dogo schreef:Vraagje nu wij toch met Feisol statieven bezig zijn. Ik heb ook pas de Feisol CT-3401 Rapid+balhoofd CB-40D gekocht, ik "mis" een waterpas belletje, hoe moet je nu panoramafoto's maken? (ben net begonnen met panoramafoto's). Groeten, Edward
voor het maken van panoramafoto's moet de as waarover je camera en de statiefkop draaien, perfect verticaal zijn anders gaat het beeld schommelen.
daarvoor moet het vlak waar de statiefkop op draait (tpv de verbinding tussen poten en kop) waterpas zijn.
daar zul je moeten beginnen met afstellen, daar heb je een waterpas en, bij voorkeur, ook een stelmogelijkheid nodig.
het horizontaal stellen van de statiefkop kun je doen door de poten te verstellen, maar dat is een heel gepiel.
bij de levelling-base van feisol mis ik een waterpasje maar die is perfect daarvoor, manfrotto heeft het volgende speeltje bedacht voor pechvogels die geen levelling-base hebben:
http://www.manfrotto.us/qtvr-leveling-head
vervolgens zul je ook de camera zelf nog waterpas moeten zetten en daar is een scala aan waterpasjes voor te krijgen. het meest secuur is een waterpasje waar twee buisnivootjes in verwerkt zijn.
Jef.