Wat zouden jullie kiezen D3200 of D5200
Wat zouden jullie kiezen D3200 of D5200
Beste ,
Ik zit al aantal weken te zoeken welke ik zal nemen ,
Ik heb het ook al aan een aantal fotografen gevraagd en die vertellen mij dat de 3200 best een goede camera is voor een beginnende fotograaf.
Alleen wat ik jammer vind is dat als ik hem eventueel gaat bestellen een standaard lens van 18-55 er bij geleverd zit maar ik ben nu gewend om verder uit te zoomen ?
Wat zal ik er mee kunnen doen.
wat raden jullie mij aan D3200 of D5200
En welke is eerder op de markt gekomen ?
Ik hoop dat jullie mij eventueel tips kunnen geven !
Met vriendelijke groet
Darinca
Ik zit al aantal weken te zoeken welke ik zal nemen ,
Ik heb het ook al aan een aantal fotografen gevraagd en die vertellen mij dat de 3200 best een goede camera is voor een beginnende fotograaf.
Alleen wat ik jammer vind is dat als ik hem eventueel gaat bestellen een standaard lens van 18-55 er bij geleverd zit maar ik ben nu gewend om verder uit te zoomen ?
Wat zal ik er mee kunnen doen.
wat raden jullie mij aan D3200 of D5200
En welke is eerder op de markt gekomen ?
Ik hoop dat jullie mij eventueel tips kunnen geven !
Met vriendelijke groet
Darinca
Laatst gewijzigd door darinca20 op wo apr 24 2013 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat zouden jullie kiezen D3200 of D5200
Hallo Darinca,
Sorry, er zijn dus ook kits bij die een Nikon D3200 met een AF S 18-105mm objectief hebben.
Ja, hier dan een URL; http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -g-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze zaak is die uit verkocht, maar neem eens contact op.
Dit is de URL: http://www.camera.nl/Catalogus/BekijkPr ... 208885725/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan dus ook zoeken bij andere grote fotozaken op het Internet.
Hier een tip.
Soms is iets ophalen goedkoper dan verzenden en weet je zeker dat er niks aan mankeer.
Houd er wel rekening mee, dat je dan nog wel een geheugenkaartje apart erbij moet kopen.
Sorry, er zijn dus ook kits bij die een Nikon D3200 met een AF S 18-105mm objectief hebben.
Ja, hier dan een URL; http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -g-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze zaak is die uit verkocht, maar neem eens contact op.
Dit is de URL: http://www.camera.nl/Catalogus/BekijkPr ... 208885725/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan dus ook zoeken bij andere grote fotozaken op het Internet.
Hier een tip.
Soms is iets ophalen goedkoper dan verzenden en weet je zeker dat er niks aan mankeer.
Houd er wel rekening mee, dat je dan nog wel een geheugenkaartje apart erbij moet kopen.
Laatst gewijzigd door Voormalig clublid op zo apr 21 2013 2:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Essebes
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De camera's zijn allebei ongeveer gelijk op de markt gekomen: in najaar 2012. Daarin ontlopen ze elkaar niet veel. De D3200 is naar mijn idee echt een instapcamera voor beginnende spiegelreflexfotografen, de D5200 is volgens Nikon zelf voor de meer gevorderde beginner. Beide hebben rond de 24 megapixels en volgens mij ook dezelfde sensor. De D5200 heeft een uitklapschermpje die sommige gebruikers heel blij maakt. De D3200 als losse body kost je wel aanzienlijk minder dan de D5200: € 335, voor de D3200- of 634,- voor deD5200.
Je kunt beide camera's overigens gemakkelijk als body kopen en daarbij het objectief kiezen met het bereik wat je graag zou willen. Ik zie ook aanbiedingen met een 18-105mm-objectief. De vraag is echter waarom je een groot zoombereik zou willen. Uit ervaring weet ik dat de 18-55mm een heerlijk basisaobjectief is. Als je wat mist kun je dat er altijd bij kopen. Of meteen voor de 18-105mm gaan. Succes!
Lees anders ook eens wat recensies op internet van de camera's. Daarmee maak je in ieder geval een gedegen keuze op de aspecten die jij belangrijk vind:
- D3200: http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3200 en http://kenrockwell.com/nikon/d3200.htm
- D5200: http://digital-photography-school.com/n ... 200-review, http://www.kenrockwell.com/nikon/d5200.htm, http://www.dpreview.com/news/2013/02/18 ... ew-updated
Succes!
