Kapotte AF (SWM) AF-S 300mm f4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kapotte AF (SWM) AF-S 300mm f4

Bericht door Jan en Yuul » wo apr 03 2013 4:43 pm

Riemke schreef:
Jan en Yuul schreef:Een van onze lenzen met een dergelijk garantiebewijs van Nikon Hong Kong is tezamen met een aankoopbon van Hong Sien binnen een jaar na aankoop wel degelijk gratis gejusteerd bij NSP in Beverwijk.

Groet,

Jan (van Yuul :))
Klopt..........maar dat was binnen de garantietermijn en dat is hier niet aan de orde.
Misschien kun je een brief/e-mail schrijven aan Nikon Hong Kong en het probleem daar voorleggen?

http://www.nikon.com.hk/en_HK" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat was wel aan de orde als reactie op:
ReneG schreef:
alfredo schreef: Voor wat betreft 'worldwide warranty', dat is vreemd... Bedoel je international warranty? Nikon doet toch niet aan worldwide warranty? Je hebt US (te herkennen aan US serienummers, heb ooit eens zo'n lens gehad) en 'international', dat is de rest van de wereld. Maar daarin zit nog een onderverdeling naar regio (Europa, Azie etc.)
Hij twijfelde aan het "worldwide" van de garantie en dat wou ik ontzenuwen.

Groet,

Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » wo apr 03 2013 4:46 pm

alfredo schreef:Een aankoopbon zat er niet bij....wel kan ik uit emailverkeer bewijzen dat de lens gekocht en verstuurd werd...
Dat is ook een van de redenen dat wij met Hong Sien gestopt zijn. Wij moesten elke keer vragen om een factuur, terwijl het toch normaal is dat deze spullen met een factuur geleverd worden.

Groet,

Laatst gewijzigd door Jan en Yuul op wo apr 03 2013 4:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 4:49 pm

Tja ik voelde me destijds spekkoper, maar in retrospectief, met de wijsheid van nu, is het een ander verhaal.
Nikon Beverwijk vertelde me al dat als de lens in Nederland gekocht zou zijn en hetzelfde probleem zich had voorgedaan, dat er dan wel sprake zou zijn gewest van coulance. Maar ja....
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo apr 03 2013 4:57 pm

Er is op dit forum in het verleden regelmatig discussie gevoerd over het kopen van apparatuur bij de erkende Nederlandse fotohandel versus de www-aanbieders in verre oorden.
Ik zie nu mijn mening voor de zoveelste keer bevestigd dat het kopen bij de "fotozaak om de hoek" nog altijd verre de voorkeur geniet. Een mening die mij in het verleden niet altijd in dank is afgenomen...
Sterkte met de reparatiekosten, ik wens je deze pech zeker niet toe.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 03 2013 5:30 pm

emdeklerk schreef:Er is op dit forum in het verleden regelmatig discussie gevoerd over het kopen van apparatuur bij de erkende Nederlandse fotohandel versus de www-aanbieders in verre oorden.
Ik zie nu mijn mening voor de zoveelste keer bevestigd dat het kopen bij de "fotozaak om de hoek" nog altijd verre de voorkeur geniet.
Ehhh, dat hangt er maar helemaal van af WAT en tegen WELKE prijs...
Klein grut, a la doppen, opbergspul, accessoires, is prima overal vandaan te halen. Vaak zelfs nog meer keuze.
De body, objectieven, dat vind ik wat anders. Zeker als het over bedragen > enkele honderden euros gaat.

M.a.w. er is geen éénduidig ja of nee. :P

BTW: ik heb al diverse malen meegemaakt dat die 'fotozaak om de hoek' ook niet thuis gaf, of gewoon niet meer bestond. Dus da's ook geen garantie. :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo apr 03 2013 6:09 pm

We mogen ons afvragen hoe het komt dat de "fotozaak om de hoek" in veel gevallen inderdaad failliet is gegaan...

