High speed fotografie (tips gevraagd)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

High speed fotografie (tips gevraagd)

Bericht door Ivonne » vr apr 05 2013 3:49 pm

Dag allemaal,
Afgelopen week heb ik geprobeerd e.e.a aan high speed fotografie te doen. Ik had mij goed voorbereid, een aantal filmpjes op Youtube bekeken en mij de tips ter harte genomen. Zo kreeg ik bv. mee, geen studioflitsers maar opsteekflitsers gebruiken ivm de snelheid, en zet deze op 1/32e. Verder de ruimte verduisteren, en een zo klein mogelijk diafragma gebruiken. en o ja, uiteraard handmatig scherpstellen.
Dit heb ik gedaan, qua diafragma mwam ik op F13. Ik heb 3 flitsers gebruikt, 2 x SB910 en 1 x SB600, deze stonden op 1/21 (bij snellere waarden kreeg ik ook een lichtprobleem, maar dat kan al aan foute instellingen op de flitsers liggen. De flitsers stonden (advies Youtube) allemaal op M, net als uiteraard de camera. sluitertijd 1/200e
Het probleem is bewegingsonscherpte. Ik had een aquarium met water neergezet, waarmee ik met fruit in water wilde werken (als een van de onderdelen). Maar wat had moeten gebeuren, namelijk dat de flitsers het onderwerp moesten bevriezen (dus sluitertijd camera zou minder van belang zijn) gebeurde niet. Alles was bewogen. Ik doe dus iets fout, maar wat? Ik heb alles nog in mijn studio opgesteld staan, en zou het graag een keertje op de juiste manier doen. Iemand de juiste tip?
Groet, Ivonne
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: High speed fotografie (tips gevraagd)

Bericht door justme » vr apr 05 2013 3:54 pm

Als je foto's erbij kan plaatsen met EXIF data, dan weten we wellicht meer?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr apr 05 2013 4:06 pm

Ivonne,
Hoe was de belichting van de omgeving?
Heb je FP flits overwogen?
Heb je eea. met 1 flitser getest?
Als er beweginsonscherpte is, moet er ergens een lange sluitertijd in het spel zijn (of een erg snelle beweging)
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » vr apr 05 2013 4:12 pm

Of de flitsers zijn niet synchroom afgegaan terwijl de sluiter open stond.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 05 2013 4:19 pm

gijs sandberg schreef: Heb je FP flits overwogen?
FP flitsen is geen optie, omdat in die mode veel stroboscopische flitsen achter elkaar worden afgevuurd, dus niet één enkele korte flits.

Dat de diafragma-opening verder zo klein mogelijk zou moeten zijn, is een misvatting. Een diafragma heeft op zichzelf namelijk niets met de flitsduur van een flitser te maken. Nou ja, hooguit dat je bij een laag flitsvermogen, het diafragma juist verder open zou kunnen zetten, zodat je nog voldoende vermogen hebt om het onderwerp uit te lichten. Bij een kleine opening, en laag vermogen van een flitser zul je daar juist wat problemen mee krijgen.

Vermogen op 1/21 of 1/32 is wellicht nog niet laag genoeg. Ik dacht dat die flitsers tot 1/128 gaan. Probeer dat.
Zet de flitsers redelijk dichtbij het onderwerp. Zet je diafragma een stuk verder open, en regel het verder met de ISO, om de lichtopbrengst in overeenstemming te brengen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » vr apr 05 2013 4:30 pm

gijs sandberg schreef:Ivonne,
Hoe was de belichting van de omgeving?
Heb je FP flits overwogen?
Heb je eea. met 1 flitser getest?
Als er beweginsonscherpte is, moet er ergens een lange sluitertijd in het spel zijn (of een erg snelle beweging)
Groeten, GIjs
Dag Gijs, Zoals aangegeven, de ruimte was verduisterd. Nee, testen met 1 flitser zou ik nog kunnen proberen!
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » vr apr 05 2013 4:32 pm

