heb nu een standaard 18-55 lens ik vind alleen dat ik er onvoldoende mee in kan zoomen.
Maar dan rijst de vraag welke lens zou ik kiezen?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen
Lizette
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welke lens moet ik kiezen
Beste Lizette,
Welkom.
Als je wat verder leest op dit forum zal je vaak positieve ervaringen zien over de Nikon 18-105 lens, die kan net iets meer zonder erg kostbaar te worden.
Groeten, Gijs
Welkom.
Als je wat verder leest op dit forum zal je vaak positieve ervaringen zien over de Nikon 18-105 lens, die kan net iets meer zonder erg kostbaar te worden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- DannySan
- Clublid
Hoi lizette,
aanhakend bij gijs sandberg: welkom op dit forum!
De optie van gijs is helemaal prima, als je het binnen '1 lens' wilt houden.
Ikzelf heb niet lang na de aanschaf van mijn D3100 de 55-200 VR gekocht; dat beviel me zeer goed.
Even vooropgesteld dat je het niet erg moet vinden om objectieven te wisselen natuurlijk.
Zo ja, dan is de 18-105 een goed alternatief; of wellicht de 18-200 (een beetje ook afhankelijk van je budget).
Succes met je keuze, groetjes Danny
aanhakend bij gijs sandberg: welkom op dit forum!
De optie van gijs is helemaal prima, als je het binnen '1 lens' wilt houden.
Ikzelf heb niet lang na de aanschaf van mijn D3100 de 55-200 VR gekocht; dat beviel me zeer goed.
Even vooropgesteld dat je het niet erg moet vinden om objectieven te wisselen natuurlijk.
Zo ja, dan is de 18-105 een goed alternatief; of wellicht de 18-200 (een beetje ook afhankelijk van je budget).
Succes met je keuze, groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ligt eraan wat je wilt fotograferen en of je objectief wilt wisselen.
Maar ik heb er eergisteren net 1 te koop gezet. Wellicht zoek je zoiets? Hier staat'ie.
Maar ik heb er eergisteren net 1 te koop gezet. Wellicht zoek je zoiets? Hier staat'ie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- JW17
- Clublid
Hoi Lizette,
Welkom op dit forum!
Het is een beetje traditie om je in de betreffende rubriek voor te stellen. Dat mag uitgebreid of kort, wat je zelf wilt.
Aansluitend op de andere reageerders; wat is jouw budget voor het objectief en wat wil je fotograferen?
Welkom op dit forum!
Het is een beetje traditie om je in de betreffende rubriek voor te stellen. Dat mag uitgebreid of kort, wat je zelf wilt.
Aansluitend op de andere reageerders; wat is jouw budget voor het objectief en wat wil je fotograferen?
Groet,
JW
JW
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zoek eens op het forum. Dit is volgens mij de meest gestelde vraag hier. Bijna dagelijks stelt iemand deze vraag.
Nou om dan te voldoen aan de traditie.
Ik ben dus Lizette 27 jaar moeder van een dochtertje en woonachtig in Lelystad.
Het wisselen van het objectief vind ik niet heel erg. In huis is het logisch voor mij dat ik een ander objectief gebruik.
Wat ik wil fotograferen. Nou ja mijn dochter
natuurlijk, maar ook landschap, dierentuin foto's en in en om het huis.
Groeten Lizette
Ik ben dus Lizette 27 jaar moeder van een dochtertje en woonachtig in Lelystad.
Het wisselen van het objectief vind ik niet heel erg. In huis is het logisch voor mij dat ik een ander objectief gebruik.
Wat ik wil fotograferen. Nou ja mijn dochter

Groeten Lizette
- Thor
- Forumlid
- Contacteer:
Welkom, Lizette, vanuit het zuidoosten van Lelystad! 
Inderdaad kan ik de 18-200 ook van harte aanbevelen, maar heeft wel iets beperking t.o.v. de combi 18-55 + 55-200, met name de grotere vertekening. Verder een prima all-rounder!

Inderdaad kan ik de 18-200 ook van harte aanbevelen, maar heeft wel iets beperking t.o.v. de combi 18-55 + 55-200, met name de grotere vertekening. Verder een prima all-rounder!
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
- JW17
- Clublid
Helemaal mee eens! 18-200 is een prima bereik, en je hoeft geen lens te wisselen. Dat vind ik nog steeds een groot voordeel.Thor schreef:Inderdaad kan ik de 18-200 ook van harte aanbevelen, maar heeft wel iets beperking t.o.v. de combi 18-55 + 55-200, met name de grotere vertekening. Verder een prima all-rounder!
Nikon maakt dit objectief maar Tamron en Sigma ook. Dan komt ook het budget weer om de hoek kijken maar ook hoe de combinatie met de D5100 'in de hand ligt'. Dat moet je echt in een winkel uitproberen.
Naar mate je 'verder komt' in de fotografie komen de wensen voor andere, specifiekere en/of lichtgevoeligere objectieven vanzelf wel...

Groet,
JW
JW
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ze vindt wisselen niet erg. Dan is ze beter af met een Nikon AFS 70-300 VR of Tamron 70-300 VC. De zijn optisch veel beter dan zo'n superzoom. Aanrader!
Later kan je altijd nog eens kijken of je die 18-55 wilt vervangen door wat mooiers. Iets als een Nikon AFS 16-85 VR of een Tamron 17-50 f2.8 (kies een versie met scherpstelmotor!). Een D5100 verdient een mooie objectieven!
Later kan je altijd nog eens kijken of je die 18-55 wilt vervangen door wat mooiers. Iets als een Nikon AFS 16-85 VR of een Tamron 17-50 f2.8 (kies een versie met scherpstelmotor!). Een D5100 verdient een mooie objectieven!
- Thor
- Forumlid
- Contacteer:
Daar heb jij weer gelijk in, Patrick, wisselen is geen probleem voor Lizette. 
Ja ook die 16-85 heb ik nu al jaren en da's een echt scherp objectief op zowel de D70(s) als de D300s. Maar die zal dan later komen als de Telelens is aangeschaft.
Dan is 70-300 voor nu een mooie aanvulling, en past in de 'objectieven planning'.

Ja ook die 16-85 heb ik nu al jaren en da's een echt scherp objectief op zowel de D70(s) als de D300s. Maar die zal dan later komen als de Telelens is aangeschaft.
Dan is 70-300 voor nu een mooie aanvulling, en past in de 'objectieven planning'.
met de groeten uit Lelystad
En wat is jullie mening over de 55-300??
Ik had namelijk bedacht dat die heel mooi aansloot bij mijn huidige lens.. maar ja of dat zo is weet ik natuurlijk niet!
Dapper en braaf volg ik een mooie cursus om het toch ook een goed te leren ipv hier en daar wat draaien en op goed geluk een foto te maken.
Ik had namelijk bedacht dat die heel mooi aansloot bij mijn huidige lens.. maar ja of dat zo is weet ik natuurlijk niet!
Dapper en braaf volg ik een mooie cursus om het toch ook een goed te leren ipv hier en daar wat draaien en op goed geluk een foto te maken.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Mooi aansluiten doet die inderdaad. Maar voor de meeste mensen is dat kleine gaatje tussen 55mm en 70mm niet zo erg. Dat is een kwestie van een halve stap voor- of achteruit doen.
De reden dat ik die andere twee noem is omdat het mooiere objectieven zijn.
De reden dat ik die andere twee noem is omdat het mooiere objectieven zijn.