Bedankt voor de reacties voor zover. Daar kan ik wat mee (het komt dus ook bij NVDIA voor).
Met name die oudere dll bestandjes voor de AMD, daar ga ik eens achteraan.
Pikant detail in deze grafische kaarten toestand is dat ik per PB ook een reactie heb gekregen. De gebruiker had geen externe grafische kaart maar gebruikte gewoon de Intel HD4000 GPU van de i7 3770K processor. Die heb ik ook.
Dus de AMD kaart er uitgehaald en de monitor aangesloten op de interne GPU. Daarmee was de Open CL functie wel aan te vinken.
Maar dat niet alleen, met de jongste drivers van Intel kon ik de 3D sectie van Photoshop gewoon benaderen, terwijl dat bij eerdere driver versies nog niet het geval was. Kennelijk nog niet heel stabiel, omdat bij een bepaalde tool Photoshop eruit klapte. Dat zal bij een volgende driver update wellicht stabieler gemaakt worden.
Het wordt zo stilaan niet meer nodig om een extra grafische kaart in de PC te zetten. Intel is hard bezig op gelijke voet te komen.
Ander prangend detail.
In Photoshop, een batchbewerking uitgevoerd met een lange action-lijst op 279 bestanden.
De Grafische processor voor extra processing in Photoshop uitgeschakeld (dan werken de 3-D functies niet en betere antialiasing functies e.d. zijn uitgeschakeld), kom ik aan een veel snellere verwerkingstijd dan met ingeschakelde GPU.
10 minuten 38 seconden - uitgeschakeld
16 minuten 38 seconden - ingeschakeld
Ik zit nu nog op de Intel GPU, ga ik het daarmee ook eens mee proberen.
ATI grafische kaart drv probleem Photoshop CS6 + oplossing
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: ATI grafische kaart drv probleem Photoshop CS6 + oplossi
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 02 2013 10:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik heb ook geen losse grafische kaart in mijn PC zitten, en doe alles met de HD4000.
Met een losse grafische kaart zal het wel allemaal wat sneller gaan, maar voor die €200 wacht ik wel 2 seconden langer.
Met een losse grafische kaart zal het wel allemaal wat sneller gaan, maar voor die €200 wacht ik wel 2 seconden langer.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nog even terugkomend op de omega drivers (ik quote nu even niet): Mijn ervaring daarmee is enkele jaren oud. Destijds waren de omega drivers door een onafhankelijke programmeur gemaakt. Die is er blijkbaar mee opgehouden (weet zo snel niet wat de reden is) en het linkt nu door naar ATI. V.w.b. de nummering, dat er een hoge frequentie was van leveringen is al vele jaren zo. Die updates zijn vaak tweaks voor specifieke (populaire) spellen. De releases notes bestonden vaak uit meldingen in de trend van 'Performance fixes for Battlefield ... ' etc.
Probleem bij ATI was destijds alleen dat ze er net zoveel problemen in stopten als ze eruit haalden.
Probleem bij ATI was destijds alleen dat ze er net zoveel problemen in stopten als ze eruit haalden.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Probleem alweer opgelost.
Door de info van CaptainHook via draadjes elders over "missende dll's" heb ik een oude Driver gedownload.
Nu werken de drivers van AMD zodanig dat een installatiebestand eerst wordt uitgepakt, dan gaat het daarna rechtstreeks verder met de daadwerkelijke installatie via een wizard waarbij je keuzes hebt. Maar omdat het mij enkel ging om die dll bestandjes, ben ik niet verder gegaan, en heb in het mapje van uitgepakte bestanden zitten zoeken wat er inzit.
Kwam ik o.a. een mapjes tegen Packages ----> Apps ----> OpenCL64
He, dat komt bekend voor. Geen dll's maar een installatiebestandje (OpenCL.msi). Dat heb ik toen maar opgeklikt.
Kwam ik in een "APP SDK Runtime installatie-wizard. Gewoon verder gegaan, en toen werkte het.
Dat is dan wellicht meteen het punt waarop ik bij een normale installatie op het verkeerde been werd gezet. Een SDK pakket is de afkorting van Software Development Kit. Dat is speciaal voor programmeurs om zelf wat met die drivers te gaan doen. Daar heb je als gebruiker normaal niks mee te maken. Dus bij een normale installatie vink ik die SDK helemaal niet aan om te installeren (bij elkaar 90 Mb aan data). Maar daar zit kennelijk die Open CL in bijgesloten. Niet logisch voor een gebruiker, dat het juist daar zit, en niet wordt geïnstalleerd zonder die SDK.
