Belichtingscorrectie
- EllydeJ
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Belichtingscorrectie
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag m.b.t. de belichtingscorrectie.
Omdat ik nu pas begin met het fotograferen in een andere stand dan de P, is het volgende mij opgevallen. En vraag me af of dat zo hoort of dat er iets mis is met mijn camera.
Ongeachte welk objectief ik op mijn camera zet werkt de belichtingscorrectie in de P stand zowel naar de +5,0 als naar de -5,0
In de standen A en S doet de correctie alleen van 0 tot -5,0. Naar boven toe (van 0 naar +5,0) is er geen verschil te zien.
En in de stand M doet de correctie helemaal niets.
Groetjes Elly
Ik heb een vraag m.b.t. de belichtingscorrectie.
Omdat ik nu pas begin met het fotograferen in een andere stand dan de P, is het volgende mij opgevallen. En vraag me af of dat zo hoort of dat er iets mis is met mijn camera.
Ongeachte welk objectief ik op mijn camera zet werkt de belichtingscorrectie in de P stand zowel naar de +5,0 als naar de -5,0
In de standen A en S doet de correctie alleen van 0 tot -5,0. Naar boven toe (van 0 naar +5,0) is er geen verschil te zien.
En in de stand M doet de correctie helemaal niets.
Groetjes Elly
Nikon D3200,
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6 G ED VR
Sigma 105MM F/2.8 EX DG MACRO
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Belichtingscorrectie
je ziet geen verschil in je foto's? Wellicht staat je Auto-ISO aan? die corrigeert de belichting weer namelijk
- EllydeJ
- Forumlid
bedankt voor je reactie. Maar nee die had ik vast op 200 staan.
Alleen de witbalans staat op auto
gr. Elly
Alleen de witbalans staat op auto
gr. Elly
Nikon D3200,
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
gevonden op nikon site :
https://support.nikonusa.com/app/answer ... w/exposure" onclick="window.open(this.href);return false;
https://support.nikonusa.com/app/answer ... w/exposure" onclick="window.open(this.href);return false;
I used exposure compensation for several shots in the manual mode but they all look exactly alike. What's wrong?
If exposure compensation is set when using automatic Digital and Film SLRs in the manual exposure mode, the actual aperture and shutter speed settings do not change as they do if one of the automatic exposure modes is selected. Instead, the metering scale in the camera's LCD readouts will be shifted by the amount of compensation set, and the photographer must then readjust the aperture and/or shutter speed setting to bring the meter back to the "0" indication to actually achieve the compensated exposure.
To illustrate this, assume you have set f/11 and 1/125 second and the meter scale indicates 0 for correct exposure. If you then set +1 EV compensation, the scale will move 1 EV to the negative side (because the current aperture and shutter settings are now one stop below your desired exposure). Therefore, to achieve the compensation in the actual exposure, you will need to open the aperture to f/8 or reduce the shutter speed to 1/60 second to bring the meter scale back to 0.
Although it is possible to use the exposure compensation feature in the manual mode, it is more practical to use it with the P, S, or A modes because the camera will make the exposure adjustment automatically. In the manual mode, it is much easier to simply shift the aperture or shutter speed by the desired amount directly if you wish to deviate from the metered exposure.
- EllydeJ
- Forumlid
Hallo Wiebe,
bedankt. Ik begin te begrijpen wat er aan de hand was.
En ben in ieder geval heel blij dat het niet aan mijn camera blijkt te liggen.
gr. Elly
bedankt. Ik begin te begrijpen wat er aan de hand was.
En ben in ieder geval heel blij dat het niet aan mijn camera blijkt te liggen.
gr. Elly
Nikon D3200,
- Cookie1397
- Clublid
Als ik het goed heb werkt de belichtingscorrectie in de M stand niet. In de A-S en P stand kan je correcties invoeren op de gekozen tijd/diafragma. In de M stand of te wel handmatige stand moet je dat zelf doen (daarom heet het manuele stand) De correctie voer je zelf in door m.b.v. de diafragma en/of sluitertijden knop onder of over te belichten.
Nikon Z Z & de maskers
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Bij instelling op M, en een correctie op de belichting, wordt enkel de 0-instelling verschoven als waarde van een correctie.
Zet de camera eens op statief, en regel manueel de sluitertijd en diafragma af op de belichtingsweergave. Je hebt een correcte instelling bij "0"
Stel je nu een belichtingscorrectie in, is de aanwijzing van de belichtingsmeter precies die waarde verschoven. Voor een correcte belichting moet je het diafragma of sluitertijd dan weer verstellen om de weergave van correcte belichting weer op 0 te krijgen. Dat is precies de waarde van die correctie.
Zet de camera eens op statief, en regel manueel de sluitertijd en diafragma af op de belichtingsweergave. Je hebt een correcte instelling bij "0"
Stel je nu een belichtingscorrectie in, is de aanwijzing van de belichtingsmeter precies die waarde verschoven. Voor een correcte belichting moet je het diafragma of sluitertijd dan weer verstellen om de weergave van correcte belichting weer op 0 te krijgen. Dat is precies de waarde van die correctie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik zou wel eens willen weten wie in de M-stand een correctiefunctie wil...
