Geen stof problemen meer met D600?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Plaats reactie
Olaf

Geen stof problemen meer met D600?

Bericht door Olaf » ma apr 08 2013 12:52 am

Omdat ik zelf overweeg om een D600 aan te schaffen, volg ik met interesse de discussie over het stoff/olieprobleem hier. Alleen heb ik nu al een tijdje niets meer gehoord. Is het probleem opgelost? en hoe? Of zijn de eigenaren van een D600 allemaal overgestapt naar de D800???

groet,

Olaf

Sato
Forumlid
Forumlid

Re: Geen stoffproblemen meer met D600?

Bericht door Sato » ma apr 08 2013 1:57 am

Of het opgelost is weet ik niet, Wel heb ik mijn D600 nog gewoon. Overstappen op een D800 is financieel niet verantwoord voor mij (En waarschijnlijk meer mensen met mij) ook al kan ik het wel opbrengen, Terug naar DX met de D7100 zie ik ook niet zitten (Viewfinder.)
Zal van de week eens contact zoeken met Nikon Service in Beverwijk om te vragen hoe het ervoor staat.

Voor zover ik weet is het nog onzeker of de reperatieprocedure(Sluitermechanisme vervangen) zoals Nikon die momenteel toepast het probleem ook definitief verhelpt.

Voornaamste reden dat er in het algemeen niet veel meer over de problemen wordt gesproken op forums is te vinden in het feit dat er momenteel weinig over te zeggen is, De echte eigenaren zich erbij neergelegd hebben en de mensen die zijden dat ze het probleem hadden maar helemaal niet in het bezit waren van een D600 inmiddels een nieuwe hobby hebben. Namelijk D7100 eigenaren en potentiele kopers het hoofd op hol brengen met zogenaamde olie, stof en focus problemen die er waarschijnlijk helemaal niet zien.

Er zijn uiteindelijk ook veel mensen die probleem 1 en 2 van de onderstaande 3 verwarde voor probleem 3.

1. Normale stof op de sensor. (Komt bij elke DSLR voor. Maar bij DX een stuk minder omdat het oppervlak van sensor daar veel kleiner is, En dus zien veel DX overstappers dit makkelijk te verhelpen probleem ook voor nummer 3 aan.)
2. Olie/Smeermiddel dat op de sensor terecht komt. (Ook dit is een normaal fenomeen wat bij elk type camera voor kan komen als de camera nieuw uit de fabriek komt. Een of twee keer sensor (laten) reinigen lost dit op.)
3. Plakkerige/statische stof/vuil deeltjes die uit het spiegelhuis loskomen vanuit een nog onbekende bron(vermoedelijk het isolatie materiaal of coating/verf die losschaafd wordt door bewegende delen) en op de sensor terecht komen

De sensor vervuiling die ik op mijn sensor heb bestaal op dit moment uit 2 en 3, 1 heb ik onlangs nog verholpen bij mijn D600 met een blaasbalg.
Vandaar ook dat ik deze week contact ga zoeken met Nikon Service in Beverwijk om een afspraak te maken.

palindroomreinier
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door palindroomreinier » ma apr 08 2013 8:32 am

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... tof%20d600" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze link kwam ik tegen!

mvg,

Reinier
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma apr 08 2013 9:55 am

palindroomreinier schreef:https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/55681/kw/stof%20d600

Deze link kwam ik tegen!

mvg,

Reinier
Nog steeds niets over olievlekken. Zal toch zeker ook wel bekend zijn bij nikon. :(

palindroomreinier
Clublid
Clublid

Bericht door palindroomreinier » ma apr 08 2013 1:05 pm

De olie zal wel op het achterste van de "tong" plakken!!
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » ma apr 08 2013 1:43 pm

De reden waarom je er niet zoveel meer van hoort volgt uit de splitsing die is opgetreden in de oorspronkelijke kopersgroep. Eén deel dat klachten heeft gehad is afgehaakt. Het kan zijn dat ze recent een d7100 hebben gekocht, dat ze naar de D800 zijn over gestapt of Nikon hebben verlaten (niets gekocht/bv naar ander merk). Het andere deel poetst, wacht af of de beloofde fix werkt, of heeft inmiddels de camera ingestuurd.

De mensen die een gefixte camera terug hebben gekregen hebben nog niet allemaal afdoende foto's gemaakt om te kunnen zeggen of de fix ook een echte is.. We weten namelijk dat de problemen ook na een aantal honderden foto's kan ontstaan. Disus er is nog geen eenduidig antwoord.

Toch zijn er wel mensen die klagen over opnieuw stof (ik zeg bewust 'stof') na de fix. Het is echter niet duidelijk of dit een structureel hardware probleem is of een kwestie van lens wisselen en vuil oppikken. Olie op de lens kom ik eerlijk gwzegd niet overduidelijk meer tegen na de fix, maar je weet het in feite niet zeker. Sommige mensen met klachten sturen de kamera direkt opnieuw terug als ze een paar stofjes zien, anderen kijken het aan maar laten weinig fotos zien waaruit je kunt concluderen of het stof en/of olie is.
Conclusie: het is is nog te vroeg om er iets over te zeggen.

lock

Mijnpon

Bericht door Mijnpon » ma mei 27 2013 12:55 pm

Vanmorgen met mijn D600 een bezoekje gebracht aan het servicecentrum in beverwijk. De in december aangekochte camera doet prima zijn werk, maar de "vuiligheid" begint nu vervelender te worden. Uiteraard kan het ook vuiligheid van buitenaf zijn, door lens wisselen. Ik probeer daar zo zorgvuldig mee om te gaan. Verder heb ik met een blaasbalg het stof geprobeerd weg te blazen.

