Beste forummers,
Onlangs ben ik overgegaan tot het aanschaffen van een D90. Camera bevalt goed en de ergonomie/snelheid is dik in orde. Wat mij wel wat tegenvalt is de scherpte van de foto's bij een hogere ISO. Ik fotografeerde mijn dochter bij het volleyballen met mijn 55-200 3.5 -5.6 (wordt vervangen tzt) op ISO 1000 - 1250 maar ik heb het idee dat de foto's niet echt scherp zijn (lijken wat wollig) ondanks (of dankzij?) een groot diafragma.
Nu las ik iets over hogere ISO en ook 1 of 2 stops overbelichten. Ik kan dit niet helemaal plaatsen. Betekent dit dat je een lagere ISO kan hanteren en wordt dit gecompenseerd met overbelichting? Dit heeft toch geen invloed op de sluitertijd van de camera? Kan me wel voorstellen dat je bij een hogere ISO enkele stops kunt onderbelichten om overbelichting tegen te gaan.....
Mocht er iemand tips hebben over de instellinrgen van de D90 in soortgelijke gevallen dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
D90 ruis hoge ISO en overbelichting?
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D90 ruis hoge ISO en overbelichting?
Hoe hoog was je sluitertijd bij iso 1000-1250 ?
Dat zal bij f/5.6 niet echt snel geweest kunnen zijn denk ik en dan neemt de bewegingsonscherpte van je onderwerp ook toe.
Verder is de 55-200 richting de 200mm wat wolliger
Bij correcte belichting krijg je in priciepe de beste opname. Het kan wel zijn dat je sluitertijd dan te lang is voor scherpe beelden en dat je die wilt halveren door 1 stop onder te belichten. Je wint dan scherpte door de snellere sluitertijd, maar verliest weer detail in je opname die je niet terug krijgt door achteraf op de computer de belichting weer een stop op te schroeven.
Dus ja, het kan een truc zijn omdat je anders geen snel genoege sluitertijd kan krijgen, maar je verliest detail.
Overbelichten schiet je zowiezo niets mee op, omdat dat je iso/sluitertijd alleen maar verslechtert
Dat zal bij f/5.6 niet echt snel geweest kunnen zijn denk ik en dan neemt de bewegingsonscherpte van je onderwerp ook toe.
Verder is de 55-200 richting de 200mm wat wolliger
Bij correcte belichting krijg je in priciepe de beste opname. Het kan wel zijn dat je sluitertijd dan te lang is voor scherpe beelden en dat je die wilt halveren door 1 stop onder te belichten. Je wint dan scherpte door de snellere sluitertijd, maar verliest weer detail in je opname die je niet terug krijgt door achteraf op de computer de belichting weer een stop op te schroeven.
Dus ja, het kan een truc zijn omdat je anders geen snel genoege sluitertijd kan krijgen, maar je verliest detail.
Overbelichten schiet je zowiezo niets mee op, omdat dat je iso/sluitertijd alleen maar verslechtert
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Ja klopt Maurits. Sluitertijd varieerde van 1/20 tot 1/60 sec. waarbij ik er wel voornamelijk voor zorgde dat ik op de "dode" momenten afdrukte. Bewegende beelden zijn al helemaal geen optie.
Aha dus dat was de truc. Onderbelichten om een snellere sluitertijd te krijgen. Maar dit betekent dan niet dat je met minder Iso kan volstaan.
Aha dus dat was de truc. Onderbelichten om een snellere sluitertijd te krijgen. Maar dit betekent dan niet dat je met minder Iso kan volstaan.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De D90 is een wat ouder model camera en niet echt goed bij hoge iso en dan krijg je dus ruis. De 55-200 is ook niet echt een topkbjectief. Als je echt hoge is gaat gebruiken loop je al snel tegen die beperking van de D90 aan.
Nikon Z Z & de maskers
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat verklaart al veelP. Veld schreef:Ja klopt Maurits. Sluitertijd varieerde van 1/20 tot 1/60 sec. waarbij ik er wel voornamelijk voor zorgde dat ik op de "dode" momenten afdrukte. Bewegende beelden zijn al helemaal geen optie.

