Tjeerd88 schreef:Door de zeer hoge resolutie, de vele AF-focuspunten etc. wordt het scherpstellen kritischer, begrijp ik. Maar wat is het voordeel dan van al die extra mogelijkheden?
Bij elke foto waar je het maximale uit de camera haalt met de juiste instellingen en de juiste techniek, heb je natuurlijk gewoon meer scherpte bij uitsnijden of groot afdrukken. Maar daar moet je wel meer je best voor doen.
Dit gaat er volgens mij ook steeds meer voor zorgen dat degenen die de overstap naar een DSLR maken omdat DAT betere foto's oplevert, steeds vaker bedrogen uit gaan komen:
Zonder kennis/kunde zal de DSLR mindere foto's produceren als het compactje. Dat is nu al zo!
Tjeerd88 schreef:Je zegt veder: "bij mijn D7000 zit dat bijvoorbeeld net iets rechts onder het midden bij het middelste scherpstelpunt".
Mijn (oprechte) vraag is dan: Waarom zit dat scherpstelpunt dan niet gewoon precies in het midden? Is dat technisch te moeilijk voor de fabrikant?
Volgens mij zitten de AF-crosshairs wel precies op de juiste plek, maar de 'blokjes' in de zoeker op het scherpstelglas zijn relatief veel groter zodat je ze makkelijk kan zien en een idee hebt binnen welk gebied de AF contrast/helderheid meeneemt. Misschien is de gevoeligheid niet aan alle kanten exact even groot of misschien komt het zeer kritisch of het scherpstelglas exact op de juiste plek zit? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ivm kou/warmte en verschillende mate van uitzetten/krimpen er een bepaalde speling tussen bepaalde onderdelen van ander materiaal moet zitten (micro-meters) welke al voldoende is voor dergelijke afwijkingen?
Met het toenemen van resolutie en precisie gaan steeds vaker mechanische/fysieke beperkingen een rol spelen. Als bijvoorbeeld een spiegel opklapt en weer terug klapt, komt deze dan in exact de zelfde positie terug? Wat is exact? Was dat vroeger binnen 1um en nu binnen 1nm ? Moest de sensor vroeger op 1/100 graad nauwkeurig loodrecht staan en nu op 1/1000e of 1/10000e ?
Misschien krijgen we hierdoor ook wel met steeds meer finetune opties in de camera te maken, welke regelmatig moeten worden bijgesteld ?