Dank voor de tips, heb net een Falcon Eyes strobist setje, een extra (Sigma, ga het voorlopig als slave gebruiken) flitser, achtergronddoek en een witte en zilver paraplu besteld. Ga dit weekend ermee aan de slag. Voorlopig CLS gebruiken, ik zie t.z.t. wel of een trigger set noodzakelijk is.jettiny schreef: Off topic;
Voor Dogo
Ook ik werk met twee flitsers, een achtergrondsysteem, en een reflector.
Een triggerset is echt aan te bevelen, zeker wanneer je buiten gaat werken.
Met de commanderstand kun je binnen op zich goed werken, alleen je moet continue opletten dat je camerasignaal naar je flitsers niet onderbroken wordt.
Met een triggerset kun je ongestoord werken, binnen en buiten, en dat is fijn, want je hebt al zoveel om op te letten.
Vrgr
Tiny
Anouk
- dogo
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Anouk
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
-
oud0001
Leuke serie. Vooral foto 2.
Ik zou wel een ander diafragma nemen. De achtergrond mag wat minder scherp zijn zodat je de kreukels in het papier niet meer kunt zien.
De rest is al gezegd.
Wat betreft CLS heb je binnen geen probleem. Het richten wordt nog al sterk overdreven.
Dit meestal door de mensen die het niet gebruiken.
Deze heb ik gemaakt met 1xSB900 met softboxen 1x Youngnuo 565 flitsers met grid en 1 met snoot.. Interne flitser als commander.
Links naast me stond een billard en daaronder een flitser. Deed het ook prima buiten the line of sight.
Zet eens een flitser ergens onder of achter en zie zelf wat werkt. Het zal je verassen.

Ik zou wel een ander diafragma nemen. De achtergrond mag wat minder scherp zijn zodat je de kreukels in het papier niet meer kunt zien.
De rest is al gezegd.
Wat betreft CLS heb je binnen geen probleem. Het richten wordt nog al sterk overdreven.
Deze heb ik gemaakt met 1xSB900 met softboxen 1x Youngnuo 565 flitsers met grid en 1 met snoot.. Interne flitser als commander.
Links naast me stond een billard en daaronder een flitser. Deed het ook prima buiten the line of sight.
Zet eens een flitser ergens onder of achter en zie zelf wat werkt. Het zal je verassen.

- dogo
- Forumlid

Tuihanti, heb je misschien een antwoord op mijn vraag of je met strobist portretfotografie, bij een witte achtergrond, je deze ook goed fel wit kan maken met 1 of 2 flitsers gericht op de achtergrond (en hoe)? Zwarte achtergrond krijg ik nl. wel mooi zwart, maar witte achtergrond (nog) niet (1 flitser op het onderwerp en 1 op de achtergrond), ik ga het nu met 2 flitsers op de achtergrond gericht proberen.Tuihanti schreef:Leuke serie. Vooral foto 2.
De rest is al gezegd.
Zet eens een flitser ergens onder of achter en zie zelf wat werkt. Het zal je verassen.![]()
-
oud0001
1 flitser kun je altijd vergeten. Je hebt er minimaal 2 nodig om zowel links als ook rechts wit genoeg te krijgen. Ook met studiokoppen heb je er minimaal 2 nodig.
Denk hierbij in ratios. Een ratio van 1:2 is wat je wilt. Op je onderwerp correct belicht en de achtergrond 1 stop meer belichten.
Regel alles eerst in op je achtergrond en belicht correct. Zet dan je model er bij en belicht deze 1 stop minder.
Nadien kun je bijwerken. Heb je in ieder geval geen clipping.
Je model een stop onderbelichten is geen probleem. Een clippende achtergrond corrigeren kun je vergeten.
Als je niet genoeg licht hebt is het een kwestie van meer flitskoppen, diafragma verder openzetten, ISO omhoog en of je model dichter bij de achtergrond.
Dan heb je minder last van de lichtafval.
Hoeveel flitsers je nodig hebt ligt aan de afmeting van de achtergrond die je in beeld wilt hebben.
Hoe meer achtergrond in beeld hoe meer licht je nodig hebt.
Denk hierbij in ratios. Een ratio van 1:2 is wat je wilt. Op je onderwerp correct belicht en de achtergrond 1 stop meer belichten.
Regel alles eerst in op je achtergrond en belicht correct. Zet dan je model er bij en belicht deze 1 stop minder.
Nadien kun je bijwerken. Heb je in ieder geval geen clipping.
Je model een stop onderbelichten is geen probleem. Een clippende achtergrond corrigeren kun je vergeten.
Als je niet genoeg licht hebt is het een kwestie van meer flitskoppen, diafragma verder openzetten, ISO omhoog en of je model dichter bij de achtergrond.
Dan heb je minder last van de lichtafval.
Hoeveel flitsers je nodig hebt ligt aan de afmeting van de achtergrond die je in beeld wilt hebben.
Hoe meer achtergrond in beeld hoe meer licht je nodig hebt.
- dogo
- Forumlid

Dank voor de reactie/tips!! Ik ga ermee aan de slag. Moet ik misschien toch maar een belichtingsmeter aanschaffen?
- dogo
- Forumlid

Histogram lezen is één van mijn zwakke puntenTuihanti schreef:Je hebt niet persé een meter nodig. Je kunt altijd je histogram gebruiken toch?
Zet de flitsers op de achtergrond op 0 ev en de flitsers op je onderwerp op -1 ev.
Laat het CLS het verder uitzoeken en speel er mee.
Is het trouwens wellicht een feit dat in portretfotografie een witte achtergrond het moeilijkst is?
-
oud0001
Tja, wat is moeilijk.
Je hebt gewoon meer licht nodig om dat grote vlak mooi wit te maken.
Persoonlijk vind ik dat witte vlak niet mooi. Als je reclame foto's maakt kan het handig zijn.
De platen die ik maak wil ik sfeervol maken. Een witte achtergrond doet daar, naar mijn mening, afbreuk aan.
Maar goed dat is persoonlijk.
Je hebt gewoon meer licht nodig om dat grote vlak mooi wit te maken.
Persoonlijk vind ik dat witte vlak niet mooi. Als je reclame foto's maakt kan het handig zijn.
De platen die ik maak wil ik sfeervol maken. Een witte achtergrond doet daar, naar mijn mening, afbreuk aan.
Maar goed dat is persoonlijk.