Fotograferen Jazzdans in sporthal

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ReMark84

Fotograferen Jazzdans in sporthal

Bericht door ReMark84 » wo apr 03 2013 8:59 pm

Hallo,

Ik heb pas geleden een Nikon D3200 gekocht met twee objectieven:
- 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR
- 55-200mm f4-5.6G ED-IF AF-S VR DX

Ik ben helemaal nieuw is het spelen met diafragma's, sluitertijden, witbalansen etc, en ik ben mijzelf erin aan het verdiepen.

Nu ga ik a.s. zaterdag naar een voorronde NK Jazzdans, die gehouden wordt in een sporthal.
De TL-verlichting van de zaal is gewoon aan en er is geen lichtshow.

Hebben jullie tips hoe ik met mijn camera en objectieven de mooiste foto's krijg?

Alvast bedankt!

Groeten,

Mark

Valiant
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fotograferen Jazzdans in sporthal

Bericht door Valiant » wo apr 03 2013 10:59 pm

Kies sluitertijd voorkeur en neem een sluitertijd die in ieder geval gelijk is aan de brandpuntsafstand. Dus op 18mm niet langer dan 1/20s en op 55 1/60s, op 200mm 1/200s. Als je te veel beweging hebt of onscherpe beelden dan moet het met kortere sluitertijden. Echter om de dansbewegingen te 'bevriezen' zou het met nog kortere sluitertijden moeten (1/250s <) voor wat ik weet van Jazzdans is dit aardig dynamisch en wordt er veel vloer gebruikt.

Verder schiet in RAW en stel de witbalans in op Auto dan kun je het later nog kiezen en naar smaak wijzigen. Zet ook de ISO instelling op Auto maar wellicht met een maximum van 3200/4000 (als dat beschikbaar is in het menu). Hoef je daar allemaal verder geen aandacht aan te geven en kun je je bezighouden met op het juiste moment afdrukken, zorgen dat je compositie goed is en scherpe foto's krijgt.

Overigens kunnen foto's met beweging heel leuk uitpakken door langere sluitertijden te gebruiken of door mee te bewegen maar dat is wellicht iets voor de volgende keer of als je je begint te vervelen :)

Check je scherm, neem de tijd om in te zoomen en kijk of het scherp is. Bekijk ook het histogram; als de curve in het histogram rechts of links van het diagram 'afloopt' dan heb je onder- of overbelichting en betekent dit dat je camera geen goede combinatie kan maken met de gekozen sluitertijd, het beschikbare diafragma van je lens en de maximum ISO waarde. Normaliter mag dit in een verlichte sporthal geen probleem zijn.

Succes!
The best camera is the one you have with you...

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo apr 03 2013 11:00 pm

Je hebt een snelle sluitertijd nodig om scherpe beelden te krijgen, denk aan 1/500s.

Om dit te kunnen heb je nodig:
- het grootst mogelijke diafragma: f/3.5 en f/5.6 als je inzoomt
- de hoogste ISO die voor jou een acceptabel ruis niveau heeft.

Kleurtemperatuur zal voor een TL balk rond de 4000 a 5000 kelvin liggen. Als je in de zaal een foto maakt van een vlak waarvan je weet dat het neutraal grijs is dan kun je in je bv. Lightroom de hele serie foto's precies de goede witbalans geven door met de witbalanstool op dat vlak te klikken.

Als de dansers nog steeds bewegingsonscherpte hebben zul je misschien je ISO hoger moeten zetten dan je lief is om toch scherpe foto's te kunnen maken.

Veel plezier en succes!

ReMark84

Bericht door ReMark84 » do apr 04 2013 8:58 pm

Bedankt voor jullie reacties, ik heb hier zeker wat aan!
Ik ben benieuwd hoe de foto's gaan lukken...

Groeten,

Mark

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do apr 04 2013 10:00 pm

nogal tegenstrijdige adviezen.
hou je maar aan het tweede advies

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » do apr 04 2013 10:26 pm

Slecht nieuws: gaat niet lukken! (met de lenzen die je hebt). Ik denk dat het zeker vergelijkbaar is met fotograferen van mijn basketballende zoon in de gangbare sporthallen, en bij een lay-up bij basketbal bewegen ze wellicht nog langzamer dan bij jazz dans (ik dans dus ook, maar salsa). Ik neem tegenwoordig alleen mijn 50mm f1.8 mee naar basketbal, dan haal ik bij f1.8 of f2 max. 1/60 sec., dat gaat nog wel. Alleen bij eredivisie basketbal zijn de sporthallen dusdanig goed verlicht dat je met f4-5.6 1/60 sec. kan schieten. Onder de 1/60 s is alles BLUR, bij basketbal, maar bij jazz dance denk ik ook. Misschien kan je een 85mm f1.8 of bijv. een 70-200 mm f2.8 lenen, of je moet alles flitsen (liefst met een externe flitser), maar wellicht mag het niet of kom je niet zo dichtbij dat het mogelijk is (> 5 m afstand heeft flitsen geen zin).
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do apr 04 2013 11:12 pm

ook hier kan het mee eens zijn
maar laat je niet ontmoedigen
kijk wat je kunt

ReMark84

Bericht door ReMark84 » vr apr 05 2013 7:29 am

Hmmm...dat minder. En een 50mm f/1.8?
Of in de verhuur van Konijnenberg zag ik een 85 f/1.4 Nano?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”