D7100 focuspunt.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D7100 focuspunt.

Bericht door Jos van den Elshout » wo apr 03 2013 8:44 pm

lock schreef:Eens met Henk. Ik zou eens kritisch kijken naar de converter. Doe eens een test op 300 mm zonder en een op 215 met converter. Het kan zomaar dat de combi op 24 mp niet meer afdiende qualiteit heeft.
Over het algemeen zou ik voor kritische scherpte bij deze camera de sluiter wel een halve stop sneller nemen dan gewoonlijk.
Daar "zeg" je zowat...
Ik heb voor de D7100 gekozen omdat die 24Mp heeft waardoor ik extra kan croppen.
AF werkt tot F8 zodat ik ook met een TC 2.0 zou kunnen gaan werken.
En ik lees dat hij door het ontbreken van het "Low Pass Filter" de foto's merkbaar scherper zouden zijn.

Nou heb ik hem en zou de TC 1,4 al niet werkbaar zijn :( Dan gaat een 2.0 al helemaal niet werken ben ik bang.

Een halve stop sneller jij bedoelt: Iso omhoog??
Dat is ook iets wat ik aan het uitproberen ben. Welke iso is acceptabel bij hoeveel licht?

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo apr 03 2013 9:11 pm

Wat hij bedoeld is: Probeer eens een andere TC een van Nikon zelf.

Het kan zijn dat die Kenko gewoon net niet goed genoeg is.
Misschien is er iemand in de buurt waarvan je eens een TC2.0 III kan lenen, dan weet je het zeker.

Je foto's van de sleutels zijn haarscherp, daar is niets mis mee.
Ook de foto's van de herten zijn nog best scherp, ze missen alleen wat contrast etc, maar dat kan dus aan de Kenko converter liggen.

PS: Je huidige "probleem" is wel iets heel anders als bij de eerste foto. Daar zat je er gewoon naast met de AF.

Inge J
Forumlid
Forumlid

Bericht door Inge J » wo apr 03 2013 9:38 pm

Hier nog een een goede gebruikerstip om meteen je scherpstelpunt terug te kunnen kijken op de D7100.

Zoom to focuspoint in Playback

To enable this:-

Go to custom setting F1
Playback mode
Zoom on/off
Select your preferred magnification, I use medium
You will also need to be shooting in single point focus mode.

D7100 tips !! http://d7100.tumblr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Een mensenleven is te kort om goed te leren fotograferen !

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » wo apr 03 2013 11:10 pm

joske13 schreef: Daar "zeg" je zowat...
Ik heb voor de D7100 gekozen omdat die 24Mp heeft waardoor ik extra kan croppen.
AF werkt tot F8 zodat ik ook met een TC 2.0 zou kunnen gaan werken.
En ik lees dat hij door het ontbreken van het "Low Pass Filter" de foto's merkbaar scherper zouden zijn.

Nou heb ik hem en zou de TC 1,4 al niet werkbaar zijn :( Dan gaat een 2.0 al helemaal niet werken ben ik bang.

Een halve stop sneller jij bedoelt: Iso omhoog??
Dat is ook iets wat ik aan het uitproberen ben. Welke iso is acceptabel bij hoeveel licht?
Jos
Je hebt aan de basis een goede lens, maar de Kenko zou wel eens de beperkende factor kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat een andere converter geen betere resultaten kan leveren. Ik zou zeggen: test het eerst rustig uit en trek dan je conclusies. Voorlopig is er niks mis met je AF op de centrale sensor, en daar mag je met de converter best tevreden over zijn.

Met de halve stop gaat het mij primair om de sluitertijd. Als je daardoor met het diafragma in de knel komt, dan moet inderdaad je iso omhoog. Mirror up gebruiken is voor de ultieme scherpte ook zeker aan te raden. Dat moet kunnen icm het statief.
Het is allemaal heel erg vergelijkbaar met de geluiden toen de D800 kwam: hoe krijg ik mijn fotos scherp? Alles vraagt net een tikkie meer....

