Kapotte AF (SWM) AF-S 300mm f4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Kapotte AF (SWM) AF-S 300mm f4

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 12:37 pm

De betreffende webwinkel zit in Singapore, het is Hong Sien Kwee, die goed bekend staat. Hij adverteert al jaren op fotoapparatuur.nl Hij spreekt Nederlands en de betaling wordt gedaan op een nederlandse bankrekening, maar dat terzijde. De lens is verstuurd door Nikon Hong Kong, met een world wide service warranty erbij.
Maar ook Hong Sien Kwee is niet bereid tot een coulance betaling mbt tot deze reparatie.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 03 2013 12:41 pm

Dus hoe goed of slecht is nou de service/coulance van deze verweggistan winkel? :twisted:

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 12:46 pm

Niet goed, dus.....Ik was ook niet over een nacht ijs gegaan alvorens de lens bij hem aan te schaffen....Ik heb alle feedback over hem gelezen, en die waren zeer lovend. Bij de bestelling gaat ook altijd alles goed en correct....Maar nu komt de service-aap dus uit de mouw.
Nu moet ik dus maar accepteren dat het normaal is dat een prime lens vlak na de garantieperiode totaal kapot gaat bij normaal gebruik.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo apr 03 2013 12:48 pm

alfredo schreef:Niet goed, dus.....Ik was ook niet over een nacht ijs gegaan alvorens de lens bij hem aan te schaffen....Ik heb alle feedback over hem gelezen, en die waren zeer lovend. Bij de bestelling gaat ook altijd alles goed en correct....Maar nu komt de service-aap dus uit de mouw.
Nu moet ik dus maar accepteren dat het normaal is dat een prime lens vlak na de garantieperiode totaal kapot gaat bij normaal gebruik.
Vlak na de garantieperiode?
Je zegt zelf dat je 1 jaar internationale garantie hebt, en je hebt de lens al 2 jaar.

Voordeel van een product in Europa kopen is dat je standaard 2 jaar garantie krijgt.
Groetjes,
Jaap

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 1:04 pm

het gaat over de redelijk te verwachten levensduur, zoals gezegd, In boek 7 artikel 17 van het Burgerlijk Wetboek staat namelijk dat een product moet voldoen aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben. Ik had pas ook zoiets aan de hand bij mijn dure samsung plasma tv....Hij vertoonde kuren, en was pas 3 jaar oud. De reparatie bedroeg 830,- euro, maar omdat ook zij vonden dat je redelijkwijs langer moet kunnen genieten van zo'n product, hebben zij het complete binnenwerk van deze 50 inch tv vervangen voor een coulance bedrag van 300,- euro. dat is pas service.
Bij deze nikon lens zat een worldwide warranty. Maar omdat bovenstaand wetsartikel blijkbaar alleen in europa geldt, vis ik achter het net.

Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jan en Yuul » wo apr 03 2013 1:16 pm

alfredo schreef:De betreffende webwinkel zit in Singapore, het is Hong Sien Kwee, die goed bekend staat. Hij adverteert al jaren op fotoapparatuur.nl Hij spreekt Nederlands en de betaling wordt gedaan op een nederlandse bankrekening, maar dat terzijde. De lens is verstuurd door Nikon Hong Kong, met een world wide service warranty erbij.
Maar ook Hong Sien Kwee is niet bereid tot een coulance betaling mbt tot deze reparatie.
Wij deden jaren geleden ook veel zaken met Hong Sien. Zakelijk viel er niets op aan te merken. Goede prijs, snelle levering. Je liep alleen toen het risico dat je achteraf nog BTW en belasting moest betalen, op de verpakking stond dat het om boeken ging. De apparatuur wordt niet door Nikon Hong Kong verstuurd, maar door een leverancier van Hong Sien in Hong Kong. Achteraf waren er wel eens vreemde zaken, zoals geen officieel garantiebewijs. Ook met een aantal lenzen hebben we veel te stellen gehad. Wij doen er geen zaken meer mee, omdat we de indruk hebben dat de spullen die daar vandaan komen van een andere "kwaliteitspartij" zijn als die je hier koopt.