Je kunt beide camera's overigens gemakkelijk als body kopen en daarbij het objectief kiezen met het bereik wat je graag zou willen. Ik zie ook aanbiedingen met een 18-105mm-objectief. De vraag is echter waarom je een groot zoombereik zou willen. Uit ervaring weet ik dat de 18-55mm een heerlijk basisaobjectief is. Als je wat mist kun je dat er altijd bij kopen. Of meteen voor de 18-105mm gaan. Succes!
Lees anders ook eens wat recensies op internet van de camera's. Daarmee maak je in ieder geval een gedegen keuze op de aspecten die jij belangrijk vind:
- D3200: http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3200 en http://kenrockwell.com/nikon/d3200.htm
- D5200: http://digital-photography-school.com/n ... 200-review, http://www.kenrockwell.com/nikon/d5200.htm, http://www.dpreview.com/news/2013/02/18 ... ew-updated
Succes!
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages
- LJ-Jochem
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mijn keuze zou de D5200 zijn met een 18-105mm objectief. Dit objectief is kwalitatief beter als de 18-55mm en geeft je meer zoom bereik. Staar je niet blind op het aantal megapixels. Voor normale afdrukken tot A3 formaat heb je echt geen 24 megapixels nodig. De D5100 is daardoor ook een interessante optie. Dit is de voorloper van de D5200 en is daardoor nu veel goedkoper geworden. Nu volgens vele hier de beste prijs-kwaliteits verhouding. De D5xxx geeft je iets meer ruimte in je ontwikkeling als de D3200. Mocht je budget niet toereikend zijn op dit moment dan loont het doorsparen voor bovengenoemde keuze zeker.
- Cees
- Forumlid
Het is hier natuurlijk vloeken in de kerk, maar waarom stap je over? Je hebt tenslotte in ieder geval één Canon objectief.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
lieve mensen dankjewel voor jullie berichten..
zelf wil ik een camera hebben omdat ik vind dat canon niet meer na mij doen is .
een nikon vind ik opzich mooier en denk ook fijner.
Weten jullie nog een website waar je gespreid kan betalen
-media markt
-neckermann
- wehkamp
hebben jullie er nog 1
zelf wil ik een camera hebben omdat ik vind dat canon niet meer na mij doen is .
-media markt
-neckermann
- wehkamp
hebben jullie er nog 1
Geld lenen, kost geld.darinca20 schreef:lieve mensen dankjewel voor jullie berichten..
-media markt
-neckermann
- wehkamp
hebben jullie er nog 1
Zekers NIET bij Neckermann en Wehkamp, dan kost je het aan rente ruim boven de 10% op jaar basis.
Trouwens volgende maand kom voor jou de geldboot binnen, ja je vakantie toeslag.
Casanova56
dat weet ik dat het geld kost
maar wat bedoel je met geldboot
ik zelf zit op school
dat weet ik dat het geld kost
maar wat bedoel je met geldboot
ik zelf zit op school
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Denk als je in die situatie zit je lekker bij Canon moet blijven
Nikon Canon ach het maakt allemaal niet zoveel.
En als je al een Canon lens hebt hoef je die niet meer aan te schaffen
En je denkt dat Nikon fijner is, waarop baseer je dat?
Geld Lenen kost geld maar van merk overstappen ook.
Nikon Canon ach het maakt allemaal niet zoveel.
En als je al een Canon lens hebt hoef je die niet meer aan te schaffen
En je denkt dat Nikon fijner is, waarop baseer je dat?
Geld Lenen kost geld maar van merk overstappen ook.
Na omdat ik met proffesionele fotografen omgaan en die zeggen ook een canon is niks
-
- Forumlid
Dat zijn dan domme fotografen
Het vlaggeschip van de Canon is domweg beter als de Nikon, dat zeggen een paar fervente Nikon fotografen die even deze camere mochten lenen.
Voor de rest maakt het allemaal heel weinig.
Het vlaggeschip van de Canon is domweg beter als de Nikon, dat zeggen een paar fervente Nikon fotografen die even deze camere mochten lenen.
Voor de rest maakt het allemaal heel weinig.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als je niet te veel geld uit te geven hebt, dan moet je net te veel geld uitgeven. Dan is de D3200 een prima keuze. Je zou "zelfs" kunnen overwegen tweedehands iets te kopen. Iets als een D80 met een 18-70DX objectief. Prima bruikbaar onder heel veel omstandigheden.
Geld op een dure manier lenen zou ik alleen in het uiterste geval doen. probeer iets binnen de familie te lenen met goede afspraken. Veel goedkoper! En je kan dan kopen waar het het goedkoopst is. Neckermann en Wehkamp zijn sowieso al veel te duur, dus dubbel voordeel!
