Lens calibratie
-
- Forumlid
Lens calibratie
Even een vraagje,
Zelf heb ik mijn lenzen allemaal gekalibreerd op mijn D300s.
Maar waarom is micro adjustment in pro body's wel ingebouwd, en niet in een consumenten camera?
Je zou bijna denken of wat betreft mijn gevoel, dat je in pro body's meer kans hebt op back of front focus met je lens dan in andere body's.
Of kan iemand mij dit uitleggen? Het rare is dat ik met mijn oude D90 hier totaal geen last van had wat betreft focus problemen.
Is dit ook het verhaal in vergelijking tussen een D600 en een D800? Zo ja, dan ben je eerder geneigd om een consumenten camera te nemen dan een pro body.
Ik twijfel dan ook nog of ik een D800 aanschaf, als ik minder last zou hebben van front of back focus met bijvoorbeeld een D600 die goed koper is, zou mijn keus daarop vallen.
Wat hetzelfde verhaal is tussen mijn oude D90 en mijn huidige D300s, al heb ik die laatste destijds gekocht voor zijn snelheid in fps en zijn meerdere autofocus punten.
Zelf heb ik mijn lenzen allemaal gekalibreerd op mijn D300s.
Maar waarom is micro adjustment in pro body's wel ingebouwd, en niet in een consumenten camera?
Je zou bijna denken of wat betreft mijn gevoel, dat je in pro body's meer kans hebt op back of front focus met je lens dan in andere body's.
Of kan iemand mij dit uitleggen? Het rare is dat ik met mijn oude D90 hier totaal geen last van had wat betreft focus problemen.
Is dit ook het verhaal in vergelijking tussen een D600 en een D800? Zo ja, dan ben je eerder geneigd om een consumenten camera te nemen dan een pro body.
Ik twijfel dan ook nog of ik een D800 aanschaf, als ik minder last zou hebben van front of back focus met bijvoorbeeld een D600 die goed koper is, zou mijn keus daarop vallen.
Wat hetzelfde verhaal is tussen mijn oude D90 en mijn huidige D300s, al heb ik die laatste destijds gekocht voor zijn snelheid in fps en zijn meerdere autofocus punten.
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Lens calibratie
Zowel op de d7000 als de d600 heb ik de lenzen moeten justeren.
Deze worden door de meesten niet als pro aangemerkt.
Gr H.
Deze worden door de meesten niet als pro aangemerkt.
Gr H.
- DannySan
- Clublid
En als je nu een D3100 hebt; heb je dan gewoon dikke 'pech' als je last zóu hebben van front- of back-focus problemen?
Vind ik toch wel erg vreemd eerlijk gezegd...
Vind ik toch wel erg vreemd eerlijk gezegd...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk persoonlijk dat het komt omdat dit één van de 'differentie' strategieën is die Nikon toepast tussen pro en consumer bodies. Thom Hogan heeft er wel eens wat over geschreven. Als je alle pro features in een consumer body stopt hebben veel fotografen daar voldoende aan (laten we wel wezen, een D7100 sensor in een pro body zou voor mij bijv. perfect zijn). Dat is ook de reden dat ik zelf bij voorkeur niet naar een D7100 of D600 wil, ondanks de goede sensoren (al kan de prijs hierin nog wel eens bepalend worden). Bovendien:
1. De meeste mensen die een consumenten DSLR hebben kijken niet zo kritisch naar scherpte etc. (en volgens de verkoopcijfers is dit met verre afstand de grootste groep).
2. Met de kitlenzen zul je minder snel tegen dit soort problemen aanlopen (het kleinste diafragma is groter dan bij veel primes).
3. De meeste mensen hebben geen idee wat back- en frontfocus is, herkennen dit ook niet als dusdanig (als het ze al opvalt). Als je niet weet dat het bestaat kun je het niet corrigeren etc. etc.
Vanuit marketing oogpunt snap ik heel goed dat ze dit soort features er niet in stoppen, hoe handig/nuttig ze ook kunnen zijn.
1. De meeste mensen die een consumenten DSLR hebben kijken niet zo kritisch naar scherpte etc. (en volgens de verkoopcijfers is dit met verre afstand de grootste groep).
2. Met de kitlenzen zul je minder snel tegen dit soort problemen aanlopen (het kleinste diafragma is groter dan bij veel primes).
3. De meeste mensen hebben geen idee wat back- en frontfocus is, herkennen dit ook niet als dusdanig (als het ze al opvalt). Als je niet weet dat het bestaat kun je het niet corrigeren etc. etc.
Vanuit marketing oogpunt snap ik heel goed dat ze dit soort features er niet in stoppen, hoe handig/nuttig ze ook kunnen zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...
- DannySan
- Clublid
Dan hoop ik dat ik daar niet ooit tegenaan zou lopen met mijn (zich uitbreidende) objectieven-collectie.
Soms heb ik namelijk nog wel eens het idee van "het is nét niet scherp" bij diverse foto's...