1/20s tot 1/60s is veel te langzaam, alleen al voor die brandpuntsafstand: bij 200mm moet je op DX al boven de 1/200s en liefst 1/300s zitten al fotografeer je een stilleven. Nu kun je er wel wat onder gaan zitten (max. 1/100s) en heel veel foto's nemen dan heb je er soms een lucky shot tussen zitten.
Het komt uit de lengte of breedte: als je 1 stop wilt onderbelichten kun je de iso of de sluitertijd halveren; diafragma, sluitertijd en iso zijn allemaal rechtevenredig van elkaar afhankelijk.P. Veld schreef:Aha dus dat was de truc. Onderbelichten om een snellere sluitertijd te krijgen. Maar dit betekent dan niet dat je met minder Iso kan volstaan.
Overigens raad ik het onderbelichten alleen aan als bij je diafragma, sluitertijd en iso alle rek er uit is en je toch perse een foto wilt hebben.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nu snap je meteen waarom de meesten lichtsterke objectieven willen hebben.
Het verlies van detail heb je met onderbelichten niet direct last van. Dat kan best wat hebben.
Maak maar eens een foto met 2 stop onderbelichting. Stop em in ViewNX2 en bump de belichting met 2 stops.
Dan zul je alle detail nog zien. Doe het dan ook eens met 2 stops overbelichting.
Dan zie je dat er witte vlekken in je plaat blijven zitten. Dat is verloren informatie. Die kun je niet meer terug halen.
Dus nooit overbelichten!!
Soms heb je geen keuze. Als je een foto persé wilt maken heb je genoeg licht nodig.
Als het niet anders kan dan moet de ISO omhoog. Je zult ruis krijgen en die moet je dan accepteren of de foto niet maken.
Maak een paar foto's met hoge ISO. Dan weet je wat jouw camera doet en aan kan.
Als het echt extreem gaat ruisen kun je ze beter omzetten naar zwart/wit. Dan is korrel/ruis weer acceptabel. Dat had je vroeger ook.
Heb wel eens een paar filmpjes geforceerd ontwikkeld.. Korrel zo groot als tennisballen maar een geweldig sfeertje.
En je hebt dan wel de gebeurtenis op de plaat staan.

Het verlies van detail heb je met onderbelichten niet direct last van. Dat kan best wat hebben.
Maak maar eens een foto met 2 stop onderbelichting. Stop em in ViewNX2 en bump de belichting met 2 stops.
Dan zul je alle detail nog zien. Doe het dan ook eens met 2 stops overbelichting.
Dan zie je dat er witte vlekken in je plaat blijven zitten. Dat is verloren informatie. Die kun je niet meer terug halen.
Dus nooit overbelichten!!
Soms heb je geen keuze. Als je een foto persé wilt maken heb je genoeg licht nodig.
Als het niet anders kan dan moet de ISO omhoog. Je zult ruis krijgen en die moet je dan accepteren of de foto niet maken.
Maak een paar foto's met hoge ISO. Dan weet je wat jouw camera doet en aan kan.
Als het echt extreem gaat ruisen kun je ze beter omzetten naar zwart/wit. Dan is korrel/ruis weer acceptabel. Dat had je vroeger ook.
Heb wel eens een paar filmpjes geforceerd ontwikkeld.. Korrel zo groot als tennisballen maar een geweldig sfeertje.

En je hebt dan wel de gebeurtenis op de plaat staan.

De trage sluitertijd verbaasde mij eigenlijk ook erg. Maar wel logisch gezien de beperkte lichtsterkte.
Tuihanti: Je test lijkt op HDR-techniek. Vandaag de eerste "kerkdienst" geschoten en het zag er niet verkeerd uit. Moest wel naar ISO 1600-3200 maar qua ruis en scherpte viel het me niet tegen met de 17-70 2.8-4.0. Onderbelichting heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Dank voor de uitleg. Nu tzt nog op zoek naar Sigma 70-200 2.8!
Tuihanti: Je test lijkt op HDR-techniek. Vandaag de eerste "kerkdienst" geschoten en het zag er niet verkeerd uit. Moest wel naar ISO 1600-3200 maar qua ruis en scherpte viel het me niet tegen met de 17-70 2.8-4.0. Onderbelichting heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Dank voor de uitleg. Nu tzt nog op zoek naar Sigma 70-200 2.8!
Gewoon een keer proberen.
Daar leer je gewoon 10 keer meer van dan met lezen.
Het kost je geen filmrolletje dus waarom ook niet.
Je mag ze wel laten zien als je klaar bent.
Daar leer je gewoon 10 keer meer van dan met lezen.
Het kost je geen filmrolletje dus waarom ook niet.
Je mag ze wel laten zien als je klaar bent.