Auto ISO (aarrgh)

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Auto ISO (aarrgh)

Bericht door MauritsD » di apr 30 2013 3:28 pm

Faiz schreef:Het enige wat "mis" ging was het hoge iso getal. Het is inderdaad de combi van sluitertijd, brandpunt en diafragma waardoor de iso snel de 3200 opzocht. Ik had m'n sluitertijd in een paar gevallen, naar mijn mening achteraf, iets te hoog staan, waardoor een aantal buiten platen met genoeg zonlicht ook nog een iso van 1000-1600 op pakten.
Volgens mij geen hele erge ramp, maar je schrikt wel effe als je wat platen terugkijkt. Maar eens zien hoe de prints eruit gaan zien.
Ah, begrijpelijk. Je fotografeerde dan wellicht in S of M. Dan zet ik auto-iso ook altijd uit.
Normaal fotografeer ik met diafragmavoorkeuze en auto-iso waar ik de maximale sluitertijd op het maximale brandpunt van het objectief instel (af hankelijk van onderwerp en licht). Dan bepaal ik per foto wel het diafragma, maar de rest gaat automatisch zoals ik het zelf ook met de hand zou hebben gekozen.
dogo schreef:"Mis" gegaan? Ik denk dat dit voor jou nog alleszins mee valt. Wanneer het met auto Iso ECHT mis kan gaan is wanneer je, bijv. zoals ik 2 jaar terug, nachtopnames maakt in New York op statief van de New York City skyline en van de Brooklyn en Manhattan Bridge, en daarvoor eerst vanuit China Town 1 uur hebt gelopen over de Brooklyn Bridge naar Brooklyn Bridge Park (de beste lokatie voor nachtfoto's van New York), veeele foto's schiet op verschillende diafragma's en sluitertijden, en daarna in het hotel aangekomen tot de ontdekking komt dat doordat de auto Iso aanstond de foto's geschoten zijn met Iso 1600-3200 en, geloof me, dat is niet mooi bij nachtopnames m.n. in het zwarte, bij een D90.
Oef. Dat is zuur! Dan wil je inderdaad alles op handmatig hebben.

Overigens heb ik op de D7000 in de U2 stand diafragmavoorkeuze met auto-iso ingesteld voor semi-automatische belichting en in de U1 stand juist alles handmatig/uit. Voor mij de twee meest voorkomende uitgangsituaties.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 30 2013 3:58 pm

Faiz schreef:Het enige wat "mis" ging was het hoge iso getal. Het is inderdaad de combi van sluitertijd, brandpunt en diafragma waardoor de iso snel de 3200 opzocht. Ik had m'n sluitertijd in een paar gevallen, naar mijn mening achteraf, iets te hoog staan, waardoor een aantal buiten platen met genoeg zonlicht ook nog een iso van 1000-1600 op pakten.
Dat is dan toch niet de "fout'" van auto ISO, maar simpel van jezelf dat je binnen de gegeven lichtomstandigheden kennelijk een te hoge sluitertijd en/of te kleine diafragma-opening hebt gekozen.

Zoals Marten eerder aangeeft:
"Auto Iso zorgt er juist voor dat gegeven je diafragmakeuze of sluitertijdkeuze, je ISO verhoging, noodzakelijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen, minimaal is. Met de hand je ISO verhogen geeft vaak onnodig hoge ISO's."

Welke instelling je ook gebruikt, je moet altijd je verstand erbij houden om tot de gewenste resultaten te komen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Faiz
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Faiz » di apr 30 2013 4:32 pm

Ja Leon, maar bij een lagere iso zou ik bij een te hoge sluitertijd getriggerd worden door m'n belichtingsstreepjes.

MauritsD: klopt, ik schoot op M

Ik zal binnenkort even wat platen posten.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di apr 30 2013 4:34 pm

Je kunt bij auto iso toch een Max instellen?

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di apr 30 2013 4:35 pm

dogo schreef:"Mis" gegaan? Ik denk dat dit voor jou nog alleszins mee valt. Wanneer het met auto Iso ECHT mis kan gaan is wanneer je, bijv. zoals ik 2 jaar terug, nachtopnames maakt in New York op statief van de New York City skyline en van de Brooklyn en Manhattan Bridge, en daarvoor eerst vanuit China Town 1 uur hebt gelopen over de Brooklyn Bridge naar Brooklyn Bridge Park (de beste lokatie voor nachtfoto's van New York), veeele foto's schiet op verschillende diafragma's en sluitertijden, en daarna in het hotel aangekomen tot de ontdekking komt dat doordat de auto Iso aanstond de foto's geschoten zijn met Iso 1600-3200 en, geloof me, dat is niet mooi bij nachtopnames m.n. in het zwarte, bij een D90.
Ooooeiiiii dat is k..
Hopelijk heb je die sessie nog een keer over kunnen doen? Alhoewel een nieuw tripje New York is best lekker.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di apr 30 2013 4:37 pm

wiebeterpstra schreef:Je kunt bij auto iso toch een Max instellen?
Klopt, die stond bij mij op 3200, maar moet die nog even omlaag zetten. Wil nog eerst even kijken hoeveel lager ik hem kan vastzetten. Nog even wat test plaatjes schieten om te kunnen bepalen wat ik prettig vind.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di apr 30 2013 5:48 pm

Auto-ISO is top als je tegen de avond wild wil schieten. Camera op M, sluitertijd afhankelijk van brandpuntsafstand, diafragma open of 1 stop dicht en de Auto-iSO regelt de rest. Het is gewoon nog een automatische belichtingsmodus.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di apr 30 2013 7:26 pm

Ik zou het nog iets anders zeggen:
Auto ISO is top als je bij je EIGEN KEUZE van Diafragma of Sluitertijd tegen de grens aan loopt van het beschikbare licht. De ISO wordt dan met de kleinst mogelijke stap verhoogd.
Kies je onnodig voor b.v. f16 of hoger, of voor b.v 1/1000 e sec of korter, dan kom je in onnodig hoge iso's terecht. Tja.
Zoals Léon al aangaf: je moet wel je verstand erbij houden en weten waar je mee bezig bent.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”