Instellingsmogelijkheden AF-fijnafstelling

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
iJoost

Re: Instellingsmogelijkheden AF-fijnafstelling

Bericht door iJoost » di apr 16 2013 7:14 pm

Hier is nog een bron dan:

http://www.dpreview.com/forums/post/42121375" onclick="window.open(this.href);return false;

En Marianne Oelund heeft in mijn boekje heel wat meer in de Nikon technische melk te brokkelen dan sommige door de wol geverfde "deskundigen" hier.
Maar goed, wie ben ik? ;-)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 16 2013 11:09 pm

Jan en Yuul schreef: Wat een overdreven reactie Leon. Ben ik niet van je gewend. Als je op alle posts die niet onderbouwd zijn ook op deze manier zou reageren, zou je er een dagtaak aan hebben.
De overdreven reactie begint in eerste instantie bij jezelf door te stellen dat een simpele tegenvraag op je stelling denigrerend zou zijn. Als ik vervolgens antwoord dat het niet denigrerend bedoeld is en wat ik eigenlijk van een antwoord verwacht vind je dat vervolgens weer overdreven. Waarom geef je niet gewoon een onderbouwing van je stelling? Dat lijkt me juist meer in lijn liggen met een professionele houding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 16 2013 11:26 pm

iJoost schreef:Hier is nog een bron dan:

http://www.dpreview.com/forums/post/42121375" onclick="window.open(this.href);return false;

En Marianne Oelund heeft in mijn boekje heel wat meer in de Nikon technische melk te brokkelen dan sommige door de wol geverfde "deskundigen" hier.
Maar goed, wie ben ik? ;-)
Welnu, die Marianne Oelund houdt in ieder geval geen rekening met een aantal variabelen die de AF-fine tune behoorlijk beïnvloeden, waardoor er andere waarden uitkomen.

"I discovered last night"

Betekent in ieder geval dat de testen toen onder kunstlicht-omstandigheden zijn gemaakt. Dat geeft een ander resultaat dan bij daglicht, door het grotendeels ontbreken van blauw licht, en de overheersing van rood licht. Als een lens niet APO-chromatisch gecorrigeerd is kan dit behoorlijke verschillen opleveren. (Veel lichtsterke Nikon objectieven zijn slecht gecorrigeerd op longitudinale chromatische aberratie).

Een opsomming van een aantal variabelen die een test beïnvloeden.

- AF fine tune is afhankelijk van de afstand waarop je de test doet.
----> Dichtbij geeft andere resultaten dan op een paar meter, op 20 meter of op oneindig.
- AF fine tune is afhankelijk van de gebruikte diafragmawaarde voor opname
----> Volle opening geeft andere resultaten dan bijv. opnamen bij f4 en f8
- AF fine tune is afhankelijk of je de AF laat "inrollen" vanuit een dichtbij instelling naar het actuele focuspunt, of vanuit oneindig.
- AF fine tune is afhankelijk van de hoeveelheid en samenstelling van het licht.
----> 's avonds bij kunstlicht krijg je andere resultaten dan overdag met daglicht.
- AF fine tune is afhankelijk van de kleur van het scherp te stellen onderwerp.
- Bij gebruik van AF-punten buiten het centrum kan het resultaat anders zijn voor details in het onderwerp die van buiten naar het centrum lopen (vergelijk de spaken van een wiel) of details als cirkels om het centrum heen.
- Bij zoomlenzen. AF fine tune is afhankelijk van de ingestelde brandpunt.
- AF fine tune geeft een marge in het resultaat. De ene opname zal een ander resultaat geven als een tweede opname.
Voor een meer evenwichtig beeld zou je minimaal 5 opnamen moeten maken, maar beter nog 8-10 opnamen, waarbij je de gemiddelden berekent. En dat vanuit een instelling met "inrollen" vanuit een dichtbij instelling PLUS een reeks vanuit oneindig instelling.

Als testen worden gemaakt, en slechts één van de genoemde variabelen hierboven is tussendoor veranderd met de volgende test, krijg je afwijkende resultaten en is een goede vergelijking niet meer mogelijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » wo apr 17 2013 9:40 am

iJoost schreef:Oops, niet helemaal correct wat ik beweerde.

Dit keer de bron er even bij gezocht... ;-)

http://www.dpreview.com/forums/post/51146600" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus de standaard instelling en de per lens instelling tellen niet op. Maar de per lens instelling heeft voorrang op de standaard instelling. Maar wat wel zo is, is dat de standaard instelling grotere stappen heeft. Wat dan weer wel een stuk minder mogelijkheden geeft doordat ze niet optellen. Je zou er een probleem geval mee kunnen oplossen maar dan moet je wel meteen al je andere lenzen van een per lens instelling voorzien. Niet echt vreselijk handig.
Dat laatste werkt alleen als je de standaard aanpassing uitschakelt. Dat is niet echt gebruikersvriendelijk. Het gebruiken van de algemene aanpassing voorbij de limiet van de per lens aanpassing heeft mijns inziens alleen nut als je 1 lens hebt en body + lens niet wilt insturen, of als je wilt weten hoeveel meer dan de limiet je nodig hebt omm Nikon duidelijk te maken dàt body en lens gesteld moeten worden.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”