Fotoshoot

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
xnatasx
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Fotoshoot

Bericht door xnatasx » do mei 02 2013 12:13 am

Binnenkort wil ik een fotoshoot gaan doen, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het lijkt mij heel leuk om te doen.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes,
Natascha

Daniel123
Clublid
Clublid

Re: Fotoshoot

Bericht door Daniel123 » do mei 02 2013 4:28 am

Hoi Natasha,

Misschien kan je iets meer informatie geven over wat voor fotoshoot je in gedachten hebt om te gaan doen.
Ook welk materiaal tot je beschikking hebt kan handig zijn om je beter advies te geven.
En heb je ook een locatie in gedachten waar je de fotoshoot wil houden.

Groetjes Daniel

xnatasx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door xnatasx » do mei 02 2013 3:55 pm

Daniel123 schreef:Hoi Natasha,

Misschien kan je iets meer informatie geven over wat voor fotoshoot je in gedachten hebt om te gaan doen.
Ook welk materiaal tot je beschikking hebt kan handig zijn om je beter advies te geven.
En heb je ook een locatie in gedachten waar je de fotoshoot wil houden.

Groetjes Daniel

Hoi Daniel,

Ik zat te denken aan de Kralingse Plas in Rotterdam, daar heb je van die leuke bruggetjes, daar zou ik de fotoshoot willen houden.
Als materiaal heb ik nog niet veel, alleen een Nikon met een 18-105 lens.
Hoop dat ik zo een beetje meer informatie heb gegeven.

Groetjes Natascha

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » do mei 02 2013 4:33 pm

1 persoon?

Die 18-105 gaat het wel doen hoor. Wel zou ik een reflectiescherm aanschaffen om de schaduwen een beetje op te lichten.
Voor de rest gewoon lekker spelen. Verwacht van zo'n eerste shoot niet het hoogst haalbare.

Succes alvast!
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » do mei 02 2013 4:53 pm

Hoi Natasja,
De locatie is prima!
Maak van te voren wel (met het model) een plan. Waar zijn de foto's voor, wat voor stijl fotografie wil je, welk tijdstip ga je fotograferen, etc. etc. Inspiratie kun je op het internet genoeg opdoen.
Een reflectiescherm is inderdaad een goed idee. Waarschijnlijk woon je niet ver van de plas dus Foka is misschien ook niet ver weg? Dit is een betaalbaar scherm om mee te beginnen: http://www.foka.nl/flitsers-en-studio/r ... 0cm-5-in-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarmee haal je wat schaduwen op en kun je het model mooi in het licht zetten. Meer info over deze dingen kun je in videofilmpjes vinden op de site van Lastolite.
Ik zou iemand meenemen om dit scherm te 'bedienen'. Die persoon kan gelijk jouw fototas vasthouden, heb jij jouw handen vrij om de foto's te maken!
Groet,
JW

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » do mei 02 2013 5:12 pm

Iemand mee is heel handig! Diegene kan ook de extra kledingsets en wellicht de visagie meeslepen.
60cm is wel aan de kleine kant voor een reflectiescherm hoor... Ik heb zelf een 85cm en deze is soms (2 personen) te klein.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

xnatasx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door xnatasx » do mei 02 2013 6:06 pm

Ik wil het inderdaad met 1 persoon gaan doen.

Een reflectiescherm is inderdaad wel handig. Maar als je echt alleen met het model wilt zijn, dan kan je hem niet zo goed gebruiken toch?
Zou het dan ook zonder reflectiescherm kunnen? maar met het scherm is het natuurlijk wel mooier.

Hebben jullie misschien een voorbeeld van 'stijl fotografie'? daar ben ik wel benieuwd naar.

Bedankt voor jullie tips! meer is altijd welkom.

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » do mei 02 2013 7:09 pm

Het kan zeker zonder een reflectiescherm, het kan ook met.
Zo kun je ook een flitser meenemen maar ook dat hoeft niet.

Met Stijl fotografie bedoel ik meer soorten fotografie. Er zijn veel soorten ook in portretfotografie. Via Google kun je daar veel voorbeelden van op internet vinden. Bijvoorbeeld portretten met hard licht of juist zacht licht.

Ik weet niet wat voor ervaring en achtergrond qua fotografie je hebt maar ik heb veel aan deze twee boeken gehad:
http://www.bol.com/nl/p/scott-kelby-s-d ... 006680268/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.bol.com/nl/p/fotograferen-me ... 002554614/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb ze even via Bol.com opgezocht. Beide boeken staan vol met tips en trucs maar ook technische informatie over fotografie!

Succes met de shoot!
Groet,
JW

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do mei 02 2013 7:21 pm

Zou lekker een avond youtube video's gaan kijken. (zoek wel in het engels!)
Zijn genoeg video's te vinden met uitleg en ideeen. Zoek ook op internet poses voor het model (google op paatjes > zoekterm "model pose") en print deze uit en neem het mee. als je het even niet meer weet tijdens de shoot kan je daar wat insperatie mee op doen.
probeer wel van tevoren iig een paar foto's/ technieken in je hoofd te houden, verdiep je daarin op het internet en probeer deze eerst te maken. Op deze manier stel je een doel en dat is meestal iets prettiger werken. daarna lekker spelen.

Probeer niet een te zonnige dag te pakken. dit is niet makkelijk fotograveren(harde zon schaduw partijen zijn niet makkelijk, model knijpende ogen enz.) . beetje bewolding in helemaal niet erg. (zacht licht doordat de wolken het licht van de zon difusen als een soort van softbox. )

succes!

xnatasx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door xnatasx » do mei 02 2013 11:47 pm

Bedankt voor alle tips, hier heb ik zeker wat aan.

Ik heb het meeste ervaring met concert fotografie, maar nu wil ik ook eens wat anders gaan proberen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”