Afstandsbediening op D800

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Afstandsbediening op D800

Bericht door JaapV » di apr 09 2013 12:43 am

Bij de D90 had ik de ML-L3. Die werkte draadloos (IR), was kleiner dan mijn duim en kostte bijna niets. Een draadontspanner is wel het allerminste dat ik nodig heb op de D800.

De D800 luistert niet naar infrarood; alleen naar de 10-pins aansluiting. De MC-36 is bedraad en fors, heeft een timer die de D800 zelf al heeft en kost acht tot tien maal zoveel als het geniale IR-knoopje. De MC-30 heeft ook maar één drukknop, is bedraad, iets kleiner, maar kost nog steeds rond de € 90. Draadloze mogelijkheden zijn niet alleen nog duurder, maar ook nog eens flink bewerkelijk.

Na veel zoeken kwam ik de Hama 5348 tegen, die dezelfde functionaliteit als de MC-30 schijnt te hebben. Kost bij Foka "slechts" € 40.
Zou dat wat zijn? Zo niet, wat is dan aan te raden?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Afstandsbediening op D800

Bericht door ReneG » di apr 09 2013 12:51 am

Voor dat geld koop je een volledig programmeerbare yongnuo (of wat voor merk er nu ook op staat) die ook prima werkt. Ik ben normaal van het originele spul, maar voor afstandsbedieningen durf ik die uitzondering wel te maken.
http://www.fotoshopaalten.com/nl/camera ... nikon.html

Zo zijn er meer sites (als je bij bovenstaande besteld wel even duidelijk het type camera kiezen, ze zijn met meerdere aansluitingen leverbaar).

Draadloos kan overigens ook prima. Koop bijv. een set Cactus V5's (eigenlijk flitstriggers) voor een euro of 40 en een kabeltje voor de 10-pins poort (10 euro) en dat werkt ook als een trein (radiografisch).
Spul waarmee je foto's maakt...

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » di apr 09 2013 6:35 am

ik heb gewoon deze deze voor 8 hele euro's incl verzending ik weet het, het is een inverstering maar dan heb je ook wat. :D

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di apr 09 2013 7:58 am

Ik heb sinds kort deze:
http://www.ebay.co.uk/itm/320960070851? ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
voor mijn D800E.
Draadloos, werkt prima en doet van alles wat de NIET draadloze, maar wel vijf keer zo dure :shock: MC36 van Nikon, ook kan!

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di apr 09 2013 8:18 am

JaapV schreef: Na veel zoeken kwam ik de Hama 5348 tegen, die dezelfde functionaliteit als de MC-30 schijnt te hebben. Kost bij Foka "slechts" € 40.
En datzelfde Hama flutdingetje kost via amazon slechts 18 euro... :mryellow:
http://www.amazon.de/Hama-00005348-Fern ... =hama+5348" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan nog heb je alleen maar een elektrische draadontspanner, geen draadloze afstandsbediening...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di apr 09 2013 10:04 am

Beste Jaap,
Als je wat wilt besparen zou ik voor de Hama gaan, bij een bekende winkel (niet iets van een onbekende leverancier van de andere kant van de wereld).
Overigens klinkt draadloos velen wel sexy in de oren, maar maakt de werking afhankelijk van batterijen en/of accu's, dat is volgens mij een minpunt.
Groeten, Gijs
PS de originele MC-36 kent inderdaad functies die al in vele kamera's zitten, daarom heb ik die nooit interessant gevonden (hoewel de draafontspannerfunctie wel batterij-onafhankelijk is), handelaren wel: er is meer marge op te maken..
PSPS Voor de 10 pins aansluiting bestaan ook verlengsnoeren, veelal 3 meter (Nikon MC-21).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 09 2013 10:47 am

plincky schreef:ik heb gewoon deze deze voor 8 hele euro's incl verzending ik weet het, het is een inverstering maar dan heb je ook wat. :D
Als je wat langer kunt wachten op overzeese verzendtijden, vergelijkbaar voor € 2,47 inclusief verzenkosten.
http://www.ebay.nl/itm/Remote-Shutter-R ... 51a9c72e3d" onclick="window.open(this.href);return false;