Al met al nu de "reis" ondernomen naar Beverwijk met de veronderstelling dat de sensor maar eens goed schoongemaakt diende te worden. Gelukkig had ik wel gedacht de aankoopbon en garantiebewijs mee te nemen, want binnen 15 minuten werd mij verteld dat de camera moest blijven.

Helaas, ook mijn camera heeft het "probleem" en ze zetten er een nieuw sluiterwerk in. Ik krijg de camera weer thuisgestuurd. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Geen stof problemen meer met D600?

Bericht door Cyrus » ma mei 27 2013 2:16 pm

Ik heb recent een nagelnieuwe D600 aangeschaft. Derhalve ga ik dit draadje volgen. Uiteraard zal ik van tijd tot tijd even updaten of mijn camera er ook last van heeft. In ieder geval lijkt Nikon het onder controle te hebben met een modificatie; ik ga er van uit dat die modificatie ook in het productieproces is doorgevoerd.
Groeten,
Edwin

flickr - website

NIKKOR
Forumlid
Forumlid

Bericht door NIKKOR » vr mei 31 2013 6:20 pm

Ik weet niet of het probleem is opgelost of niet, maar ik weet wel dat mijn D600 (vorige week aangeschaft) het probleem wel vertoont. Nieuw uit de doos zat er direct al behoorlijk wat stof en ander materiaal in de linker bovenhoek van de sensor. Geen normaal extern vuil dus. Na twee keer de in de handleiding voorgestelde reinigingsprocedure te hebben uitgevoerd (ingebouwde sensor-reiniging en blaasbalg), was het meeste losse stof eraf. Na tien foto's werden echter de eerste vuiltjes alweer zichtbaar. Deze keer zaten er ook grotere stukjes bij die voor duidelijke zwarte stippen in de foto zorgden. Op advies van de winkel heb ik de camera via hen naar Nikon laten sturen. Daar zal men het probleem als het goed is binnen twee weken verhelpen. Jammer, maar het is niet anders. Ik heb goede hoop dat het straks opgelost zal zijn.

Je kunt eenvoudig testen of jouw D600 ook last heeft van dit probleem. Stel de lens in op diafragma f/16 of kleiner, zet de camera op manuele scherpstelling en de beeldkwaliteit op RAW, richt de lens op een voldoende groot egaal wit vlak. Druk de ontspanknop in en maak een foto. Het is handig als je een lange sluitertijd hebt, want dan kun je de camera lichtjes heen en weer bewegen. Op die manier is alleen het vuil op de sensor scherp en verder niets. Je kunt deze test dus prima binnen bij weinig licht doen. Je hebt er geen strak blauwe lucht voor nodig. Open de RAW foto in een foto bewerkingsprogramma en zoom in tot 100%. Controleer het beeld op donkere vlekjes en spikkels. Schenk extra aandacht aan de linker bovenhoek. Een paar vlekjes is helemaal niet ongewoon, maar heel veel vlekjes en spikkels wijzen op een probleem.

Afgezien van deze te verhelpen productiefout is de D600 een fantastische camera.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » vr mei 31 2013 9:16 pm

NIKKOR schreef:Ik weet niet of het probleem is opgelost of niet, maar ik weet wel dat mijn D600 (vorige week aangeschaft) het probleem wel vertoont. Nieuw uit de doos zat er direct al behoorlijk wat stof en ander materiaal in de linker bovenhoek van de sensor. Geen normaal extern vuil dus.
Dat is echt k..t. Jezus, dat #%*+$ gedoe met die D600 is blijkbaar helaas nog niet over. Ja wat wil je, Nikon had wellicht tienduizenden D600's gemaakt met dezelfde produktiefout, die gaan ze (blijkbaar .....) eerst verkopen voordat ze ertoe overgaan nieuwe batches D600, (hopelijk) gemaakt met een nieuw produktieproces, op de markt te brengen.
Maar ja, die discussie over waarom mensen die, allicht in het huidige internet tijdperk, (uitermate) goed geinformeerd zijn over de D600 sensor perikelen, dan toch een D600 aanschaffen, zal ik maar niet oprakelen.... Begrijpen doe ik het nog steeds niet.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Mijnpon

Bericht door Mijnpon » vr jun 07 2013 5:11 pm

Vorige week vrijdag is mijn body (D600) weer netjes afgeleverd.
Ik was erg blij, want voor een hondenrasvereniging zou ik dat weekend foto's gaan maken.

De camera werkt uitstekend (maar dat deed hij ook al).
Het probleem lijkt opgelost, ze hebben nieuw sluiterwerk erin geplaatst en alles is schoongemaakt.
Geen vlekken, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed is.

En de foto's van het weekend zijn super gelukt :D .

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”