Overigens, je hebt een paar prachtige platen op je site staan. Het is mijn persoonlijk smaak uiteraard, maar die eenzame schaatser is natuurlijk puur Hollands hè. Die foto boven die mistige sneeuw met de zon erdoor, mooi gedaan hoor. Dat is echt geen makkelijke plaat want je zit met een pot tegenlicht. beetje jammer voor het blauw in de sneeuw. Ik moest erg lachen toen ik die eekhoorn aan tafel zag zitten. Kortom, jij gaat nog veel plezier hebben van die D7100!

lock

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » ma apr 08 2013 4:35 pm

Als laatste wil ik iedereen nog eens bedanken.

Ik test en probeer verder omdat ik wel overtuigd ben van het feit dat het een en ander niet aan de camera ligt.

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tjeerd88 » za apr 20 2013 7:03 pm

Ik lees regelmatig op dit forum over scherpteproblemen met die dure Nikon-camera's.
En vervolgens allemaal tips om met front- en backfocus en finetuning de camera/lens goed afgesteld te krijgen.

Is dat allemaal niet een beetje raar?
Je koopt een kostbare camera van ruim duizend euro en dan krijg je allemaal gedoe met het scherpstellen?
Dan moet het toch meteen goed zijn (met een goede lens erbij uiteraard)?
Of zijn de jongens en meisjes op dit forum perfectionisten die graag met hun mooie camera willen knutselen....?

Tjeerd

PS Jaren geleden gebruikte ik een Canon compact camera van zo'n 350euro en was ik vaak aangenaam verrast door de superscherpe foto's. De camera had natuurlijk andere beperkingen ivm. een DSLR, maar de scherpte was verrassend goed.
(Nu ben ik alweer jaren gelukkig met mijn D90 en ook daar geen klagen hoor over de scherpte)
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » za apr 20 2013 8:01 pm

Tjeerd88 schreef:Ik lees regelmatig op dit forum over scherpteproblemen met die dure Nikon-camera's.
En vervolgens allemaal tips om met front- en backfocus en finetuning de camera/lens goed afgesteld te krijgen.

Je koopt een kostbare camera van ruim duizend euro en dan krijg je allemaal gedoe met het scherpstellen?
Of zijn de jongens en meisjes op dit forum perfectionisten die graag met hun mooie camera willen knutselen....?

Tjeerd

PS Jaren geleden gebruikte ik een Canon compact camera van zo'n 350euro en was ik vaak aangenaam verrast door de superscherpe foto's. De camera had natuurlijk andere beperkingen ivm. een DSLR, maar de scherpte was verrassend goed.
(Nu ben ik alweer jaren gelukkig met mijn D90 en ook daar geen klagen hoor over de scherpte)
Ik ga helemaal met je mee Tjeerd.

Ik heb nu mijn 4e nikon, begonnen met de D60, 2x D90 en nu D7100 maar ik heb nog nooit problemen gehad.
Geen front of back focus en de scherpte ligt precies waar ik hem wil hebben.

Tuurlijk zal er soms wel wat aan de apparatuur liggen maar het merendeel ligt het aan de persoon die het geheel moet bedienen.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za apr 20 2013 8:45 pm

Tjeerd88 schreef:Ik lees regelmatig op dit forum over scherpteproblemen met die dure Nikon-camera's.

Tjeerd

Volgens mij gaat dit met het toenemen van de resolutie en steeds geavanceerde AF steeds meer voorkomen.

De AF-focuspunten worden kleiner/smaller en "intelligenter" door obv contrast/lichtsterkte mee te bepalen waarop scherp gesteld wordt waardoor je er makkelijker net naast zit. Alleen al bijvoorbeeld bij scherpstellen op een niet vlak onderwerp is de exacte plek van het scherpstelpunt zeer bepalend: (bij mijn D7000 zit dat bijvoorbeeld net iets rechts onder het midden bij het middelste scherpstelpunt)

Met de toenemende resolutie (ppi) wordt scherpte nog kritischer: objectiefkwaliteit, optimale diafragma, hogere sluitertijd, statief, etc. Het gebruiken van de extra megapixels om meer te croppen lukt alleen bij de perfecte opnames.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 20 2013 9:55 pm

Bedenk ook dat het veel makkelijker is scherpe foto's af te leveren als je veel scherptedieptje hebt. En dat heb je automatisch met zo'n kleine sensor!

