ETTR = Expose to the Right : http://en.wikipedia.org/wiki/Exposing_to_the_right" onclick="window.open(this.href);return false;
Banding = Strepen die onstaan bij het ophelderen van donkere delen.

grtn,staal571 schreef:Kan iemand mij deze discussie met ""geheim taal uitleggen maar dan in Jip en Janneke taal, ik zie onderstaande kreten voorbij komen die mij helemaal niet zeggen.
TC 20E 3 op statief allebei sooc: met (tele)converter 2.0 versie 3 . sooc betekend straight out of camera
Bij de D7000 is men van ETTR afgestapt, ETTR = expose to the right; google daar eens op en je krijgt de volledige uitleg, heeft met belichten te maken. Bij de D7000 doen veel mensen std de belichting met 0.7 aanpassen omdat de camera std teveel naar rechts deed belichten in het histogram en daarom vonden dat bij de 0 instelling ( geen belichtingscompensatie) de camera teveel deed (over)belichten. De verwachting is dat de D7100 dat beter zal doen en je daarom in de nabewerking veelal een kleine aanpassing zult doen ipv vooraf.
Bij de D7100 zal je dus net als bij de D300 weer ETTR moeten gaan toepassen en daarna in de nabewerking weer wat terugraaiden.
Maar ik wil zelf ook wel eens zien of de banding zo een ramp is. Het verbaast mij wel dat Nikon hieraan weinig heeft gedaan na de d5200 voor zover ik weet is banding een bepaalde vorm van ruis
Dat heeft deze camera niet. De d600 kon dat bv wel.
Ik heb sinds 2 weken een D600 en nog nooit eerder met Nikon gefotografeerd dus moet ik hier ook wat mee doe? maak je niet teveel druk en ga lekker fotograferen met je D600. De D600 is een andere camera met FX of FullFrame sensor ipv crop / DX Iedere camera heeft zn eigen voor en/of nadelen. Bij een nieuwe camera worden die in beginsel vaak uitvergroot met argumenten waarom iets wel of niet goed is. Veel fotoplezier met je D600![]()
Gr Peter
Okee.... moet zeggen dat ik van bewuste foto zeer onder de indruk ben.Frans Heinsbroek schreef:dat is omdat de bewerkingsprogramma's nog niet op de D7100 ingesteld waren. na de laatste softwareupdates kan het weer wel. In het begin werd daarom als "truukje" de NEF niet D7100 maar D5200 genoemd.
Inmiddels functioneert dat alles na de updates weer.