En doppen, kleine accessoires etc. zijn op een beurs als voorheen "Houten" ook heel goedkoop te vinden - waarmee ik niet wil zeggen dat je op dat punt ongelijk hebt.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 03 2013 6:11 pm

alfredo schreef:het gaat over de redelijk te verwachten levensduur, zoals gezegd, In boek 7 artikel 17 van het Burgerlijk Wetboek staat namelijk dat een product moet voldoen aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben. [...]. Maar omdat bovenstaand wetsartikel blijkbaar alleen in europa geldt, vis ik achter het net.
Sterker nog, het BW geldt alleen in Nederland. Ik sluit niet uit dat er een Europese regel aan ten grondslag ligt maar dan nog geldt bij aankoop in bijv. Duitsland het Duitse recht.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 6:59 pm

It's an ongoing story: kijk eens naar deze zeer correcte email die ik van HongSien ontving:
Beste Alfred,

Ik heb het hier uitgezocht, en het kost hier in Singapore veel minder om het te repareren, het kost euro 120 voor de reparatie (vervangen van de AF motor), en verzending is ongeveer euro 75-90......Ik kan de verzendkosten betalen heen en terug, U betaalt voor de vervanging van de AF motor. Ik heb hier mijn eigen reparatieman die de onderdelen van Nikon krijgt. Ik denk dat dit vooral voor U gunstiger is dan het in Nederland laten repareren, want euro 522 is wel heel erg hoog!

Hong Sien
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo apr 03 2013 7:09 pm

Dat lijkt me een mooi aanbod. (toch een vorm van coulance van Hong Sien)
De materiaalkosten zijn het ook echt niet bij reparatie in Nederland. Het arbeidsloon en de 21% BTW maakt het zo duur.
Laatst gewijzigd door Riemke op wo apr 03 2013 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 7:16 pm

Inderdaad en de verzendkosten worden ook vergoed.. zeer correct!

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo apr 03 2013 7:24 pm

€400,- verschil....... pffff.
Hoelang zal je ermee bezig zijn? 2/3 uur?
Ze zijn bij Nikon Nederland ook wel een beetje oplichters hoor. Ook als je ziet wat je voor de reparatieonderdelen vragen.

Wel mooi voorstel iig.

Succes ermee!

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo apr 03 2013 7:27 pm

Dank en ik houd jullie op de hoogte over de afloop..

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 03 2013 7:28 pm

Ze zijn bij Nikon in Nederland geen oplichters, maar daar werken mensen die een normaal nederlands uurloon verdienen.
Die situatie is in HongKong TOTAAL ANDERS!
En dat vergeten we ff voor het gemak... Hier in NL dient de werkgever voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te zorgen, zaken als ARBO wetgeving, sociale voorzieningen, etc, etc. Denk je nou echt dat in verweggistan ook het geval is? :shock:

Kijk wat een simpele automonteur kost in je garage, 45 euro/uur is niks... Maar die beste jongen ontvangt echt geen 45 euro/uur.

Vergeet trouwens niet dat wanneer je dat objectief heen en weer gaat sturen naar HongKong er alsnog BTW en/of invoerrechten gerekend kunnen gaan worden! En of je dan nog steeds goedkoop uit bent...?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo apr 03 2013 7:38 pm

Situatie totaal anders snap ik.
Maar het onderdeel is voor Nikon Nederland echt niet veel hoger dan daar.
Uurloon ok, maar zoals ik al melde. Hoe lang zijn ze ermee bezig? 2 of 3 uur? wat voor uurloon hebben ze dan? €150,- per uur?

Ik moest laats de motor van mijn vaatwasser laten vervangen. kosten €300,- waarvan €200,- materiaal kosten (heb nagekeken op internet). Hij was 1,5 uur bezig en dat was incl. voorrijkosten en de kijk kosten van het eerste bezoek. Het kan echt wel voor een normale prijs hoor.Was van een klein bedrijfje (Oja... de voorrij kosten van Siemens monteur was alleen al €75,-)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 03 2013 7:41 pm

Maar alles is hier duurder.
De onderdelen zijn toch duurder dan daar in HongKong.
Plus de BTW van 21%.
Plus de invoerrechten.
Uurloon is hier fors hoger + wederom al die toeslagen, belastingen, etc, etc. Waarschijnlijk dure meetapparatuur en alignment spullen om optische apparatuur te calibreren, allemaal zaken die in die prijzen verwerkt zijn...
Ga maar eens terugrekenen, dan schrik je gewoon hoeveel uiteindelijk een artikel over de kop gaat...

Waarom kost een lensdoppie in HongKong 1 a 2 dollar en hier TIEN tot VIJFTIEN keer zoveel? Juist ja... :P
Laatst gewijzigd door CaptainHook op wo apr 03 2013 7:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”