Polarisatie Filter of zonnekap
Polarisatie Filter of zonnekap
Beste Leden.
Ik heb op mijn 18-105 mm lens een losse zonnekap zitten.
Ook heb ik los een polarisatie filter van B+W 67 mm.
Wat adviseren jullie mij bij een dag met normaal/zon licht te gebruiken.
De polarisatie filter of de zonnekap.
Ik heb namelijk het idee dat bij een dag waarop de zon niet sterk tot niet schijnt dat een pola filter toch de kleuren wel mooier maakt.
Graag jullie advies
Ik heb op mijn 18-105 mm lens een losse zonnekap zitten.
Ook heb ik los een polarisatie filter van B+W 67 mm.
Wat adviseren jullie mij bij een dag met normaal/zon licht te gebruiken.
De polarisatie filter of de zonnekap.
Ik heb namelijk het idee dat bij een dag waarop de zon niet sterk tot niet schijnt dat een pola filter toch de kleuren wel mooier maakt.
Graag jullie advies
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Polarisatie Filter of zonnekap
Beste Bas,
No contest, een filter alleen wanneer je het nodig vind.
Een zonnekap: ja, altijd tenzij die in de weg zit.
Groeten, Gijs
ps re: kleuren wel mooier
Dat kan we zijn, maar als het even tegen zit, doet een polarisatiefilter dingen die je achteraf niet terug kan draaien.
ps2, wat balorig...
re een losse zonnekap
Een stuke tape doet wonderen.
No contest, een filter alleen wanneer je het nodig vind.
Een zonnekap: ja, altijd tenzij die in de weg zit.
Groeten, Gijs
ps re: kleuren wel mooier
Dat kan we zijn, maar als het even tegen zit, doet een polarisatiefilter dingen die je achteraf niet terug kan draaien.
ps2, wat balorig...
re een losse zonnekap
Een stuke tape doet wonderen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Uitermate vreemde vraagstelling.
Alsof een zonnekap in de plaats van een (pola-)filter gebruikt kan worden...
("Neem ik een reservewiel mee of een stoelhoes?")
Zoals dhr. Sandberg al aangaf: een zonnekap gebruik je ALTIJD.
Een filter alleen indien en voor zover noodzakelijk.
En het gebruik van een polarisatiefilter is dermate afhankelijk van tijd en plaats...
Neem gerust even de moeite hier, op dit van diverse meningen ruim voorziene forum, rond te struinen middels de ZOEK-functie, zodat alles je duidelijk wordt zonder dat velen zich wellicht geroepen hoeven te voelen voor de vierhonderachtendertigste maal antwoord te geven op je vraag, die inderdaad al evenzovele malen voorbij gekomen is.
Alsof een zonnekap in de plaats van een (pola-)filter gebruikt kan worden...
("Neem ik een reservewiel mee of een stoelhoes?")
Zoals dhr. Sandberg al aangaf: een zonnekap gebruik je ALTIJD.
Een filter alleen indien en voor zover noodzakelijk.
En het gebruik van een polarisatiefilter is dermate afhankelijk van tijd en plaats...
Neem gerust even de moeite hier, op dit van diverse meningen ruim voorziene forum, rond te struinen middels de ZOEK-functie, zodat alles je duidelijk wordt zonder dat velen zich wellicht geroepen hoeven te voelen voor de vierhonderachtendertigste maal antwoord te geven op je vraag, die inderdaad al evenzovele malen voorbij gekomen is.
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik niet.emdeklerk schreef:Zoals dhr. Sandberg al aangaf: een zonnekap gebruik je ALTIJD.
Kan mijn Pol filter niet verstellen als de kap erop zit... beetje grote handen.
En om nou elke keer de zonnekap eraf te halen om de pol te verstellen....
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Bjornc,
Je wil toch zeker niet zeggen dat je polarisatiefilter er altijd opzit?
Je wil toch zeker niet zeggen dat je polarisatiefilter er altijd opzit?
Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Dan gebruik de zoek functie maar eens zonnekap met cpl filter gaat wel ook op de 18+105mm met grote en kleine handjes.bjornc schreef:Ik niet.emdeklerk schreef:Zoals dhr. Sandberg al aangaf: een zonnekap gebruik je ALTIJD.
Kan mijn Pol filter niet verstellen als de kap erop zit... beetje grote handen.
En om nou elke keer de zonnekap eraf te halen om de pol te verstellen....
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik had het ook niet over de 18-105. Ik had het over mijn lenzen.
@Cor, nee heb mijn pola er niet altijd op zitten. Maar als die er wel op zit, dan heb ik de zonnekap er niet op; aka de Zonnekap zit er niet altijd op.
Ontopic maar weer:
Een zonnekap gebruik je simpelweg op het moment dat zonlicht direct je lens binnen kan dringen.
@Cor, nee heb mijn pola er niet altijd op zitten. Maar als die er wel op zit, dan heb ik de zonnekap er niet op; aka de Zonnekap zit er niet altijd op.
Ontopic maar weer:
Een zonnekap gebruik je simpelweg op het moment dat zonlicht direct je lens binnen kan dringen.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Een zonnekap gebruik ik altijd ter bescherming van het objectief en het voorkomen van strooilicht en reflecties. Alleen als de zonnekap in de weg zou zitten, bijvoorbeeld bij het instellen van een CPL filter, of bij gebruik (hoogst zelden) van de ingebouwde flitser, haal ik deze eraf.bjornc schreef: Een zonnekap gebruik je simpelweg op het moment dat zonlicht direct je lens binnen kan dringen.
Jur
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het probleem van een zonnekap EN en een circulair polarisatie filter ontstaat als je de originele Nikon zonnekappen gebruikt. Dan kun je veelal niet meer met je vingers aan het filter draaien voor de optimale instelling.
De oplossing is een zonnekap op het polarisatiefilter te schroeven. Dan kun je zonnekap en filter tegelijkertijd draaien.
Nu heb ik gemakkelijk praten, want ik heb een 77mm Nikon circulair polarisatiefilter van vroeger. Uit de tijd dat het filter "oversized" was. Het filter zelf heeft dan iets van 84mm en dan gebruik je de HN-34 zonnekap.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /related/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu heeft de zuinigheid van Nederlanders ons de das omgedaan. De C-PL filters waren erg duur. Logisch soms wel twee keer meer glas dan nodig. Nikon maakt alleen nog maar C-PL II filters, en die zijn niet oversized en als je daar dan een zonnekap op schroeft heb je gegarandeerd vignettering. Andere merken hebben ook allemaal "slim" cpl filters. En daar kan veelal niet eens een zonnekap ingeschroeft worden.
Meer lezen:
http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De oplossing is een zonnekap op het polarisatiefilter te schroeven. Dan kun je zonnekap en filter tegelijkertijd draaien.
Nu heb ik gemakkelijk praten, want ik heb een 77mm Nikon circulair polarisatiefilter van vroeger. Uit de tijd dat het filter "oversized" was. Het filter zelf heeft dan iets van 84mm en dan gebruik je de HN-34 zonnekap.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /related/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu heeft de zuinigheid van Nederlanders ons de das omgedaan. De C-PL filters waren erg duur. Logisch soms wel twee keer meer glas dan nodig. Nikon maakt alleen nog maar C-PL II filters, en die zijn niet oversized en als je daar dan een zonnekap op schroeft heb je gegarandeerd vignettering. Andere merken hebben ook allemaal "slim" cpl filters. En daar kan veelal niet eens een zonnekap ingeschroeft worden.
Meer lezen:
http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;