Patrick schreef:Ik word wel eens moe van het feit dat als iemand eens echt commentaar op foto's geeft dat dat dan al snel als afbranden, pixelpeepen en zo wordt gezien. Ik heb liever 1 "negatieve" opmerking waar ik wat aan heb dan 10 complimentjes waar ik niet zoveel mee kan. En geloof me; ik ben dol op complimentjes!
Dank Ronald en Marco voor het plaatsen van jullie versies. Dat soort reacties zouden we juist veel meer moeten hebben!
Een aantal mensen hier kan schijnbaar niet tegen de inbreng van iemand die er zijn geld mee verdient....
In haar andere topic heb ik een aantal tips gegeven vanuit het oogpunt van een sportfotograaf die er zijn brood mee verdient, ook dus de opmerking erbij dat ze wel rekening moet houden met de professionele fotografen omdat voor hen een gemiste foto van een belangrijk moment het verschil is tussen verdienen of niets verdienen. Dat werd me ook al niet in dank afgenomen door een aantal mensen!
Wat denken ze nu zelf dan? Dat er langs de lijnen van het betaalde voetbal een stel fotografen zitten die het lekker voor de hobby doen en het niet uitmaakt of ze het belangrijkste moment van de wedstrijd missen omdat er iemand met een D80 en een 18-55mm voor hen komt staan (waarmee ze onder die omstandigheden eigenlijk geen fatsoenlijke foto kunnen maken!) en dan nog wel even deze hobbyist allerlei tips gaat geven?
En denk nou niet dat een prof bang is voor broodroof, want 95% van de fotografen zitten daar via een opdrachtgever en hebben hun afname al zo goed als rond. Daar kom je als amateur echt niet tussen tenzij je wel een heel uniek beeld hebt en dan is het alsnog eenmalig.
Het gaat er meer om dat hobbyisten blij mogen zijn dat ze bij een profclub langs de lijn mogen zitten. Wij hebben een perskaart nodig van de NSP en die krijg je niet zomaar, daarvoor moet je aan allerlei eisen voldoen, en dan zijn er hier hobbyisten die van toeten noch blazen weten die gaan lopen roepen dat het allemaal wel meevalt en dat ik onzin loop te verkondigen.
Als je zo op de velden de ergernissen hoort die de hobbyisten opwekken bij de profs, dan schrik je denk ik behoorlijk!
Even een voorbeeld:
Wij mogen het veld nimmer betreden, doen we dat wel dan wordt onze NSP-kaart (vereist om sport te fotograferen) afgepakt en dan zijn we ons werk kwijt. Een tijdje geleden komt er een hobbyist een wedstrijd fotograferen onder het mom van "studiemiddag". Daar heeft niemand problemen mee mits deze zich aan de regels houdt. De KNVB verbiedt fotografen het veld te betreden. Dus ook een hobbyfotograaf mag niet het veld op. Dat was hem ook verteld.
Wat gebeurt er?
Ruim voor de wedstrijd vraagt hij ons de oren van het hoofd en op iedere vraag krijgt hij antwoord. We vertellen hem dat hij niet het veld op mag en dat hij op de aangewezen plaatsen mag zitten tijdens de wedstrijd en niet ergens anders. Ook leggen we nog een aantal andere dingen uit.
De wedstrijd is ten einde en wij zitten met een paar fotografen te wachten tot de spelers hetzij teleurgesteld hetzij de overwinning vierend, het veld aflopen.
MENEER BANJERT ZO HET VELD OP EN BLOKKEERT VOOR IEDEREEN HET ZICHT OP DE BELANGRIJKSTE SPELERS DIE RUZIËND HET VELD AFLOPEN!
Geen van ons heeft het beeld waar het de week erna over gaat. 1 fotograaf die toevallig verderop stond, heeft het beeld wel en die verkoopt aan onze klanten zijn beeld. En dat omdat ik niet kon leveren wat er van mij verwacht werd doordat er een hobbyist in mijn beeld staat! Dat kost mij dus mijn inkomen (en die van andere fotografen!) terwijl de hobbyist er geen moer mee opgeschoten is want hij had niet door dat dit belangrijk was. Hij stond de scheidsrechter die er 3 meter achter liep te fotograferen.
Toen hij van het veld kwam werd er een fotograaf kwaad op hem en riep: "Wat is er nu gezegd? Niet het veld op!". Waarop hij zei: "Nou en? Ik ben hier éénmalig, kan mij dat wat schelen..."
Door zo'n instelling krijgen er mensen die WEL met een goede bedoeling wil fotograferen in een stadion vanwege een opleiding, gewoon niet meer de kans. Straks worden alle deuren gesloten voor de hobbyfotograaf!
Maar goed, ik moest het even kwijt....