Groet,
Jan (van Yuul

Wij zijn ook geneigd dat te denken Jaap, maar wat bedoel je precies met uitkijken? Wij hebben overigens ook ontdekt dat als je beide instellingen een waarde geeft, die van de lens (opgeslagen waarde) dan doorslaggevend is. Allemaal zaken waar in de handleiding niets over vermeld staat.Jaap Driest schreef:Standaard wil zeggen dat de instelling geldt voor alle objectieven op die body.
Uitkijken dus!
Hadden we ook gezien Riemke, maar dat artikel zegt niets over de "Standaard " instelling.Riemke schreef:Misschien helpt deze uitleg?
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zeker niet handig is, is dat ze andere schalen gebruiken. Want als je constateert dat het merendeel van je lenzen bijziend is, dan zou je dat als default willen overnemen voor het geval je een lens huurt etc...iJoost schreef:Dus de standaard instelling en de per lens instelling tellen niet op. Maar de per lens instelling heeft voorrang op de standaard instelling. Maar wat wel zo is, is dat de standaard instelling grotere stappen heeft. Wat dan weer wel een stuk minder mogelijkheden geeft doordat ze niet optellen. Je zou er een probleem geval mee kunnen oplossen maar dan moet je wel meteen al je andere lenzen van een per lens instelling voorzien. Niet echt vreselijk handig.
Yuul heeft proefondervindelijk ervaren dat de stapgrootte verschilt. De "standaard" is grover dan die van de "opgeslagen waarde". Volgens haar veroorzaakt doordat ze in verschillende processen van de cameraprocessor ingrijpen.Marten schreef:Ik heb Darrell Young, "Mastering the Nikon D800" er op nageslagen (pag 330-334) en lees daar ook dat de standaard correctie geldt voor alle objectieven waarvoor geen objectief-specifieke correctie heeft plaatsgevonden. Maw: niet cumulatief.
Maar ik lees daar niets over verschillende stapgrootte. Ik vraag mij ook af of die stapgrootte wel verschilt, omdat beide schalen gaan van + 20 naar - 20.
Tamelijk denigrerende opmerking Leon. Wij beweren niet dat dat geldend is, het is maar een persoonlijke interpretatie. Als jij een betere verklaring of ervaring hebt horen wij dat graag.Léon Obers schreef:Nou ja, om van één persoon die informatie als geldend over te nemen?
Wat een overdreven reactie Leon. Ben ik niet van je gewend. Als je op alle posts die niet onderbouwd zijn ook op deze manier zou reageren, zou je er een dagtaak aan hebben. Het forum is om iets te delen. De lezer bepaalt dan wat hij er mee wil doen. Ik heb er een ervaring van mijn vrouw neergezet en haar idee over de oorzaak. Niet meer en niet minder. Als wat zij aanneemt door jou onderbouwd als onzin kan worden bestempeld, graag. Maar doe dat dan vanuit een professionele houding en niet op deze aanmatigende manier.Léon Obers schreef:Die opmerking is helemaal niet denigrerend bedoeld. Dat jij het zo oppakt dat is dan jammer voor je.
Graag wil ik dat een antwoord onderbouwd wordt met achterliggende informatie met wat, hoe en waarom. Maar zomaar iets roepen dat iemand iets heeft geprobeerd er daar dan op moeten vertrouwen dat het dan zo is gaat me wat te ver. Als we alles maar voor waar moeten aannemen van wat iemand zegt te hebben geprobeerd? Dan bestaat IMO het leven alleen maar uit sprookjes.