Huib schreef:W\ellicht heb ik een goed exemplaar en/of gebruik ik een camera waarvoor ze zijn gemaakt en dat is volgens mij om te fotograferen en met de kennis waar de grenzen liggen. Vooropgesteld dat ik mijn d800 nooit op het linker AF probleem heb kunnen betrappen. Waarom ? Bij macro stel ik handmatig scherp en bij tele 500 zo goed als altijd en tot dusver alles oke.
...
Mijn conclusie is dat heel veel wel of niet gebruikers met de wolven mee huilen in het bos. Terecht dat mr. Nikon Braakhuis aan het vermeende AF gebeuren niet al teveel aandacht besteed.
Pardon????
Dit is op zijn zachtst gezegd beledigend. Ik fotografeer nu zo'n 25 jaar, waarvan een jaar of 5 professioneel. En als ik zie dat een D700 in exact dezelfde situaties ragscherpe beelden oplevert, en een D800e niet, en als ik zie dat gebruiken van het extreem linkse vs. het extreem rechtse scherpstelpunt uitmaakt of ik meer dan 50% fouten oplevert, dan heb je met een serieus productieprobleem te maken. Ik betaal geen bedragen ter grote van een nieuwe auto om met een belabberde autofocus te komen zitten die door elk ander toestel ver achter zich gelaten wordt.
Je idee om manueel te focussen is absurd in veel situaties. Ik heb er zelf een magnifying eyepiece in liggen, maar in veel gevallen zie je niet of je dat punt echt goed scherp hebt. Dat jij de tijd hebt om op je gemak scherp te stellen best, maar in mijn geval is het moment dan al weer voorbij. Je werkt op 36MP, daar heb je bijna de AF nodig omdat die als enige echt kan "zien" of het echt scherp is. Er zit AF op, en niet alleen om te gebruiken op 50mm. Ik heb nergens in de manual kunnen vinden waar er beperkingen in de AF worden gegeven. Erger nog, al mijn lenzen staan gewoon op de lijst van recommended lenzen, en zelfs de combinatie van mijn 70-200 en 200-400 met de TC20 III worden expliciet in de handleiding genoemd, met specifieke AF aanwijzingen. Dus om te suggereren dat AF niet werkt is volslagen krankzinnig.
Om te stellen dat die camera niet gemaakt is voor specifieke situaties is belachelijk. Hij is wellicht niet gemaakt voor actiesporten bij slecht licht, maar wel voor natuurfotografie en andere soorten. En daar heb je vaak ook AF nodig om het echt scherp te krijgen.
Ik ben blij dat jij met jouw manier van fotograferen goede resultaten krijgt, maar ik zie dat er bij mij gewoon regelmatig rommel uit komt waar de camera die rommel niet hoort te leveren. Nikon beseft dat, en ik merk in het contact met hen merk ik dat ze dit ook enorm serieus nemen. Ik heb de indruk dat ze dit beschouwen als een opstartprobleem waar eigenaren zich vanzelf melden. Maar het wordt wel degelijk enorm serieus genomen en als ik sommige FoCal resultaten zie, dan schrik ik ook wel van die resultaten. Nikon heeft bij mij al de toezegging gedaan dat ze dit koste wat het kost gaan oplossen, en dat ze nu in Beverwijk op spullen uit Japan zitten te wachten om nog beter dingen op te kunnen pakken. Dus men is wel degelijk ergens mee bezig, en dat doet men niet omdat we als gebruikers spoken zien....
Jaap