D90; portretstand in camera roteren?
-
- Forumlid
- Contacteer:
D90; portretstand in camera roteren?
Ik las in een fotografieblad dat je bij veel dslr's in je menu kan instellen dat je de foto's die je in portret stand hebt geschoten, na inladen op je computer, meteen ook in portret stand op je pc komen te staan (zodat je ze dus niet kwartslag hoeft te roteren zoals ik nu wel doe).
Ik kan zowel in het menu als ook in de handleiding niets hierover vinden, maar misschien kijk ik wel er overheen?
Dus ik vroeg me af; wie weet of dit met de D90 kan en zo ja; hoe?
Groetjes Maaike
Ik kan zowel in het menu als ook in de handleiding niets hierover vinden, maar misschien kijk ik wel er overheen?
Dus ik vroeg me af; wie weet of dit met de D90 kan en zo ja; hoe?
Groetjes Maaike
Een beetje van mezelf...en een beetje van nikon
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D90; portretstand in camera roteren?
Maaike,
Heb je in het handboek al gekeken onder Draai Portret (Rotate Tall) pg 163?
Ook van invloed: auto image rotation pg 205
Groeten, GIjs
Heb je in het handboek al gekeken onder Draai Portret (Rotate Tall) pg 163?
Ook van invloed: auto image rotation pg 205
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt Gijs!
Ik heb dat hele ding zitten spitten, maar wist eigenlijk ook niet goed waar ik op moest zoeken. Ik had een ding gevonden van de week wat alleen in de camera zelf werkte en niet werkte met overbrengen op de computer. Morgen ga ik met jou info weer het camera menu in. Ik hoop dat dit het is, tot ik het in het blad las wist ik niet dat het kon en dat scheelt een hoop gedoe met overzetten!
Ik heb dat hele ding zitten spitten, maar wist eigenlijk ook niet goed waar ik op moest zoeken. Ik had een ding gevonden van de week wat alleen in de camera zelf werkte en niet werkte met overbrengen op de computer. Morgen ga ik met jou info weer het camera menu in. Ik hoop dat dit het is, tot ik het in het blad las wist ik niet dat het kon en dat scheelt een hoop gedoe met overzetten!
overstappen op Mac. Dan gaat dat draaien altijd automatisch. 

Welke applicatie gebruik je op de pc? Als die het niet ondersteunt wordt de foto niet automatische geroteerd.maaike schreef:Bedankt Gijs!
Windows ook en Linux ookOlaf schreef:overstappen op Mac. Dan gaat dat draaien altijd automatisch.
Kroontje
-
- Forumlid
- Contacteer:
Sorry voor m'n late reactie; bedankt voor de reacties.
@Gijs; die rotatie had ik inderdaad gedaan, maar die doet dat alleen in de camera, niet op de computer.
@Olaf; euh ja....goeie tip, ik heb echter windows....maar ik zal m'n giro zo aan je doormailen!
@remco jan; gewoon windows viewer
@Kroontje; dus volgens jou zou windows viewer het ook ondersteunen?
Nu alleen nog de instellingen vinden
@Gijs; die rotatie had ik inderdaad gedaan, maar die doet dat alleen in de camera, niet op de computer.
@Olaf; euh ja....goeie tip, ik heb echter windows....maar ik zal m'n giro zo aan je doormailen!

@remco jan; gewoon windows viewer
@Kroontje; dus volgens jou zou windows viewer het ook ondersteunen?
Nu alleen nog de instellingen vinden

Hallo
In het menu bij de steeksleutel ga je naar automatisch beeldrotatie.
Zet hem daar op ON
Nu moet ie het doen. Net zelf gecheckt 
Ik gebruik geen Window viewer van window zelf. Zoner en LR4.
Kroontje
In het menu bij de steeksleutel ga je naar automatisch beeldrotatie.
Zet hem daar op ON

Ik gebruik geen Window viewer van window zelf. Zoner en LR4.
Kroontje
-
- Forumlid
- Contacteer:
Kroontje, bedankt voor je reactie.
Hier had ik nog niet aangezeten en deze bleek bij mij al op aan te staan, maar doet het niet. Dus conclusie kan dan zijn dat windows viewer het niet ondersteunt....balen want naast dat ik geen LR e.d heb, vind ik windows viewer heel prettig.
Hier had ik nog niet aangezeten en deze bleek bij mij al op aan te staan, maar doet het niet. Dus conclusie kan dan zijn dat windows viewer het niet ondersteunt....balen want naast dat ik geen LR e.d heb, vind ik windows viewer heel prettig.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Die heb ik nu eens geinstalleerd om te kijken of dat wat is.....kijkt toch minder prettig, maar mss ook wennen; maar viewNX doet ie het inderdaad wel. Dus dat is de clue; windows viewer ondersteunt het gewoon niet.
Bedankt voor het meekijken en meedenken!
Bedankt voor het meekijken en meedenken!
- Léon Obers
- Forumlid
Misschien maakt het uit door de Nikon "codecs" te downloaden. Dat geeft Windows, en Windows verkenner extra functionaliteit.maaike schreef:Dus dat is de clue; windows viewer ondersteunt het gewoon niet.
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hey bedankt, dit maakt het zeker wat makkelijker om NEF bestanden te bekijken zonder bijv. LR te hoeven openenLéon Obers schreef: Misschien maakt het uit door de Nikon "codecs" te downloaden. Dat geeft Windows, en Windows verkenner extra functionaliteit.
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/" onclick="window.open(this.href);return false;

- Léon Obers
- Forumlid
Inderdaad, gewoon in de verkenner. Daarbij kun je standaard kiezen voor normale pictogrammen, grote, en extra grote.
Daarbij zie je staande opnamen (portretstand) gewoon in de juiste positie.
Windows foto-viewer werkt dan ook gewoon, evenals diavoorstelling e.d.
Daarbij zie je staande opnamen (portretstand) gewoon in de juiste positie.
Windows foto-viewer werkt dan ook gewoon, evenals diavoorstelling e.d.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb het programma gedownload, maar mijn verticale jpg bestanden blijven horizontaal.Léon Obers schreef: Misschien maakt het uit door de Nikon "codecs" te downloaden. Dat geeft Windows, en Windows verkenner extra functionaliteit.
Wel kan je nu ook nef bestanden idd openen met windows, opzich ook leuk maar het laden duurt langer en het gaat me eigenlijk om de jpg.
Bedankt voor het meedenken iig!