Rob Smit schreef:Of de flitsers zijn niet synchroom afgegaan terwijl de sluiter open stond.
En HIER ben ik eigenlijk een beetje bang voor. Maar wat kan ik meer doen dan ze allemaal op 1/32 te zetten. En, ze DEDEN het ook alledrie, daar was ik al erg blij mee. Ik gebruik overigens een zendertje op de camera, en 3 x een ontvanger bij de flitsers.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » vr apr 05 2013 4:33 pm

Léon Obers schreef:
gijs sandberg schreef: Heb je FP flits overwogen?
FP flitsen is geen optie, omdat in die mode veel stroboscopische flitsen achter elkaar worden afgevuurd, dus niet één enkele korte flits.

Dat de diafragma-opening verder zo klein mogelijk zou moeten zijn, is een misvatting. Een diafragma heeft op zichzelf namelijk niets met de flitsduur van een flitser te maken. Nou ja, hooguit dat je bij een laag flitsvermogen, het diafragma juist verder open zou kunnen zetten, zodat je nog voldoende vermogen hebt om het onderwerp uit te lichten. Bij een kleine opening, en laag vermogen van een flitser zul je daar juist wat problemen mee krijgen.

Vermogen op 1/21 of 1/32 is wellicht nog niet laag genoeg. Ik dacht dat die flitsers tot 1/128 gaan. Probeer dat.
Zet de flitsers redelijk dichtbij het onderwerp. Zet je diafragma een stuk verder open, en regel het verder met de ISO, om de lichtopbrengst in overeenstemming te brengen.
Het diafragma zo klein mogelijk maken heeft nog een andere reden, je kunt niet nauwkeurig scherpstellen, omdat je een beetje moet gokken dat je met je spullen, fruit in dit geval, op de juiste afstand van de camera zit. en dus is veel scherptediepte belangrijk. De SB600 kan tot 1/64, wat ik overigens wel heb geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 05 2013 5:01 pm

Ik denk dat zender en ontvanger te teveel vertraging geven voor de externe flitsers. Dan komen die flitsen er nog achteraan ten opzichte van de flits op de camera.
Je zou het hooguit met bekabelde verbinding kunnen proberen. Maar eerst maar eens met één flitser, pas daarna verder gaan uitbreiden.
En echt het vermogen proberen op het laagste vermogen, dus 1/64.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » vr apr 05 2013 7:44 pm

Léon Obers schreef:Ik denk dat zender en ontvanger te teveel vertraging geven voor de externe flitsers. Dan komen die flitsen er nog achteraan ten opzichte van de flits op de camera.
Je zou het hooguit met bekabelde verbinding kunnen proberen. Maar eerst maar eens met één flitser, pas daarna verder gaan uitbreiden.
En echt het vermogen proberen op het laagste vermogen, dus 1/64.
Ik heb exact dezelfde zender en ontvangers als die overal hiervoor worden aanbevolen.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr apr 05 2013 8:42 pm

Dan komen die flitsen er nog achteraan ten opzichte van de flits op de camera.
Hmm, als er een zender op de camera zit denk ik niet dat de flits op de camera gebruikt wordt. Zeker weten doe ik het niet zonder extra info maar bij de meeste zenders die ik ken is het, als ze op de camera zitten, niet meer mogelijk de (opklap)flitser te gebruiken.

Maar ik zou gewoon je opstelling zo houden maar dan om te beginnen eens zonder flitser aanvangen. Diafragma op f8 of f10 om mee te beginnen, sluitertijd op 1/30 of 1 seconde en een opname maken. Als het goed is (de kamer is immers verduisterd) heb je een zwarte foto als resultaat. Dan weet je in ieder geval zeker dat er geen omgevingslicht is dat roet in het eten gooit. Dan een flitser zo dicht mogelijk bij je onderwerp en op 1/64 of 1/128 vermogen en kijken wat dat doet (verdere instellingen hetzelfde houden). Dan eventueel uitbreiden naar meer flitsers.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » vr apr 05 2013 8:45 pm

Ik zou graag een foto zien op groot formaat.
Scheelt veel giswerk.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » vr apr 05 2013 10:06 pm

weimaraner schreef:
Dan komen die flitsen er nog achteraan ten opzichte van de flits op de camera.
Hmm, als er een zender op de camera zit denk ik niet dat de flits op de camera gebruikt wordt. Zeker weten doe ik het niet zonder extra info maar bij de meeste zenders die ik ken is het, als ze op de camera zitten, niet meer mogelijk de (opklap)flitser te gebruiken.