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 1:38 pm

Ja dat idee heb ik nu ook. Op fotoapparatuur.nl kun je feedback geven over HongSien, maar ik zie nu dat negatieve feedback gewoon niet wordt geplaatst!

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 03 2013 3:01 pm

alfredo schreef:Bij deze nikon lens zat een worldwide warranty. Maar omdat bovenstaand wetsartikel blijkbaar alleen in europa geldt, vis ik achter het net.
Ja helaas wel, maar staar je niet blind op dat wetsartikel. Ten eerste loopt de garantie zoals eerder gemeld nog steeds via de leverancier en niet via de producent. Ten tweede heb je nog steeds na de eerste 6 maanden omgekeerde bewijslast als consument; Zelfs al mag je een langere levensduur verwachten, als de verkoper of producent het niet als productiefout erkent maar als schade moet je als consument aantonen dat dat niet zo is. Omgekeerde bewijslast dus. Dus daar zitten stiekem ook nog wat haken en ogen aan.

Voor wat betreft 'worldwide warranty', dat is vreemd... Bedoel je international warranty? Nikon doet toch niet aan worldwide warranty? Je hebt US (te herkennen aan US serienummers, heb ooit eens zo'n lens gehad) en 'international', dat is de rest van de wereld. Maar daarin zit nog een onderverdeling naar regio (Europa, Azie etc.).

Heb verder nog wel vreemdere verhalen gehoord, zoals het feit dat Nikon een tijd lang objectieven die niet uit de VS komen uberhaupt weigerde in reparatie te nemen, ook als er betaald werd (maar ja die doen wel meer vreemde dingen, zo zijn ze een tijdlang gestopt met de verkoop van reserveonderdelen aan derde partijen). Het Nikon garantiebeleid is niet echt doorzichtig en zeker lokatiegebonden.

Maar het is in dit geval niet echt relevant, want je moet bij de verkopende partij zijn en die geeft niet thuis. Balen.
Spul waarmee je foto's maakt...

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 3:38 pm

Dit is een foto van de "Worldwide Service Warranty" :
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En dit was het antwoord van HongSien:
Ik vindt het ook spijtig dat jouw lens het begaf, maar het is inmiddels bijna 2 jaren, en ik kan helaas geen garantie meer geven (ik gaf 1 jaar garantie voor heel europa), omdat het al veels te lang is verstreken..........zoals andere winkels zullen ze U ook niet verder kunnen helpen als de gegeven garantie periode afgelopen is

Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jan en Yuul » wo apr 03 2013 3:46 pm

Een van onze lenzen met een dergelijk garantiebewijs van Nikon Hong Kong is tezamen met een aankoopbon van Hong Sien binnen een jaar na aankoop wel degelijk gratis gejusteerd bij NSP in Beverwijk.

Groet,

Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 3:51 pm

Een aankoopbon zat er niet bij....wel kan ik uit emailverkeer bewijzen dat de lens gekocht en verstuurd werd...

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo apr 03 2013 3:52 pm

Jan en Yuul schreef:Een van onze lenzen met een dergelijk garantiebewijs van Nikon Hong Kong is tezamen met een aankoopbon van Hong Sien binnen een jaar na aankoop wel degelijk gratis gejusteerd bij NSP in Beverwijk.

Groet,

Klopt..........maar dat was binnen de garantietermijn en dat is hier niet aan de orde.
Misschien kun je een brief/e-mail schrijven aan Nikon Hong Kong en het probleem daar voorleggen?

http://www.nikon.com.hk/en_HK" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Riemke op wo apr 03 2013 4:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo apr 03 2013 4:00 pm

Even een vraagje: hoeveel was je nu goedkoper uit, door dat objectief in HongKong te bestellen?

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 4:22 pm

De lens kostte 879 euro plus 30 euro verzendkosten...scheelt wel een stuk.. dus daar heb ik dan een beetje mazzel...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 03 2013 4:26 pm

Hmmm, in Nederland kost dit objectief (nu, op dit moment) 1195,-. (gratis versturen bij menig winkel)

M.a.w. verschil 909 -/- 1195 = 286 euro verschil.
Is dat het je waard (geweest)? :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”