Als ik geheugen kaart in de computer doe leest deze alle foto's ( picasa nikon view lightroom ) en worden deze zichtbaar kan ze een naam geven bestand. De eerste 4 van 13 foto's zijn raw en foto 7is ook raw de rest is jpeg.
Als ik iets naar Facebook of een site wil sturen via mijn afbeeldingen zijn deze niet zichtbaar alleen zie je het fotonr van de camera en een lege afbeelding .
Weet niet wat er fout gaat als ik een raw van deze serie bewerkt en exporteer kan ik ook niks met deze foto.
Kan deze niet door sturen bv foto web site met de jpeg foto' s geen probleem.
Alle foto 's worden met een D800 gemaakt maar als het bestandje groot is moet ik ze toch wel in mijn afbeeldingen zien en daar zie ik alleen het fotonr .
Alvast bedankt.
Probleem foto's computer
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Probleem foto's computer
Begrijp ik nou dat jpeg wel lukt en nef niet?
nef moet je eerst met lightroom, Photoshop, ViewNX of CaptureNX omzetten naar jpeg.
Elke website heeft dan weer zijn eigen manier hoe jpeg kan worden geupload. Voor internet is het vaak wel heel handig de foto eerst te verkleinen. Meer dan 2 megapixel heb je op websites toch niets aan en bij grote bestanden gaat het eerder mis...
nef moet je eerst met lightroom, Photoshop, ViewNX of CaptureNX omzetten naar jpeg.
Elke website heeft dan weer zijn eigen manier hoe jpeg kan worden geupload. Voor internet is het vaak wel heel handig de foto eerst te verkleinen. Meer dan 2 megapixel heb je op websites toch niets aan en bij grote bestanden gaat het eerder mis...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- roald71
- Forumlid
De jpeg is geen probleem maar een raw foto zie je dan ook niet als je naar mijn afbeeldingen op de computer gaat .
Dan is het normaal dat je alleen het foto nr ziet en geen afbeelding.
Waar ze heen gaan is Facebook en fotoport.nl .
Waar ze heen gaan is Facebook en fotoport.nl .
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Een raw file is geen foto maar een data bestand. Daarom herkennen upload programma's dat niet. Die zul je altijd eerst moeten converteren naar jpeg, bmp, png, etc.
Los daarvan, wat is het nut van raw schieten als je die onaangetast wilt uploaden. Daar is raw niet voor bedoeld. Dan kun je beter jpg schieten!
Los daarvan, wat is het nut van raw schieten als je die onaangetast wilt uploaden. Daar is raw niet voor bedoeld. Dan kun je beter jpg schieten!
Fin.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Zoals ik al zei: de raw foto moet je eerst omzetten naar jpeg; dan pas is het een foto-bestand waar je wat mee kanroald71 schreef:... maar een raw foto zie je dan ook niet als je naar mijn afbeeldingen op de computer gaat .
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
- roald71
- Forumlid
Oké het kwartje is weer gevallen zat zelf even te twijfelen hou het zat.Al mijn oude foto's zijn op losse harde schijven geplaatst.Dus had alleen even een lege computer en begon te twijfelen en kwam er niet meer uit.
En mijn computer kennis is ook niet zo heel groot het is bij mij een trukje leren en herhalen en mijn vader is op vakantie die normaal te hulp schiet.
En zat zelf in de verkeerde map te kijken het origineel en niet de bewerkte .
Bedankt
En mijn computer kennis is ook niet zo heel groot het is bij mij een trukje leren en herhalen en mijn vader is op vakantie die normaal te hulp schiet.
En zat zelf in de verkeerde map te kijken het origineel en niet de bewerkte .
Bedankt