Als je wilt over- of onderbelichten gebruik je daar al zowat een eeuw de sluitertijd- of diafragmaverstelling voor.
Dat correctieknopje verscheen voor het eerst op de halfautomaten als de Nikkormat EL, de Nikon FE, de Nikon EM (één correctiestandje voor tegenlicht!) en de F3, die werkten met diafragmavoorkeuze oftewel de A-stand. Waarom dat correctieknopje: omdat de halfautomaat nu eenmaal gelijk een diafragmaverstelling voluit compenseerde met een andere sluitertijd... Reden voor de meeste gebruikers (althans die ik kende en ken) in die gevallen dan maar gelijk weer over te gaan op de M-stand, dan kon je veel flexibeler meten en werken, en je kon ook nooit die correctie vergeten uit te zetten.
En daarna kreeg je de volautomaten waarbij je zowel diafragma als sluitertijd (S-stand) kon voorkiezen, zelfs werd voorzien in een P van Programmastand waarbij ieder vorm van eigen inbreng zo niet wordt afgeraden dan toch wel ontmoedigd... Boze tongen beweren dat er zelfs zoiets bestaat als een Groene Automaatstand, maar dat kan ik me toch eigenlijk niet voorstellen... Oh ja, en Auto-ISO...
Als je wilt over- of onderbelichten gebruik je daar al zowat een eeuw de sluitertijd- of diafragmaverstelling voor.
Dat correctieknopje verscheen voor het eerst op de halfautomaten als de Nikkormat EL, de Nikon FE, de Nikon EM (één correctiestandje voor tegenlicht!) en de F3, die werkten met diafragmavoorkeuze oftewel de A-stand. Waarom dat correctieknopje: omdat de halfautomaat nu eenmaal gelijk een diafragmaverstelling voluit compenseerde met een andere sluitertijd... Reden voor de meeste gebruikers (althans die ik kende en ken) in die gevallen dan maar gelijk weer over te gaan op de M-stand, dan kon je veel flexibeler meten en werken, en je kon ook nooit die correctie vergeten uit te zetten.
En daarna kreeg je de volautomaten waarbij je zowel diafragma als sluitertijd (S-stand) kon voorkiezen, zelfs werd voorzien in een P van Programmastand waarbij ieder vorm van eigen inbreng zo niet wordt afgeraden dan toch wel ontmoedigd... Boze tongen beweren dat er zelfs zoiets bestaat als een Groene Automaatstand, maar dat kan ik me toch eigenlijk niet voorstellen... Oh ja, en Auto-ISO...
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Waarbij dit nog niet verklaart is.EllydeJ schreef:In de standen A en S doet de correctie alleen van 0 tot -5,0. Naar boven toe (van 0 naar +5,0) is er geen verschil te zien.
Ik gebruik belichtingscorrectie veelvuldig in de A-stand, en die werkt beide kanten op:
EV +1 halveert de sluitertijd
EV -1 verdubbelt de sluitertijd
(indien ISO vast ingesteld staat)
Is dit bij jou niet het geval ?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Léon Obers
- Forumlid
@emdeklerk
Ik geloof nu dat je half-automaat en volautomaat als zijnde voorkeuze diafragma (A) of voorkeuze sluitertijd (S) op één hoop gooit.
Zelf maak ik veel gebruik van een correctie op de belichting (dus met de correctieknop), in combinatie met diafragma- of sluitertijd voorkeuze. Ik kies relatief maar weinig voor volledig manueel. Alleen bij flits.
Overigens correctie werkt hier zowel naar de plus- als minkant bij de instellingen A en S, op al mijn camera's die ik ooit heb gehad.
Ik geloof nu dat je half-automaat en volautomaat als zijnde voorkeuze diafragma (A) of voorkeuze sluitertijd (S) op één hoop gooit.
Zelf maak ik veel gebruik van een correctie op de belichting (dus met de correctieknop), in combinatie met diafragma- of sluitertijd voorkeuze. Ik kies relatief maar weinig voor volledig manueel. Alleen bij flits.
Overigens correctie werkt hier zowel naar de plus- als minkant bij de instellingen A en S, op al mijn camera's die ik ooit heb gehad.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Hier precies zo. en zelfs in M is bij mij de flitser zelf de automatische variabele. Zo kies ik in A/S/M zelf de beichtingswaarden op eentje na.Léon Obers schreef:Zelf maak ik veel gebruik van een correctie op de belichting (dus met de correctieknop), in combinatie met diafragma- of sluitertijd voorkeuze. Ik kies relatief maar weinig voor volledig manueel. Alleen bij flits.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Ik geloof het niet.
A en S zijn halfautomaatstanden, P en Groene Dinges volautomaatstanden.
