Ben ik het mee eens!PanzerFaustNL schreef:Fotografeer je nu ook al? Of helemaal niet. Zo nee?
Ik denk dat een Panasonic DMC - FZ 200 een goede starter zou zijn, een camera wat men een Superzoom of een Bridge noemt. Met een bereik van 25mm tot 600mm bij een diafragma van 2.8 over het gehele bereik. Draait rondjes om de vergelijkbare Nikon en Canon. Uitermate goede beeldkwaliteit voor een bridge camera. En voor de vogelaar dat fijne 600mm bereik.
Mocht je daarna tegen belemmeringen lopen, dan kun je altijd nog overstappen op een spiegelreflex.
Weer een vraag over welke camera.....
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Weer een vraag over welke camera.....
Groet,
JW
JW
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Begin met een goedkope camera. Die kun je later als het bevalt, er altijd bijhouden als 2de camera. Maar dat weet je nu nog niet. Vandaar dus geef geen 1000 euro uit. Zelf zou ik dan wel voor de 3200 gaan en niet voor de oudere 3100 en vooral niet voor de ook nog leverbare D3000. Nikon wil graag veel omzet en vandaar dat oudere camera's ook gewoon leverbaar blijven.
http://www.hansbraakhuis.nl/test%20Nikon%20D3200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Neem daarbij een gewoon kit objectief en de 18-105 geeft al heel veel mogelijkheden.
Je hebt gelijk, met een 300mm kun je geen vogeltjes fotograferen. En een 300mm met een 2x teleconverter wordt een 600mm maar een instap Nikon camera kan niet goed scherpstellen met f8. De duurdere kunnen dat wel.
Als dit bevalt, kun je altijd upgraden met goed glas. Goed Nikkor glas is waardevast. En gaat meerdere camera's mee.
http://www.hansbraakhuis.nl/Keuze%20Nik ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hansbraakhuis.nl/test%20Nikon%20D3200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Neem daarbij een gewoon kit objectief en de 18-105 geeft al heel veel mogelijkheden.
Je hebt gelijk, met een 300mm kun je geen vogeltjes fotograferen. En een 300mm met een 2x teleconverter wordt een 600mm maar een instap Nikon camera kan niet goed scherpstellen met f8. De duurdere kunnen dat wel.
Als dit bevalt, kun je altijd upgraden met goed glas. Goed Nikkor glas is waardevast. En gaat meerdere camera's mee.
http://www.hansbraakhuis.nl/Keuze%20Nik ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hartelijk dank voor alle reacties
@Panzerfaustnl; Ik fotografeer nog niet, ik ben dus echt een beginner.
@Hans; ik begrijp de motivatie om eerst met een "goedkopere" camera te beginnen. Ik heb daar over nagedacht en bedenk mij dat dat misschien ook wel het beste is maar toch blijft wel een vraag staan en dat is dat ik nu de financiën er wel voor heb, ik liever niet over een halfjaar er achter kom dat ik beter een ander toestel had kunnen kopen omdat ik beperkingen tegen kom in het aangeschafte model.
Ik heb er niet veel verstand van maar begrijp uit verschillende discussies dat je objectieven hebt met en zonder motor. Wat is beter? Ik wil mij wel voorbereiden op het feit dat als ik toch met een sterkere lens ga werken mijn body daar wel geschikt voor is.
@Panzerfaustnl; Ik fotografeer nog niet, ik ben dus echt een beginner.
@Hans; ik begrijp de motivatie om eerst met een "goedkopere" camera te beginnen. Ik heb daar over nagedacht en bedenk mij dat dat misschien ook wel het beste is maar toch blijft wel een vraag staan en dat is dat ik nu de financiën er wel voor heb, ik liever niet over een halfjaar er achter kom dat ik beter een ander toestel had kunnen kopen omdat ik beperkingen tegen kom in het aangeschafte model.
Ik heb er niet veel verstand van maar begrijp uit verschillende discussies dat je objectieven hebt met en zonder motor. Wat is beter? Ik wil mij wel voorbereiden op het feit dat als ik toch met een sterkere lens ga werken mijn body daar wel geschikt voor is.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een body veroudert veel sneller dan objectieven. Koop een body niet teveel op de groei. Als het echt zo snel gaat dat je na een half jaar een andere body wilt, dan is dat ook niet zo'n probleem.
Daarnaast is een instapper ook zeker niet 'slechter'. In bijvoorbeeld de zeer recente D3200 zit veel modernere techniek als ik een D5100 of D7000 en kan je dus (als je het goed doet) minstens even mooie foto's mee maken.
Duurdere bodies hebben vaak minder plastic, meer knopjes, veel features die makkelijker te bedienen zijn, etc.
Investeren in objectieven heb je meer en langer wat aan.
De meeste modernere objectieven hebben een scherpstelmotor ingebouwd (bij Nikon AF-S in de naam) en zijn ook tweede hands prima (en waardevast) aan te schaffen.
Daarnaast is een instapper ook zeker niet 'slechter'. In bijvoorbeeld de zeer recente D3200 zit veel modernere techniek als ik een D5100 of D7000 en kan je dus (als je het goed doet) minstens even mooie foto's mee maken.
Duurdere bodies hebben vaak minder plastic, meer knopjes, veel features die makkelijker te bedienen zijn, etc.
Investeren in objectieven heb je meer en langer wat aan.
De meeste modernere objectieven hebben een scherpstelmotor ingebouwd (bij Nikon AF-S in de naam) en zijn ook tweede hands prima (en waardevast) aan te schaffen.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- dogo
- Forumlid
Nadat ik ..tig jaar geleden mijn D90 met kitlens 18-105mm had gekocht besloot ik ca. 1 jaar later de 18-105mm te verkopen en de 18-200mm VRII te kopen. Het plastic aspect was me nooit opgevallen, ook omdat ik toentertijd nooit lenzen wisselde. Wat me echter na de overstap naar de 18-200mm wel opviel, was de bijna gelijk waarneembare betere kwaliteit van de foto's in vergelijking met de 18-105mm: iets mooiere, diepere kleuren en detail/scherpte. De 18-200mm VRII is gewoon een trapje betere kwaliteit dan de 18-105mm maar dat merk je ook terug in de prijs. En het bereik van de 18-200mm is bovendien perfect voor een DX als "walk around" lensPatrick schreef:Ik ben gewoon niet zo gecharmeerd van de 18-105. Ik raad hem dus ook eigenlijk nooit aan. Optisch is het voor dat geld een heel aardig objectief, maar ik zou de meerprijs van de Tamron wel aanraden. Mijn grootste "probleem" met de 18-105 VR is de plastic mount (waar je het objectief mee op de camera zet). Ik koop ook geen plastic schoenen...
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- Cees
- Forumlid
Ik weet niet of dit een mooie aanbieding is, maar geef het toch maar even door: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37&t=47534" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Inmiddels weer aardig wat tijd verstreken maar toch de knoop doorgehakt.....ik ga voor de d3200 met 18 105 lens. Ik was voornemens om deze te bestellen bij de Mediamarkt maar wij werd op het hart gedrukt om tot volgende week te wachten en dan terug te komen. Dan zou ik het toestel voor een veel betere prijs kunnen kopen. Waarom wilde hij liever niet vertellen maar een weekje wachten lijkt mij in dat geval geen probleem.
Afgelopen dagen behoorlijk wat gespeeld met een canon 650 d met 300mm lens in de natuur. Mooie vogels gespot met de kijker maar overgaan op het toestel voor een foto met de 300 mm lens is dan toch elke keer weer een teleurstelling.
Mochten jullie voor mij een geschikte telezoomobjectief tegen komen dan houdt ik mij graag aanbevolen.
Ik zelf denk dan toch aan een objectief met een converter maar hebben jullie een advies voor mij?
Welke Telelens kan ik het beste hebben, met in het oog houdend de prijs kwaliteit verhouding?
Afgelopen dagen behoorlijk wat gespeeld met een canon 650 d met 300mm lens in de natuur. Mooie vogels gespot met de kijker maar overgaan op het toestel voor een foto met de 300 mm lens is dan toch elke keer weer een teleurstelling.

Mochten jullie voor mij een geschikte telezoomobjectief tegen komen dan houdt ik mij graag aanbevolen.
Ik zelf denk dan toch aan een objectief met een converter maar hebben jullie een advies voor mij?
Welke Telelens kan ik het beste hebben, met in het oog houdend de prijs kwaliteit verhouding?
- Jop
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik denk dat de Media Markt een BTW-weg-ermee of vakantiegeld actie doet. Saturn heeft dat deze week gedaan (of is er nogal bezig?)
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik blijf erbij dat een Nikon P520 of liever nog een Panasonic FZ-200 hier beter tot zijn recht komt.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8