Geld op een dure manier lenen zou ik alleen in het uiterste geval doen. probeer iets binnen de familie te lenen met goede afspraken. Veel goedkoper! En je kan dan kopen waar het het goedkoopst is. Neckermann en Wehkamp zijn sowieso al veel te duur, dus dubbel voordeel!
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Als je 1000D het echt gaat begeven zou ik gewoon op zoek gaan naar een nieuwe Canon body.
De lens heb je al, misschien ook al wat accessoires (extra accu, afstandbediening en dergelijke).
Dat is volgens mij de goedkoopste oplossing (en geld is een issue begrijp ik)
Je weet hoe de knoppen zitten, daar zal je bij Nikon weer aan moeten wennen.
Wat betreft kwaliteit in het instapsegment, daar zijn zo''n beetje alle merken wel gelijkwaardig.
Laat je gewoon niet gek maken door een paar mensen die denken er verstand van te hebben.
Ik gebruik een Nikon, mijn broer een Canon, als je foto''s van ons naast elkaar zet, zie je geen verschil. En dan gebruiken we niet eens instapcamera''s.
De enige reden dat ik Nikon ben gaan gebruiken: de D70s was toen in de aanbieding
De lens heb je al, misschien ook al wat accessoires (extra accu, afstandbediening en dergelijke).
Dat is volgens mij de goedkoopste oplossing (en geld is een issue begrijp ik)
Je weet hoe de knoppen zitten, daar zal je bij Nikon weer aan moeten wennen.
Wat betreft kwaliteit in het instapsegment, daar zijn zo''n beetje alle merken wel gelijkwaardig.
Laat je gewoon niet gek maken door een paar mensen die denken er verstand van te hebben.
Ik gebruik een Nikon, mijn broer een Canon, als je foto''s van ons naast elkaar zet, zie je geen verschil. En dan gebruiken we niet eens instapcamera''s.
De enige reden dat ik Nikon ben gaan gebruiken: de D70s was toen in de aanbieding

Groetjes,
Jaap
Jaap
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Contacteer:
Darinca,
Als je echt vindt dat de Canon je niet bevalt qua bediening, ga dan eens naar een fotozaak waar je een aantal modellen uit hetzelfde prijssegment (van verschillende fabrikanten natuurlijk) eens naast kan leggen en uitgebreid kunt vasthouden. Toen ik jááááren geleden mijn eerste SLR kocht heb ik dat precies zo gedaan. Je merkt dan waarschijnlijk al snel welke body het lekkerst in je hand ligt, welke fabrikant qua bedieningsconcept het best bij jou past en noem maar op.
Voor hetzelfde geld kom je dan uit bij Sony of...?
Qua kwaliteit ontlopen de verschillende fabrikanten elkaar tegenwoordig volgens mij nauwelijks. Het belangrijkste is dat jij als fotografe lekker met je gereedschap overweg kunt en alle functies (nagenoeg) blind moet kunnen vinden. Daardoor zal het fotograferen ook een stuk sneller en makkelijker worden.
Groet, Rob.
PS: het "kijken" en "zien" moet je natuurlijk wél zelf doen, dat neemt geen enkele camera van je over
Als je echt vindt dat de Canon je niet bevalt qua bediening, ga dan eens naar een fotozaak waar je een aantal modellen uit hetzelfde prijssegment (van verschillende fabrikanten natuurlijk) eens naast kan leggen en uitgebreid kunt vasthouden. Toen ik jááááren geleden mijn eerste SLR kocht heb ik dat precies zo gedaan. Je merkt dan waarschijnlijk al snel welke body het lekkerst in je hand ligt, welke fabrikant qua bedieningsconcept het best bij jou past en noem maar op.
Voor hetzelfde geld kom je dan uit bij Sony of...?
Qua kwaliteit ontlopen de verschillende fabrikanten elkaar tegenwoordig volgens mij nauwelijks. Het belangrijkste is dat jij als fotografe lekker met je gereedschap overweg kunt en alle functies (nagenoeg) blind moet kunnen vinden. Daardoor zal het fotograferen ook een stuk sneller en makkelijker worden.
Groet, Rob.
PS: het "kijken" en "zien" moet je natuurlijk wél zelf doen, dat neemt geen enkele camera van je over

All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als je scholier bent lijkt lenen me niet zo'n optie. Als je een baan hebt trouwens ook niet.
Wnneer je Canon het "gaat begeven" vraag ik me af wat je ermee gedaan hebt, want die kan ook hooguit 5 jaar oud zijn. Wat zijn de symptomen??
Wnneer je Canon het "gaat begeven" vraag ik me af wat je ermee gedaan hebt, want die kan ook hooguit 5 jaar oud zijn. Wat zijn de symptomen??