Ik weet wel, de EL werd als een "automatische" camera, dus volautomatisch gebracht, maar was het niet. Maar ja, begin jaren zestig werd een camera met een automatisch diafragma al als een automaat gezien: kijk maar op de doos van een Nikon F...
Het woord automatisch wordt nu eenmaal wel vaker ten onrechte gebruikt: het M1 Garand-geweer werd in 1936 aangeprezen als "fully automatic", omdat de schutter niet de grendel hoefde te bewegen tussen schoten, het herladen gebeurde door de atmosferische druk van het vorige schot. Maar met één trekkerbeweging kwam er toch echt maar één schot... Het was dus halfautomatisch, alleen een mitrailleur is volautomatisch.
En wie heeft er nog een auto waar "Automatic" op staat? Zo één waarbij je niet hoeft te schakelen maar wel sturen, gas geven en remmen. Ooit had ik een Citroën DS21 Pallas Hydraulique, dat was een echte halfautomaat: schakelen zonder ontkoppelen en remmen met een superbekrachtigde "paddestoel". Nog steeds een van de fijnste auto's ooit. Was al in productie vier jaar vóór de Nikon F... En nog steeds is de DS zijn tijd vooruit... Maar ik geloof dat ik een beetje afdwaal... Opa vertelt...
Ik weet wel, de EL werd als een "automatische" camera, dus volautomatisch gebracht, maar was het niet. Maar ja, begin jaren zestig werd een camera met een automatisch diafragma al als een automaat gezien: kijk maar op de doos van een Nikon F...
Het woord automatisch wordt nu eenmaal wel vaker ten onrechte gebruikt: het M1 Garand-geweer werd in 1936 aangeprezen als "fully automatic", omdat de schutter niet de grendel hoefde te bewegen tussen schoten, het herladen gebeurde door de atmosferische druk van het vorige schot. Maar met één trekkerbeweging kwam er toch echt maar één schot... Het was dus halfautomatisch, alleen een mitrailleur is volautomatisch.
En wie heeft er nog een auto waar "Automatic" op staat? Zo één waarbij je niet hoeft te schakelen maar wel sturen, gas geven en remmen. Ooit had ik een Citroën DS21 Pallas Hydraulique, dat was een echte halfautomaat: schakelen zonder ontkoppelen en remmen met een superbekrachtigde "paddestoel". Nog steeds een van de fijnste auto's ooit. Was al in productie vier jaar vóór de Nikon F... En nog steeds is de DS zijn tijd vooruit... Maar ik geloof dat ik een beetje afdwaal... Opa vertelt...
- Léon Obers
- Forumlid
Maar in je eerdere bericht geeft je enkele regels verder naar onderen weer aan:emdeklerk schreef:Ik geloof het niet.
"En daarna kreeg je de volautomaten waarbij je zowel diafragma als sluitertijd (S-stand) kon voorkiezen"
Dan heb je het IMO over dezelfde A en S als de regel erboven. maar die benoem je nu als volautomaten.
Er staat: zowel A- als S-stand, maar ik begrijp je punt. In mijn herinnering werden de Canon AE-1 en de Nikon FA al als volwaardige volautomaten gezien, omdat ze beide voorkeuzemogelijkheden hadden.
Maar: je koos voor één van beide voorkeuzen, niet beide tegelijk; dan hebben we het inderdaad over een halfautomaat in het gebruik. Daar zit inderdaad wat in...
Dus alleen een P-camera, waarbij je geen invloed hebt op diafragma en sluitertijd is een volautomaat?
Maar: je koos voor één van beide voorkeuzen, niet beide tegelijk; dan hebben we het inderdaad over een halfautomaat in het gebruik. Daar zit inderdaad wat in...
Dus alleen een P-camera, waarbij je geen invloed hebt op diafragma en sluitertijd is een volautomaat?
De P-stand laat wel degelijk ruimte voor aanpassingen door de fotograaf. Het toestel kiest zelf een combinatie van sluitertijd en diafragma, maar je kunt zelf zowel sluitertijd als diafragma aanpassen. Als je sluitertijd aanpast verandert automatisch het diafragma, als je diafragma aanpast verandert sluitertijd. Feitelijk is de P-stand te zien als zowel de A-stand als de S-stand. Ten onrechte wordt er altijd minderwaardig gedaan over de P-stand en MAG die niet worden gebruikt als je jezelf serieus neemt als fotograaf. Verder is in de P- stand ook nog eens alles aan te passen wat je maar wenst.
De P-stand kwam eind jaren 70 voor het eerst op de Canon A1 en werd algemeen toegejuicht als een welkome aanvulling. De P was van Proffessional, toen nog. Als je het goed weet te gebruiken en weet wat de camera doet is het net zo fijn als alleen de A of de S.
De P-stand kwam eind jaren 70 voor het eerst op de Canon A1 en werd algemeen toegejuicht als een welkome aanvulling. De P was van Proffessional, toen nog. Als je het goed weet te gebruiken en weet wat de camera doet is het net zo fijn als alleen de A of de S.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires