vraagje over fotograferen in schemer
vraagje over fotograferen in schemer
Ik heb een 70-300 vr
Nu wil ik tennissers fotograferen in het schemer zonder flits.
Maar hoe krijg ik nu het bevroren beeld.
Laats heb ik geoefend maar zag je alleen maar bewogen beelden of het was veel te donker.
ik begrijp wel dat de sluitertijd hoger moet en het iso mee moet voor het licht. Maar stel,ik zoom helemaal in tot 300.. waar moet ik dan verschil in maken en op letten?
wat is de beste instelling voor bevroren beelden met deze lens ?
Zelf dacht ik aan 1/500s de diafragma zo laag mogenlijk dat zal dan f5,6 worden als ik het goed heb.. De Iso zo laag mogenlijk volgens mij ivm ruis maar vangwegen de donkere omgeving toch hoger instellen omdat je geen flits kunt gebruiken.. eh 500 ongeveer.. Maar het omrekenen bebrijp ik nog niet veel van en ik neem aan dat het per lens verschillend is.. zou dit voor spellende tennissers en deze lens goed zijn ?
of moet je ook rekening houden met de snelleheid van de bewegingen
Nu wil ik tennissers fotograferen in het schemer zonder flits.
Maar hoe krijg ik nu het bevroren beeld.
Laats heb ik geoefend maar zag je alleen maar bewogen beelden of het was veel te donker.
ik begrijp wel dat de sluitertijd hoger moet en het iso mee moet voor het licht. Maar stel,ik zoom helemaal in tot 300.. waar moet ik dan verschil in maken en op letten?
wat is de beste instelling voor bevroren beelden met deze lens ?
Zelf dacht ik aan 1/500s de diafragma zo laag mogenlijk dat zal dan f5,6 worden als ik het goed heb.. De Iso zo laag mogenlijk volgens mij ivm ruis maar vangwegen de donkere omgeving toch hoger instellen omdat je geen flits kunt gebruiken.. eh 500 ongeveer.. Maar het omrekenen bebrijp ik nog niet veel van en ik neem aan dat het per lens verschillend is.. zou dit voor spellende tennissers en deze lens goed zijn ?
of moet je ook rekening houden met de snelleheid van de bewegingen
NAS Buikpijn
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
zal niet lukken
Beste Nicole, ik denk dat je een groot probleem hebt.
Het enige dat je kan doen is je ISO gewoon op 1600 zetten een zo groot mogelijk diafragma en dan maar schieten.
Maar ik vraag me af of de resultaten het aanzien waard zijn.
Met een heel lichtsterk objectief zal het al een probleem geven, laat staan met een minder lichtsterk objectief.
Het goedkoopste alternatief is een 50mm 1,8 of 1,4
Groetjes George
Het enige dat je kan doen is je ISO gewoon op 1600 zetten een zo groot mogelijk diafragma en dan maar schieten.
Maar ik vraag me af of de resultaten het aanzien waard zijn.
Met een heel lichtsterk objectief zal het al een probleem geven, laat staan met een minder lichtsterk objectief.
Het goedkoopste alternatief is een 50mm 1,8 of 1,4
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken

het blijft lastig ook met de 50mm maar dat zou idd het beste alternatief zijn
hhm deze is nog zelfs met iso 400
Nikon D50
2006/06/06 21:35:26.8
JPEG (8-bits) Fijn
Beeldformaat: Groot (3008 x 2000)
Objectief: 50mm F/1.8 D
Brandpuntsafstand: 50mm
Belichtingsstand: Diafragmavoorkeuze
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
1/160 seconde(n) - F/2.2
Belichtingscorrectie: -0.7 LW
Gevoeligheid: ISO 400
Bld.optimalsrn: Eigen
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-A
Flitssynchronisatiestand: Niet bevestigd
Kleurstand: Stand IIIa (sRGB)
Tooncompensatie: Eigen curve
Kleuraanpassing: +9°
Verzadiging: Normaal
Verscherping: Automatisch
Beeldcommentaar:
Lange tijd ruisonderdrukking: Uit
maarja dat was een jaar geleden best wel bale dat ik ook geen RAW schoot
groetjes
Laatst gewijzigd door BUG322 op wo sep 12 2007 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Die heb ik 50 mm 1.8 !! maar ja dan zijn ze wel ver van mijn camera af.
voor de 50 mm wat voor instelling zou ik daarvoor moeten gebruiken dan in schemer?
De zoom kan alleen maar met daglicht. Welke instelling zou ik dan moeten gebruiken voor overdag om te bevriezen als ik helemaal inzoom ?
ik heb ook nog de 18-70..
lensen genoeg pff maar de kennis.. Niet.
Met daglicht gaat het allemaal goed maar zodra het schemer word kom ik in de problemen
voor de 50 mm wat voor instelling zou ik daarvoor moeten gebruiken dan in schemer?
De zoom kan alleen maar met daglicht. Welke instelling zou ik dan moeten gebruiken voor overdag om te bevriezen als ik helemaal inzoom ?
ik heb ook nog de 18-70..

lensen genoeg pff maar de kennis.. Niet.

Met daglicht gaat het allemaal goed maar zodra het schemer word kom ik in de problemen
NAS Buikpijn
Misschien dat slow sync flitsen op rear (achterste sluitergordijn) iets voor je is. Je bevriest dan met de flits de persoon en de beweging wordt natuurlijk weer gegeven in de juiste richting zeg maar. Maar met een grote afstand tot het object wordt ook dat best wel lastig. Is trouwens wel de ideaal voor tennis lijkt mij. Hier http://digital-photography-school.com/b ... ync-flash/ staat wat verhelderende uitleg met voorbeelden.
Luc
Luc
Ik heb 2 boeken die iedere avond mee gaan naar boven en mijn camera.. maar ik word dan gevraagd om foto,s te maken. En loop dan plotseling tegen problemen aan waar ik niet aan gedacht had.Marco Handgraaf schreef:Niet alleen foto's maken Nicole, vooral ook heel veel lezen, er zijn genoeg boeken over geschreven. Ook op internet is er voldoende over te vinden.Nicole schreef: lensen genoeg pff maar de kennis.. Niet.![]()
En wat geduld hebben...
Verder lukt toch allemaal prima met je foto's ?
groet,
Marco
Een combinatie van meedere problemen een zoom schemer en beweging.
Tja dan word het wel erg moeilijk voor een beginner.
Aangezien ik het toch wil proberen is vragen de kortste weg.

Laatst gewijzigd door Nicole op wo sep 12 2007 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
NAS Buikpijn
Luc het probleem is dat ik niet kan flitsen, krijg ik boze tennissers achter mij aan ben ik bang.Ik vind het wel erg mooi die foto,s, apart.luc schreef:Misschien dat slow sync flitsen op rear (achterste sluitergordijn) iets voor je is. Je bevriest dan met de flits de persoon en de beweging wordt natuurlijk weer gegeven in de juiste richting zeg maar. Maar met een grote afstand tot het object wordt ook dat best wel lastig. Is trouwens wel de ideaal voor tennis lijkt mij. Hier http://digital-photography-school.com/b ... ync-flash/ staat wat verhelderende uitleg met voorbeelden.
Luc
Ga dat wel een keer proberen. Bedankt voor het meedenken

NAS Buikpijn
Het beste wat mogelijk is is inderdaad diafragma op 5.6 en de iso op 1600. Of dat voldoende is hangt af van de hoeveelheid licht. Met tennis zal je een sluitertijd moeten hebben van minimaal 1/600 om een scherp (bevroren) beeld te krijgen. Wat Luc schrijft kan ook, flitsen op het achterste sluitergordijn. De sfeer van de foto wordt dan wel totaal anders. Je ziet de beweging en vervolgens een (redelijk) scherp beeld. Wat ik mij afvraag, ik heb daar geen ervaring mee, hoe ziet dat uit bij een brandpunt van 300mm ?
Ik zou het gewoon proberen als ze het echt lastig vinden hoor je dat vanzelf wel. Mijn ervaring is dat het meestal wel meevalt met sporters.Nicole schreef:Luc het probleem is dat ik niet kan flitsen, krijg ik boze tennissers achter mij aan ben ik bang.Ik vind het wel erg mooi die foto,s, apart.luc schreef:Misschien dat slow sync flitsen op rear (achterste sluitergordijn) iets voor je is. Je bevriest dan met de flits de persoon en de beweging wordt natuurlijk weer gegeven in de juiste richting zeg maar. Maar met een grote afstand tot het object wordt ook dat best wel lastig. Is trouwens wel de ideaal voor tennis lijkt mij. Hier http://digital-photography-school.com/b ... ync-flash/ staat wat verhelderende uitleg met voorbeelden.
Luc
Ga dat wel een keer proberen. Bedankt voor het meedenken
Het beste is wel om even van te voren aan te geven dat je foto's wil maken bij de dames/heren..
Luc
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee