Welke lens voor de D600
Welke lens voor de D600
Hallo,
Ik ga de overstap maken van de D7000 naar de D600 en heb alle forumberichten over de keuze van de 24-70 F2.8 of de 24-120 F4 gelezen. Eén van de leden is al geholpen met dezelfde moeilijke keuze, maar hij doet veel trouwreportages. Mijn profiel is iets anders; ik reis veel, fotografeer veel in stedelijke en landschappelijke omgeving, gebruik nog te weinig een statief en ik wil iets meer portretten en hdr doen. Ik ben een amateur en druk weinig foto's af.
Dus hoor ik graag van jullie welke lens het beste bij mij past! Bij voorbaat dank.
Groet,
Marcel
Ik ga de overstap maken van de D7000 naar de D600 en heb alle forumberichten over de keuze van de 24-70 F2.8 of de 24-120 F4 gelezen. Eén van de leden is al geholpen met dezelfde moeilijke keuze, maar hij doet veel trouwreportages. Mijn profiel is iets anders; ik reis veel, fotografeer veel in stedelijke en landschappelijke omgeving, gebruik nog te weinig een statief en ik wil iets meer portretten en hdr doen. Ik ben een amateur en druk weinig foto's af.
Dus hoor ik graag van jullie welke lens het beste bij mij past! Bij voorbaat dank.
Groet,
Marcel
- staal571
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Welke lens voor de D600
Tja er is al het nodige over geschreven, en daar veranderd niks aan, de 24-120 is een geweldige allround lens en als algemene lens goed te gebruiken, en meer is er niet over te vertellen.
maar het blijft een persoonlijke smaak, de een houdt van de ""moeder en de anders van de dochter" ik vindtr beide wel leuk
Gr Peter
maar het blijft een persoonlijke smaak, de een houdt van de ""moeder en de anders van de dochter" ik vindtr beide wel leuk

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Marcel,
Welkom.
Kiezen is altijd moelijk
De 24-120 is een prima lens als je aan de wandel gaat, maar biedt niet de ultieme kwaliteit.
Als je een 24-120 voor een redelijke prijs kan aanschaffen kan het een goed begin zijn in FullFrame fotografie, maar bedenk dat er betere lenzen zijn.
Overweeg ook om aanwezige DX lenzen voorlopig op de D600 te gebruiken, lees in het D600 handboek hoe dat gaat.
Groeten, GIjs
PS
re het beste bij mij past
Ookal zou ik je kennen, is de beste respons: Die lens is er helaas niet.
Welkom.
Kiezen is altijd moelijk

De 24-120 is een prima lens als je aan de wandel gaat, maar biedt niet de ultieme kwaliteit.
Als je een 24-120 voor een redelijke prijs kan aanschaffen kan het een goed begin zijn in FullFrame fotografie, maar bedenk dat er betere lenzen zijn.
Overweeg ook om aanwezige DX lenzen voorlopig op de D600 te gebruiken, lees in het D600 handboek hoe dat gaat.
Groeten, GIjs
PS
re het beste bij mij past
Ookal zou ik je kennen, is de beste respons: Die lens is er helaas niet.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- staal571
- Forumlid
- Contacteer:
Dit lijkt me geen goed advies voor ultieme kwaliteit.gijs sandberg schreef:Overweeg ook om aanwezige DX lenzen voorlopig op de D600 te gebruiken, lees in het D600 handboek hoe dat gaat.
.
Voor ultime kwaliteit zul je om te beginnen toch een andere camera moeten kopen en geen D600 of D800 maar dan moet je denken aan de andere D...... serie of bij Hasselblad of leica merk moeten gaan kijken, verder om ultime kwaliteit te krijgen moet je dan ook naar andere objectieven gaan uitkijken en voor een redelijk zelfde bereik 24-120 praat je dan al gauw over bedragen rond de €5000,-- dan denk ik aan 3 objectieven die dat bereik tezamen hebben.
Dus tja wat is het je waard is, en moet je geld er mee verdienen of is het hobby , of is het alleen maar om bij de zogenaamde ""pro's "" te horen in de fotoclub, dan moet je gewoon voor de Leica gaan.
Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
- John'47
- Forumlid
Ik ben het volledig oneens met de opmerking over de Leica.
Ik heb de analoge M's 3,6en7 gehad en die waren geweldig. Ik heb een M8.2 gehad met 2.0-35 1.0-50 en 2.0-90 en dat was voor mij minder goed dan een willekeurige digitale compact. De M9 nog geprobeerd, maar dat is m voor mij ook niet
De digitale M's kunnen niet tippen aan de huidige digitale spiegelreflexen van Nikon (trouwens ook niet aan de huidige Fuji rangefinder x-pro1)
Ik heb de analoge M's 3,6en7 gehad en die waren geweldig. Ik heb een M8.2 gehad met 2.0-35 1.0-50 en 2.0-90 en dat was voor mij minder goed dan een willekeurige digitale compact. De M9 nog geprobeerd, maar dat is m voor mij ook niet
De digitale M's kunnen niet tippen aan de huidige digitale spiegelreflexen van Nikon (trouwens ook niet aan de huidige Fuji rangefinder x-pro1)
Nikon D810, Sony RX1R II.
- staal571
- Forumlid
- Contacteer:
ik zie dat je ook een Fuji X PRO 1 hebt die heb ik ook en die gebruik ik met enkele M objectieven en ben daar over het " M glas"heel tevreden , en dat bedoelde ik eigenlijk een beetje met mijn opmerking over Leica.
Mijn opmerking was ook meer als algemeen bedoeld omdat er werd gesproken over het ultime objectief en daar haalde ik dus de Hasselblads en leica's bij aan, alhoewel ik graag een Leica Monochroom zou willen hebben.
Maar we dwalen af en wil weer on topic gaan, ik ben over mijn D600 en sde 24-120 F4 reuze tevreden, en vindt het als "stedentrip"" camera/lens combinatie geweldig.
Peter
Mijn opmerking was ook meer als algemeen bedoeld omdat er werd gesproken over het ultime objectief en daar haalde ik dus de Hasselblads en leica's bij aan, alhoewel ik graag een Leica Monochroom zou willen hebben.
Maar we dwalen af en wil weer on topic gaan, ik ben over mijn D600 en sde 24-120 F4 reuze tevreden, en vindt het als "stedentrip"" camera/lens combinatie geweldig.
Peter
- John'47
- Forumlid
Ahhh nu begrijp ik je
En ben ik het met je eens
John
En ben ik het met je eens

John
Nikon D810, Sony RX1R II.
Super bedankt voor de snelle reacties. Ik begrijp het, de meeste adviseren om voor meer lichtsterkte te gaan en sommigen hebben voorkeur of zijn zeer tevreden met de 24-120 als algemene "wandellens". De 24-70 is gevoelsmatig 25% zwaarder en kost ook nog eens 500 euro meer. Wat ik mooi vind aan de 24-70 is het mooie bokeh effect, maar ik vraag mij af of ik het verschil zie met de 24-120 als ik het meeste werk alleen op mijn monitor bekijk?
Ik heb ook nog eens gekeken naar mijn gemiddelde focal length gekeken met ExposurePlot en het blijkt dat ik het meest in de 30 zit. Dus het extra bereik van de 120 zal ik niet zo snel missen. Mijn andere objectieven zijn de Sigma 10-20 en de Tamron 70-300 VR.
Helpt deze informatie mischien nog?
Marcel
Ik heb ook nog eens gekeken naar mijn gemiddelde focal length gekeken met ExposurePlot en het blijkt dat ik het meest in de 30 zit. Dus het extra bereik van de 120 zal ik niet zo snel missen. Mijn andere objectieven zijn de Sigma 10-20 en de Tamron 70-300 VR.
Helpt deze informatie mischien nog?
Marcel
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
Re: lichterkte en meest in de 30
Marcel,
Je kunt natuurlijk overwegen een aparte lichtsterke standaardlens te kopen (35 tot 50 mm).
Nikon heeft ruime keuze en vaak verrassende value for money, compact en licht van gewicht.
Groeten, Gijs
Je kunt natuurlijk overwegen een aparte lichtsterke standaardlens te kopen (35 tot 50 mm).
Nikon heeft ruime keuze en vaak verrassende value for money, compact en licht van gewicht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- staal571
- Forumlid
- Contacteer:
dat is me wel duidelijk, maar in je start topic schreef je dat je een objectief zoekt voor algemeen gebruik en dat je op reizen en landschappen kunt gebruiken, nu neem ik aan dat je op reis niet een hele fotokoffer meesleept (tenminste ik niet) ik wil licht reizen en neem dus 1 maximaal 2 objectieven mee, dus mijn 24-120 F4 en een 50 mm 1.4 om in musea en binnen een lichtsterk objectief bij me te hebben.gijs sandberg schreef:Marcel,
Groeten, Gijs
Veel succes met je keuze
Gr peter
- Léon Obers
- Forumlid
Als je weinig foto's afdrukt, gaat het wellicht om weergave op scherm van een computer of via een mediaspeler op TV. Feitelijk heb je dan genoeg aan een maximale HD weergave volgens de specificaties van HD TV. Stem daar dan je materiaal op af.mkloes schreef:Ik ben een amateur en druk weinig foto's af.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Peter, bedankt! Ik denk dat je mij in de juiste richting hebt weten te motiveren. Ik heb op dit moment al een 50mm 1.8, maar een upgrade naar de 1.4 zat al in mijn hoofd.staal571 schreef:dat is me wel duidelijk, maar in je start topic schreef je dat je een objectief zoekt voor algemeen gebruik en dat je op reizen en landschappen kunt gebruiken, nu neem ik aan dat je op reis niet een hele fotokoffer meesleept (tenminste ik niet) ik wil licht reizen en neem dus 1 maximaal 2 objectieven mee, dus mijn 24-120 F4 en een 50 mm 1.4 om in musea en binnen een lichtsterk objectief bij me te hebben.gijs sandberg schreef:Marcel,
Groeten, Gijs
Veel succes met je keuze
Gr peter
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het verschil tussen een 1.4 en 1.8 versie is niet zo groot. Je kan beter je geld in wat anders stoppen...
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
Re:upgrade naar de 1.4
Marcel,
Ik geef toe, ik heb geen 1.8 lenzen, maar je kan je geld efficitenter en/of leuker besteden.
Groeten,Gijs
Ik geef toe, ik heb geen 1.8 lenzen, maar je kan je geld efficitenter en/of leuker besteden.
Groeten,Gijs