Soms heb ik namelijk nog wel eens het idee van "het is nét niet scherp" bij diverse foto's...
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Zoals ReneG schrijft Is toch niet zo vreemd. Heeft natuurlijk alles te maken met het prijsverschil.
Ofwel de vraag Hoe kom je aan een product dat minder als de helft kost van prijs voor een pro camera.
Laat gewoon de opties weg die de naar verwachting voor de koper van dit product niet belangrijk zijn.
Ofwel de vraag Hoe kom je aan een product dat minder als de helft kost van prijs voor een pro camera.
Laat gewoon de opties weg die de naar verwachting voor de koper van dit product niet belangrijk zijn.
- DannySan
- Clublid
Ik snap wat jullie bedoelen Hasselbox en ReneG; het is maar net van welke kant je het geheel benadert natuurlijk.Hasselbox schreef:Zoals ReneG schrijft Is toch niet zo vreemd. Heeft natuurlijk alles te maken met het prijsverschil.
Maar het is iets wat mij 'bezig' houdt, nu ik mij meer en meer ga ontwikkelen in de fotografie.
Niet iets waar ik mij mee bezig hield bij de aanschaf van mijn huidige body, vandaar mijn vraagstelling.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht. Ik heb een D90 en ben dus wel heel kritisch op scherpte. Dus eigenlijk moet ik niet naar schetpte kijken want ik heb maar een consumer dslrtje...ik heb dus 3 primes en zitten spot on....fine tuning niet nodig. Misschien is de D90 wel veel beter dan de D300 
hoi ief

hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Over kort door de bocht gesproken...iefie schreef:Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht. Ik heb een D90 en ben dus wel heel kritisch op scherpte. Dus eigenlijk moet ik niet naar schetpte kijken want ik heb maar een consumer dslrtje...ik heb dus 3 primes en zitten spot on....fine tuning niet nodig. Misschien is de D90 wel veel beter dan de D300
hoi ief

Ik heb de D90 en D300s een jaar langs elkaar gebruikt. Na enige tijd ontdekte ik bij sommige objectieven backfocus bij korte werkafstanden. Nader onderzoek leerde dat het specifiek ging om een 50mm f/1.8D en een tamron 90mm macrolens, beide met backfocus op beide camera's. Hoewel de afwijking bij de D90 en D300s niet identiek was, was het wel bij beide backfocus. Bij die 50mm was het een correctie van 5 op de D300s, bij de tamron 90 was het 8.
Na correctie waren de foto's gemaakt met de D300s aanmerkelijk scherper dan foto's die zijn gemaakt met de D90. De foto's uit de D90 waren overigens niet onbruikbaar of zo, maar het scheelde na correctie echt zichtbaar. Voor mij als het even kan dus geen camera's zonder correctiemogelijkheid meer...
Dat gezegd hebbende, als je nu een camera hebt waarop je het niet kan corrigeren en je ervaart geen problemen met scherpte, ga er dan niet naar op zoek! Ten eerste voeren veel mensen de 'papieren' front/backfocus niet goed uit. 45 graden moet bijvoorbeeld écht 45 graden zijn, niet 'ongeveer'. En veel mensen houden glashard vast aan de 1/3e en 2/3e scherpte, terwijl dat vaak ook 50/50 moet zijn. Dan trek je al snel de verkeerde conclusies en maak je het vaak erger.En als je die test niet goed doet of je kunt niets corrigeren, dan ga je twijfelen aan je apparatuur en dat is vervelend.
PS: Sinds kort calibreer ik zelf overigens met focal pro. Dit omdat ik een duidelijk merkbare backfocus issue had met een nieuwe AF-S 50mm f/1.8 (ik heb geen geluk met die 50mm's). Focal laat ook het effect 'voor' en 'na' zien. Dat was toch wel aanzienlijk te noemen...
- iefie
- Forumlid
Mooi uitgelegd!
Ik denk dat ik inderdaad geluk heb met toevallig dezelfde 2 objectieven...of het kan nog scherper hahaha
hoi ief
Ik denk dat ik inderdaad geluk heb met toevallig dezelfde 2 objectieven...of het kan nog scherper hahaha
hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
En anders ben je gewoon toe aan een betere camera. hahaha :mrgreen:iefie schreef:Mooi uitgelegd!
hoi ief
-
- Clublid
Ik heb een D5100 en had ook backfocus problemen.
Naar beverwijk gestuurd en die hebben het eea aangepast en nu is het wel perfect.
Naar beverwijk gestuurd en die hebben het eea aangepast en nu is het wel perfect.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad, die optie is er natuurlijk ook en wordt vaak vergeten. Maar als het een kleine afwijking is, doe ik het liever zelf. En de correctie die Beverwij toepast is volgens mij voor het hele toestel, het kan per objectief natuurlijk nog wel verschillen.drnjstj schreef:Ik heb een D5100 en had ook backfocus problemen.