Puntjes op foto.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Nikonhans
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Puntjes op foto.

Bericht door Nikonhans » zo apr 28 2013 11:22 pm

Hallo forumleden,

Drie maanden geleden een Nikon D3100 gekocht. Op het eerste gezicht zien de foto's er perfect uit maar wanneer ik ver inzoom komen er puntjes tevoorschijn. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Ik heb er een kitlens bij, de AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Ik weet niet of ik hier een originele foto als RAW formaat kan plaatsen. Het maakt niet uit of ik fotografeer in RAW, JPG, ongeacht het formaat. Ik heb al gecheckt of de lens vies was, er iets op de spiegel te zien was maar dat lijkt allemaal in orde. Of ik volautomatsch, geheel handmatig of welke instelling ik ook gebruik om te fotograferen, geen verschil, de puntjes blijven erop staan. Het maakt ook niet uit of ik de foto's op mijn camera of op de computer bekijk...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Puntjes op foto.

Bericht door Patrick » ma apr 29 2013 12:00 am

Dat is vast wat ruis. Dat zie je neem ik aan vooral in de donkere delen. Dat hoort er gewoon bij, zeker op hogere ISO waarden.

Je moet trouwens eigenlijk helemaal niet op 100% gaan kijken. Dat is hetzelfde als een foto op iets van 1 bij anderhalve meter printen en dan vanaf een centimeter afstand gaan kijken naar onvolkomenheden. Die ga je zien. Maar in de praktijk bij een print of een verkleinde webversie zie je er echt helemaal niets van.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nikonhans
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikonhans » ma apr 29 2013 12:16 am

Ik denk zelf niet dat het ruis is. Ik zie het vooral op lichte delen van de foto, zoals op een gezicht.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 29 2013 12:26 am

Hans gaat een voorbeeld proberen te plaatsen. We wachten even af...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nikonhans
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikonhans » ma apr 29 2013 12:39 am

Ik ga het morgen proberen, okay? Of kan ik 'm op weebly of zo neerzetten?

Nikonhans
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikonhans » ma apr 29 2013 7:35 am

Afbeelding

Ik heb daar een fotootje als voorbeeld geplaatst. Wanneer je die inzoomt zie je op de lichte stukken op een begeven moment puntjes, vooral op deze foto ook op de rode kast.

Alvast bedankt voor jullie reactie! Het lijkt er bij nader inzien toch op dat het gewoon ruis is... Ga eens wat spelen met de ISO-waardes, deze staat (stond) op "auto". Op de M stand op 400.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » ma apr 29 2013 9:01 am

Lijkt mij ook ruis.
Geen idee hoe de D3100 presteert, maar dit had volgens mij met een lager ISO gekund.

Nikonhans
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikonhans » ma apr 29 2013 9:05 am

Uiteraard en volgens mij was dit ook het probleem... Hij nam automatisch ISO 400, ben nu wat aan het spelen met de ISO waardes en kijken wat er dan uitkomt...

Nikonhans
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikonhans » vr mei 03 2013 2:20 pm

Probleem opgelost. Het lag dus helemaal aan de ISO instelling. Dom van me dat ik daar niet aan heb gedacht... In elk geval wil ik iedereen bedanken voor de hulp en de reactie's...

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: automatisch ISO

Bericht door gijs sandberg » vr mei 03 2013 5:36 pm

Beste Hans,
Bravo voor het toegeven wat er fout liep,
Troost: je bent niet de enige die door dit feature gefopt wordt...
Maar er kan natuurlijk ook sprake zijn van stof op de sensor, die is afhankelijk van diverse zaken (zoals brandpunt, diafragma en ingestelde afstand).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nikonhans
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikonhans » za mei 04 2013 10:05 am

Hallo Gijs,

Ik ben inderdaad door die feature mooi gefopt. Ik had tot vorig jaar een Olympus E-510 totdat die gestolen werd. Daarmee heb ik dat nog nooit meegemaakt. Nu dus wel. Blijkt dus dat ik teveel gefocust was op het nemen van foto's zonder daarbij op de juiste instellingen te letten. Ben er van de week op uit getrokken om in de omgeving wat foto's te maken. Het resultaat was verbluffend. Op geen enkele foto ruis te bekennen! Geweldig...

Hans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 04 2013 10:24 am

Overigens kan ruis onder moeilijke lichtomstandigheden sterker in het ene kleurkanaal voorkomen dan ik het andere kleurkanaal. Dus dat de ruis bij het eerder geplaatste voorbeeld typisch sterker opvalt in die rode kast hoeft niet verwonderlijk te zijn.

Om meer inzicht te krijgen hoeveel ruis of juist welke kleurkanalen gevoelig zijn voor ruis, zou je een foto kunnen nemen onder moeilijke lichtomstandigheden, foto inladen in bijv. Photoshop, en dan per kleurkanaal de foto bekijken (op 100%). Het per kleurkanaal bekijken kun je bewerkstelligen door de "oogjes" van de andere kanalen uit te schakelen.
Kan soms opmerkelijke verschillen opleveren. Een en ander is ook afhankelijk of je bijv. onder kunstlichtomstandigheden fotografeert (relatief weinig blauw licht), of 's avonds buiten als de zon net onder is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”