Daarnaast staat de verscherping op dat soort camera's standaard vrij hoog, wat een vals gevoel van scherpte geeft.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tjeerd88 » zo apr 21 2013 10:11 am

Interessante reacties op mijn berichtje van gisteren inzake het scherpte-fetisjisme op dit forum ;-)

@Patrick: goed punt over die kleine sensors in compact-camera's. Inderdaad geeft dat al vanzelf een grotere scherptediepte bij hetzelfde diafragma ivm. een spiegelreflex. Dat van dat 'valse gevoel' in scherpte omdat de 'verscherping' in compact-camera's standaard hoog staat: zou ook kunnen. Mijn ervaring blijft echter dat de scherpte met die relatief goedkope Canon die ik had, me regelmatig erg positief verraste.

@MauritsD: Interessante verklaring Maurits. Door de zeer hoge resolutie, de vele AF-focuspunten etc. wordt het scherpstellen kritischer, begrijp ik. Maar wat is het voordeel dan van al die extra mogelijkheden?
Je zegt veder: "bij mijn D7000 zit dat bijvoorbeeld net iets rechts onder het midden bij het middelste scherpstelpunt".
Mijn (oprechte) vraag is dan: Waarom zit dat scherpstelpunt dan niet gewoon precies in het midden? Is dat technisch te moeilijk voor de fabrikant?

vr.groet,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo apr 21 2013 11:14 am

Tjeerd88 schreef:Door de zeer hoge resolutie, de vele AF-focuspunten etc. wordt het scherpstellen kritischer, begrijp ik. Maar wat is het voordeel dan van al die extra mogelijkheden?
Bij elke foto waar je het maximale uit de camera haalt met de juiste instellingen en de juiste techniek, heb je natuurlijk gewoon meer scherpte bij uitsnijden of groot afdrukken. Maar daar moet je wel meer je best voor doen.
Dit gaat er volgens mij ook steeds meer voor zorgen dat degenen die de overstap naar een DSLR maken omdat DAT betere foto's oplevert, steeds vaker bedrogen uit gaan komen: Zonder kennis/kunde zal de DSLR mindere foto's produceren als het compactje. Dat is nu al zo!
Tjeerd88 schreef:Je zegt veder: "bij mijn D7000 zit dat bijvoorbeeld net iets rechts onder het midden bij het middelste scherpstelpunt".
Mijn (oprechte) vraag is dan: Waarom zit dat scherpstelpunt dan niet gewoon precies in het midden? Is dat technisch te moeilijk voor de fabrikant?
Volgens mij zitten de AF-crosshairs wel precies op de juiste plek, maar de 'blokjes' in de zoeker op het scherpstelglas zijn relatief veel groter zodat je ze makkelijk kan zien en een idee hebt binnen welk gebied de AF contrast/helderheid meeneemt. Misschien is de gevoeligheid niet aan alle kanten exact even groot of misschien komt het zeer kritisch of het scherpstelglas exact op de juiste plek zit? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ivm kou/warmte en verschillende mate van uitzetten/krimpen er een bepaalde speling tussen bepaalde onderdelen van ander materiaal moet zitten (micro-meters) welke al voldoende is voor dergelijke afwijkingen?
Met het toenemen van resolutie en precisie gaan steeds vaker mechanische/fysieke beperkingen een rol spelen. Als bijvoorbeeld een spiegel opklapt en weer terug klapt, komt deze dan in exact de zelfde positie terug? Wat is exact? Was dat vroeger binnen 1um en nu binnen 1nm ? Moest de sensor vroeger op 1/100 graad nauwkeurig loodrecht staan en nu op 1/1000e of 1/10000e ?
Misschien krijgen we hierdoor ook wel met steeds meer finetune opties in de camera te maken, welke regelmatig moeten worden bijgesteld ?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Natalia
Forumlid
Forumlid

Bericht door Natalia » vr apr 26 2013 10:23 pm

Ga er idd maar van uit dat het scherpteprobleem bij de Kenko TC ligt. Je moet echt op f8 / f9 zitten om wat scherpere foto's ermee te krijgen. Tenminste, dat is mijn ervaring met die TC en bv de 80-400 vr. (de eerste vr lens)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”