Cameraintellingvraag vliegtuigfotografie.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Cameraintellingvraag vliegtuigfotografie.

Bericht door jettiny » do mei 02 2013 7:21 pm

Beste mensen.

In aanloop naar de open Luchtmachtdagen op Vliegbasis Volkel (14 en 15 Juni), ben ik regelmatig op spottersplekken te vinden in de buurt van de vliegbasis, om de F16 van het demoteam tijdens zijn oefenvluchten vast te leggen.

Welke camerainstellingen geven de beste resultaten ?
Wie heeft hier ervaring in ?

Mijn instellingen zijn nu;

Manual-mode
Sluitertijd 1/1250 sec.
Diafragma op 5,6
ISO 100, eventueel hoger na beoordeling van het histogram.

AF-C met prioriteit op ontspannen
21 scherpstelvelden.
Serieopname snel.
Spotmeting.

Voor diegene die ook willen oefenen, zie
http://www.f16demoteam.nl/pages/calendar-2013.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Graag hoor ik van jullie. :D

Vrgr
Tiny

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Cameraintellingvraag vliegtuigfotografie.

Bericht door gijs sandberg » do mei 02 2013 7:26 pm

Tiny,
Enkele centen :)
-waarom ISO 100? 200 of 400 geeft meer speling
-waarom diafragmeren?
-AF-Continue is een goed idee.
-Spotmeting kan handig zijn, maar m.i. alleen op Manual belichting.
Groeten, GIjs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr mei 03 2013 8:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do mei 02 2013 7:41 pm

Gijs, allereerst bedankt voor je reactie.

ISO wil ik in alle gevallen laag houden Gijs, ik stoor me vreselijk aan ruis in de meeste gevallen, vandaar.
De D7000 kan best wel wat hebben in hogere ISOwaarden, dat is het niet, maar toch zit het erin gebakken zo laag mogelijk te houden.
Dat is een.

Het diafragmeren is gerelateerd aan het voorgaande punt enerzijds, om ISO zo laag mogelijk te houden.
En ten tweede, aan F 5.6 heb ik meer dan genoeg scherptediepte denk ik aan de hand van de eerste resultaten te zien.

En voor spotmeting heb ik gekozen om de details van het vliegtuig te behouden.
In mijn zoeker houd ik toch de F16 centraal in beeld, en pas in de nabewerking indien nodig de compo aan.
Met een andere lichtmeting kom je gauw tot silhouetten is een andere reden.

Vrgr
Tiny

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Replay » do mei 02 2013 9:29 pm

Geen idee of er camerainstellingen zijn die voor de beste resultaten zorgen.
Het is wat de fotograaf wil laten zien. Wil je het vliegtuig in de lucht (zonder achtergrond) of juist wel met achtergrond (bomen,verkeerstoren, e.d.) om evt. snelheid weer te geven?
Daarbij telt ook of de achtergrond in de schaduw of juist in de zon/licht staat.
Wanneer er een formatie overvliegt dan zou ik ook de hele formatie scherp willen hebben en helpt een groot diafragma niet echt.
Is het een propeller- of straalmotor aangedreven vliegtuig? Bij de eerste zal je met de sluitertijd erg naar beneden moeten gaan om nog enige draaiing in de propellers te krijgen. Bij een helikopter zal je heel erg laag moeten zitten met je tijden omdat de omvang van de rotorbladen in je nadeel kunnen werken. Dit hoeft bij b.v. jouw F16 weer niet.
Wat doet het weer? Is het bewolkt, een regenachtige dag of schijnt de zon? Misschien wil de fotograaf ook wel met tegenlicht werken?

Kortom: zoveel mogelijkheden die je je onmogelijk vooraf kan afvragen. Je kan alleen maar ter plekke de instellingen bepalen en zoveel mogelijk anticiperen op de (veranderende) omstandigheden.

Groeten Roel.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do mei 02 2013 11:10 pm

Bedankt voor je reactie Roel.

Uiteindelijk zal over de gehele dag genomen van alles wel plaatsvinden.
Propellorvliegtuigen heb ik al gelezen kunnen het beste met 1/250 sec. ongeveer dan, gefotografeerd worden, om de rotatie weer te geven.
Ik begrijp dat de situatie sterk afwisselend zal zijn, en dito de camerainstellingen.
Mijn grootste belangstelling van de camerainstellingen gaat uit naar het AF gedeelte.
Je vind dat vaak niet meer terug in de exif van de foto's.

Ik weet inmiddels ook, mede dankzij een fotograaf die vaak op het cirquit te vinden is net als jij, dat er vaak sluitertijden gekozen worden zo rond de 1/100 of zelfs nog minder, om de snelheid mooi in beeld te brengen.
Dat zal vooral tijdens de start plaatsvinden, eenmaal in de lucht is het snel weer schakelen.
Goed pannen is dan een vereiste vanzelf, en dat ga ik nog beoefenen met voorbij razende auto's op de snelweg oid.

Het stukje over de heli krijg ik niet helder wat het nadeel is Roel, kun je dat nog uitleggen aub?

Vrgr
Tiny

Hero
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hero » zo mei 05 2013 2:30 am

De bekende wildlife fotograaf Moose Peterson heeft als bijbaantje aviation photography. Het geluk wil, dat ie er ook nog eens het een en ander over op zijn website heeft neergekalkt: http://www.moosepeterson.com/blog/category/air-races/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meesterbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Meesterbas » zo mei 05 2013 3:29 am

Als je in RAW fotografeert een 2/3 stop onderbelichten, indien het een strak blauwe hemel is die dag. Zo voorkom je overbelichting van de lucht. De schaduwpartijen kun je wel weer lichter maken in de nabewerking.
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo mei 05 2013 2:53 pm

Hero en Meesterbas bedankt voor jullie aanvullingen.
Ik ga die link eens bekijken Hero, bedankt.

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”