Waarschijnlijk denken meerdere gebruikers daar hetzelfde over. Vandaar het voorkomende probleem?
Maar goed het was opgelost. Ik heb bij de laatste driver versie ook in de mapjes gekeken of er dat bij zat, en dat was zo. Die is dan wellicht meer up-to-date naar huidige maatstaven. Eerst de oude versie de-installeren (met dezelfde wizard van de vorige driver), en de laatste versie eroverheen. Dat werkt dan nu als zodanig correct.
Het installeren van enkel dat OpenCL bestand is in ieder geval compacter dan die hele SDK-kit. Maar misschien toch eens die hele SDK-kit installeren, komen er misschien nog meer verassingen boven tafel.
Wat een bevalling, maar het werkt allemaal nu.
Dan komen ook de verschillen in snelheid naar boven bij typische bewerkingen.
"Iris Blur" over een hele foto, waarde 101, met uitgeschakelde GPU processing 11 sec.
Met ingeschakelde GPU processing (en Open CL) 2-3 sec.
Het is wel zaak om in de gaten te houden welke tools je gebruikt of het zinvol is de extra processing aan te zetten. In het voorbeeld met die batchverwerking van 279 opnamen levert het niks op. Nu met OpenCL ruim 13 minuten, zonder, rond de 10 minuten. (Dat geldt idem voor de Intel HD4000 GPU).
Allen bedankt voor de inbreng en info.
Door de info van CaptainHook via draadjes elders over "missende dll's" heb ik een oude Driver gedownload.
Nu werken de drivers van AMD zodanig dat een installatiebestand eerst wordt uitgepakt, dan gaat het daarna rechtstreeks verder met de daadwerkelijke installatie via een wizard waarbij je keuzes hebt. Maar omdat het mij enkel ging om die dll bestandjes, ben ik niet verder gegaan, en heb in het mapje van uitgepakte bestanden zitten zoeken wat er inzit.
Kwam ik o.a. een mapjes tegen Packages ----> Apps ----> OpenCL64
He, dat komt bekend voor. Geen dll's maar een installatiebestandje (OpenCL.msi). Dat heb ik toen maar opgeklikt.
Kwam ik in een "APP SDK Runtime installatie-wizard. Gewoon verder gegaan, en toen werkte het.
Dat is dan wellicht meteen het punt waarop ik bij een normale installatie op het verkeerde been werd gezet. Een SDK pakket is de afkorting van Software Development Kit. Dat is speciaal voor programmeurs om zelf wat met die drivers te gaan doen. Daar heb je als gebruiker normaal niks mee te maken. Dus bij een normale installatie vink ik die SDK helemaal niet aan om te installeren (bij elkaar 90 Mb aan data). Maar daar zit kennelijk die Open CL in bijgesloten. Niet logisch voor een gebruiker, dat het juist daar zit, en niet wordt geïnstalleerd zonder die SDK.
Waarschijnlijk denken meerdere gebruikers daar hetzelfde over. Vandaar het voorkomende probleem?

Maar goed het was opgelost. Ik heb bij de laatste driver versie ook in de mapjes gekeken of er dat bij zat, en dat was zo. Die is dan wellicht meer up-to-date naar huidige maatstaven. Eerst de oude versie de-installeren (met dezelfde wizard van de vorige driver), en de laatste versie eroverheen. Dat werkt dan nu als zodanig correct.
Het installeren van enkel dat OpenCL bestand is in ieder geval compacter dan die hele SDK-kit. Maar misschien toch eens die hele SDK-kit installeren, komen er misschien nog meer verassingen boven tafel.
Wat een bevalling, maar het werkt allemaal nu.
Dan komen ook de verschillen in snelheid naar boven bij typische bewerkingen.
"Iris Blur" over een hele foto, waarde 101, met uitgeschakelde GPU processing 11 sec.
Met ingeschakelde GPU processing (en Open CL) 2-3 sec.
Het is wel zaak om in de gaten te houden welke tools je gebruikt of het zinvol is de extra processing aan te zetten. In het voorbeeld met die batchverwerking van 279 opnamen levert het niks op. Nu met OpenCL ruim 13 minuten, zonder, rond de 10 minuten. (Dat geldt idem voor de Intel HD4000 GPU).
Allen bedankt voor de inbreng en info.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Yep, was ikLéon Obers schreef:Pikant detail in deze grafische kaarten toestand is dat ik per PB ook een reactie heb gekregen.