Maar ik zou gewoon je opstelling zo houden maar dan om te beginnen eens zonder flitser aanvangen. Diafragma op f8 of f10 om mee te beginnen, sluitertijd op 1/30 of 1 seconde en een opname maken. Als het goed is (de kamer is immers verduisterd) heb je een zwarte foto als resultaat. Dan weet je in ieder geval zeker dat er geen omgevingslicht is dat roet in het eten gooit. Dan een flitser zo dicht mogelijk bij je onderwerp en op 1/64 of 1/128 vermogen en kijken wat dat doet (verdere instellingen hetzelfde houden). Dan eventueel uitbreiden naar meer flitsers.
Ik zal wat testen gaan doen, wordt dus vervolgd. Mijn camera's hebben geen opklapflitser. Hier en daar is wel een beetje leklicht, dus als ik echt een tijdopname ga maken dan zal er zeker wat licht te zien zijn. Maar ja, ik maak geen tijdopname. Met 1/200e zal de foto zwart zijn.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 06 2013 2:07 am

weimaraner schreef: Hmm, als er een zender op de camera zit denk ik niet dat de flits op de camera gebruikt wordt. Zeker weten doe ik het niet zonder extra info maar bij de meeste zenders die ik ken is het, als ze op de camera zitten, niet meer mogelijk de (opklap)flitser te gebruiken.
Bij de veel gebruikte set Yongnuo RF-603, is zender en ontvanger hetzelfde en heeft elk onderdeel een middencontact. Dus daar kun je bij de camera tevens een opzetflitser bij gebruiken. Volgens mij is dat een setje wat door Yvonne wordt gebruikt als ze het heeft over de door anderen ook veel gebruikte setjes.

Afbeelding

Aangaande vertraging heb ik daar zelf al eens het een en ander van opgemerkt, reeds bij normale fotografie. Niet eens de door Yvonne beoogde soort high-speed foto's.
Zie dit bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p528980" onclick="window.open(this.href);return false;

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » za apr 06 2013 9:46 am

Jammer dat je geen foto laat zien of wat meer informatie geeft over de gebruikte opstelling maar stel je laat een appel vallen van een halve meter hoogte.

De snelheid van de appel is dan na 0,5 meter 3,16 meter per seconde. ( bij grotere hoogte loopt dit snel op)

De flitstijd is bij 1/21 ongeveer 1/10000 seconde wat kort lijkt maar nog steeds een beweging geeft van 0,32 mm.

Uitgaande dat je vrij dichtbij fotografeert is de beweging op je sensor geschat 0,06 mm en dat is bv al 2x zoveel als wat toelaatbaar is bij scherpte berekeningen.

Verder is er dan nog het verschil in synchronisatie, het is onmogelijk om met deze korte flitstijden meerder flitser gelijktijdig te ontsteken. De totale belichtingstijd en dus de beweging zal daarom nog wel groter worden

Wat je zou kunnen proberen is appel lager laten vallen, 1 flitser gebruiken en de belichtingstijd zo kort mogelijk te maken. (volgens opgave Nikon ca. 1/32000 s)

Je kunt ook zoeken naar en flitser met kortere flitstijd, zelf heb ik een oude Sunpack die tot 1/50000 s gaat maar ook dat is in veel gevallen nog te lang.

Belichtingstijden bij High Speed fotografie moeten zeer kort zijn ( wel tot in de pico seconden) om de beweging tijdens het belichten onder de grens waarden voor het scheidend vermogen te houden.

In ieder geval veel experimenteren en wat geluk

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”