Of met de knop op de kopse kant voor € 1,80 inclusief verzendkosten: http://www.ebay.nl/itm/New-Nikon-MC-30- ... 2c6dcc67f7" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di apr 09 2013 11:09 am

gijs sandberg schreef: Overigens klinkt draadloos velen wel sexy in de oren, maar maakt de werking afhankelijk van batterijen en/of accu's, dat is volgens mij een minpunt.
Groeten, Gijs
Ik heb bedraad èn draadloze ontspanners. Al vele zelfportretjes geschoten op lokatie /vakantie met een draadloze versie. Op en neer rennen met zelfontspannerfunctie omdat je je trigger weer eens bent vergeten is ook niet echt sexy te noemen ;-)
Fin.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di apr 09 2013 12:19 pm

DJ,
Sexy of betrouwbaar, het is maar net wat je zoekt... :wink:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 09 2013 1:13 pm

gijs sandberg schreef: Overigens klinkt draadloos velen wel sexy in de oren, maar maakt de werking afhankelijk van batterijen en/of accu's, dat is volgens mij een minpunt.
Nou ja, een digitale camera is ook afhankelijk van een stroombron, een flitser ook. Dus of je daar nu zo zwaar aan moet tillen bij een draadloos setje?
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re:ook afhankelijk

Bericht door gijs sandberg » di apr 09 2013 1:55 pm

Eens met Leon,
Maar iedere extra schakel (accu of batterij) is een mogelijk point of failure (sorry voor het Engels).
Groeten, Gijs

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di apr 09 2013 2:05 pm

gijs sandberg schreef: Eens met Leon,
Maar iedere extra schakel (accu of batterij) is een mogelijk point of failure (sorry voor het Engels).
Groeten, Gijs

Klopt, maar er zijn gewoon momenten dat jouw 'betrouwbare' manier niet toereikend is en je liever een draadloze oplossing hebt. Dat je dan af en toe een batterijtje moet vervangen lijkt me dan niet zo'n groot probleem, vooral niet als je met een battery indicator makkelijk kan zien wanneer deze vervangen moeten worden :wink:

Daarnaast is de betrouwbaarheid van de huidige generatie radiotriggers vrijwel 100%. Dus mits er goede batterijen in zitten zou ik me daar geen zorgen over maken
Fin.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di apr 09 2013 2:15 pm

Léon Obers schreef: Als je wat langer kunt wachten op overzeese verzendtijden, vergelijkbaar voor € 2,47 inclusief verzenkosten.
http://www.ebay.nl/itm/Remote-Shutter-R ... m2c6dcc67f" onclick="window.open(this.href);return false;
de tweede advertentie is bieden. en staat nu al over de €8,-
Ik probeer de nederlandse economie nog een beetje te ondersteunen. kunnen wel voor elke euro alles uit het buitenland gaan halen maar daar worden we zelf niet beter van hoor.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di apr 09 2013 2:19 pm

plincky schreef: Ik probeer de nederlandse economie nog een beetje te ondersteunen. kunnen wel voor elke euro alles uit het buitenland gaan halen maar daar worden we zelf niet beter van hoor.
Als ik voor (heel) weinig wat fotogrut via eBay bestel, houd ik veeeeel meeeer euros over, om aan ECHT NEDERLANDSE (hier ter plekke) producten uit te geven. :lol:
Hoe je het ook wendt of keert, al die elektronika komt toch uit het verre oosten...

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di apr 09 2013 2:48 pm

Ben blij dat niet elke Nederlander zo denkt. al dat kleine grut daar pakken de meeste nl winkels juist wat. daarom is er ook niks meer te halen in de winkels.

iedereen moet het voor zichelf weten. maar ik persoonlijk heb voor die paar euro het de volgende dag in huis. en als iets kapot is dan heb je ook gewoon een aanspreekpunt.
laatst ook weer iets besteld. GGS glas....was het tweede bovenste venster glaasje van de d80 ipv D800. even een mailtje en de volgende dag kwam er netjes een nieuw setje met de post. dat krijg je niet voor elkaar met het "verre oosten"

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”