Houd er ook rekening mee, dat je ook een geheugenkaartje erbij nodig heb.Nessie schreef:ik heb het even opgezocht bij de winkel waar ik het waarschijnlijk ga kopen daar zijn de D5200 en de D7000 ietsjes duurder maar het verschil blijft gelijk.
Echter de D5100 + 18-105 is maar 588 euro
De pentax k30 + 18-55 en 55-300 is maar 50 euro goedkoper dan de D5200 + 18-105 maar met de 55-300 heb ik wel aanmerkelijk meer bereik.
ik heb intussen besloten te blijven twijfelen en pas in de winkel te beslissen welke het gaat worden want op deze manier ga ik er toch niet uitkomen
keuze body
Re: keuze body
Mooi gezegd!
"Ik heb besloten te blijven twijfelen." :mrgreen:
Mijn duit in het zakje: D5100 camera is een erg fijne camera voor niet te veel geld, zeker als een klapbaar scherm een van je wensen is (voor mij was dat zo)
Ik denk dat een D5100 gecombineerd met een goed objectief mooiere foto's maakt dan een D5200 met een iets goedkoper objectief voor hetzelfde geld m.a.w. investeer in je objectieven, niet in je body.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
"Ik heb besloten te blijven twijfelen." :mrgreen:
Mijn duit in het zakje: D5100 camera is een erg fijne camera voor niet te veel geld, zeker als een klapbaar scherm een van je wensen is (voor mij was dat zo)
Ik denk dat een D5100 gecombineerd met een goed objectief mooiere foto's maakt dan een D5200 met een iets goedkoper objectief voor hetzelfde geld m.a.w. investeer in je objectieven, niet in je body.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik kan je de D90 van harte aanbevelen. Ja het is een ouder model maar je kunt er zeker mooie foto's mee maken. Omdat hij goedkoper is kun misschien weer wat meer aan lenzen of een flitser besteden. Daarnaast is de handling van de camera t.o.v. de D5200 een stuk prettiger. De knoppen zitten aan de buiten kant en je hoeft niet het menu in te duiken om constant iets te hoeven te wijzigen aan je instellingen.
Er is altijd mooier en beter maar vaak ook duurder. Wil je met hogere ISO waarden werken dan is een D5200 misschien een betere keuze. Ik dacht ook , ach dat heb ik niet nodig, want ik fotografeer te weinig met laag licht zonder flits. Maar als ik de D7100 dan weer zie en de ISO prestaties daarvan denk ik dat ik opeens veel meer mogelijkheden ga krijgen en loopt het kwijl me al in de mond.
En 24 MP??? Ja zal mooier zijn maar mijn publiek let daar niet zo op. Die kijken op een beeldscherm of fotoboekje naar mijn D90 foto's en hebben geen idee van het aantal MP.
Als tevreden D90 gebruiker heeft de D5200 mij nooit enige interesse kunnen wekken en de D7000 maakte me nieuwsgierig. De D7100 wel dat wordt mijn volgende body, maar dat is buiten je budget.
Er is altijd mooier en beter maar vaak ook duurder. Wil je met hogere ISO waarden werken dan is een D5200 misschien een betere keuze. Ik dacht ook , ach dat heb ik niet nodig, want ik fotografeer te weinig met laag licht zonder flits. Maar als ik de D7100 dan weer zie en de ISO prestaties daarvan denk ik dat ik opeens veel meer mogelijkheden ga krijgen en loopt het kwijl me al in de mond.
En 24 MP??? Ja zal mooier zijn maar mijn publiek let daar niet zo op. Die kijken op een beeldscherm of fotoboekje naar mijn D90 foto's en hebben geen idee van het aantal MP.
Als tevreden D90 gebruiker heeft de D5200 mij nooit enige interesse kunnen wekken en de D7000 maakte me nieuwsgierig. De D7100 wel dat wordt mijn volgende body, maar dat is buiten je budget.
D90 Nikkon 70-210. Nikon 50 mm 1.8. Nikon kitlens 18-55.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
als ik een inschatting maak sluit ik niet uit dat de D90 die ik zelf ook heb, een camera is waar je zeer veel profeit van zult hebben, hij heeft ook nadelen, maar die heb ik al vermeld.
de mp zeggen bepaald niet alles!
loop niet blind achter meer mp aan is mijn devies.
iso gevoeligheid is wel een serieuse overweging
maar mijn inschatting hoeft niet juist te zijn, ik heb een beeld van je gekregen die al of niet juist is.

de mp zeggen bepaald niet alles!
loop niet blind achter meer mp aan is mijn devies.
iso gevoeligheid is wel een serieuse overweging

maar mijn inschatting hoeft niet juist te zijn, ik heb een beeld van je gekregen die al of niet juist is.

ik beslis pas eind mei, maar ik denk dat ik wel op zoek moet naar een ander forum
net even de prijzen van de verschillende nikon en pentax modellen naast elkaar gezet met de 18/55 en voor nikon de 70/300, bij pentax is het de 55/300 geworden aangezien ik geen 70/300 heb gevonden van hun.
D90 1050 euro
D5100 963 euro
D5200 1203 euro
D7000 1313 eruo
pentax K-30 839 euro
pentax K-5 938 euro
gezien deze prijzen ligt alleen de D5100 gelijk aan de pentax. oke de D90 zit ook in de buurt maar voor die 100 euro verschil heb ik ook een macroflitser. de D5200 en D7000 zijn me dan zowiezo te duur want voor dat prijsverschil heb ik bijna een macrolens. Ook ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en ik weet inmiddels dat ik bij beide pentaxcamera's een goede koop heb (ja ik heb dat andere forum intussen al gevonden
)

net even de prijzen van de verschillende nikon en pentax modellen naast elkaar gezet met de 18/55 en voor nikon de 70/300, bij pentax is het de 55/300 geworden aangezien ik geen 70/300 heb gevonden van hun.
D90 1050 euro
D5100 963 euro
D5200 1203 euro
D7000 1313 eruo
pentax K-30 839 euro
pentax K-5 938 euro
gezien deze prijzen ligt alleen de D5100 gelijk aan de pentax. oke de D90 zit ook in de buurt maar voor die 100 euro verschil heb ik ook een macroflitser. de D5200 en D7000 zijn me dan zowiezo te duur want voor dat prijsverschil heb ik bijna een macrolens. Ook ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en ik weet inmiddels dat ik bij beide pentaxcamera's een goede koop heb (ja ik heb dat andere forum intussen al gevonden

-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En heb je dan ook al naar de D5100 met kitlens ( 18-55) gekeken met Nikon 55-300 lens ? Die laatste is een stukje goedkoper als een 70-300. Bedenk ook dat kwaliteit geld kost en dat je ook meer hebt aan 1 goed lens als 2 matige.
- staal571
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb sinds 1973 tot voor 1 maand terug met Pentax gefotografeerd, ik heb alle types gehad analoog en alle digi types K10-K20-K7-K5 en ben nu al reuze blij met mijn Nikon.
Ik zal je een tip geven ga met een Pentax eens in het schemer donker proberen op een bewegend persoon scherp te stellen, en ik heb steeds de indruk gehad dat die stabilisatie in de Body niet veel voorstelt als ik nu bij Nikon zie met welke sluitertijden ik nog kan werken dat kun je met een Pentax wel vergeten.
Ik ben blij dat ik eindelijk geswitcht ben, en ja ik heb ook naar de Nieuwe K5 II enz gekeken.
Gr Peter
Ik zal je een tip geven ga met een Pentax eens in het schemer donker proberen op een bewegend persoon scherp te stellen, en ik heb steeds de indruk gehad dat die stabilisatie in de Body niet veel voorstelt als ik nu bij Nikon zie met welke sluitertijden ik nog kan werken dat kun je met een Pentax wel vergeten.
Ik ben blij dat ik eindelijk geswitcht ben, en ja ik heb ook naar de Nieuwe K5 II enz gekeken.
Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
- Florina
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben ook begonnen met ander merk nl Olympus omdat dat toen het meest voordelige en meeste 'waar voor je geld' (op papier) setje was. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden was dat ik fotograferen zo leuk vond dat ik al snel meer wilde.
En dat er voor merken als Olympus/Pentax veel minder lenzen en 2e hands beschikbaar is.
Nikon of Canon blijven de grote merken die ook makkelijk 2e hands uit te breiden zijn en makkelijk te verkopen.
Denk daar goed over na. Ik heb al heel wat spul gekocht en weer verkocht en dat gaat sneller/ makkelijker/waardevaster met de grote merken omdat daarin het meeste vraag en aanbod is.
En dat er voor merken als Olympus/Pentax veel minder lenzen en 2e hands beschikbaar is.
Nikon of Canon blijven de grote merken die ook makkelijk 2e hands uit te breiden zijn en makkelijk te verkopen.
Denk daar goed over na. Ik heb al heel wat spul gekocht en weer verkocht en dat gaat sneller/ makkelijker/waardevaster met de grote merken omdat daarin het meeste vraag en aanbod is.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
tja daar sta je dan met je vergelijkingen...
@staal571, ik kan het helaas niet uittesten met een pentax want die heb ik niet. maar bij weinig licht moet een camera wel blijven presteren anders heb ik swinters in de manege weer niets te zoeken.
@Frans Heinsbroek, intussen die vergelijking ook even gemaakt, die is inderdaad goedkoper zelfs in combinatie met de D90
@Florina, de lenzen die ik nu en in de toekomst wil zijn er ook voor pentax dus dat is het probleem niet. wel of geen groot merk zegt me ook niet zoveel aangezien ik nu canon heb en dat bevalt voor geen meter (oke dat ligt aan mijn body maar toch).
ik heb nog niets gekocht en zolang ik zo blijf twijfelen tussen deze 2 merken, koop ik ook nog niets.
@staal571, ik kan het helaas niet uittesten met een pentax want die heb ik niet. maar bij weinig licht moet een camera wel blijven presteren anders heb ik swinters in de manege weer niets te zoeken.
@Frans Heinsbroek, intussen die vergelijking ook even gemaakt, die is inderdaad goedkoper zelfs in combinatie met de D90

@Florina, de lenzen die ik nu en in de toekomst wil zijn er ook voor pentax dus dat is het probleem niet. wel of geen groot merk zegt me ook niet zoveel aangezien ik nu canon heb en dat bevalt voor geen meter (oke dat ligt aan mijn body maar toch).
ik heb nog niets gekocht en zolang ik zo blijf twijfelen tussen deze 2 merken, koop ik ook nog niets.
Hoi Nessi ,
Ik bezit een d5100 en d7000 beide hele goeie cameras, ze hebben hetzelfde sensor
De d5100 heeft een flip lcd scherm, vond ik toen handig
De d7000 ligt beter in mijn hand want het is iets groter, zwaarder en de functies zijn beter bereikbaar op de body zelf ( hoef ik niet altijd in de menu om te verstellen zoals de d5100)
De d7000 kost 729 en de lens 55-300mm kost 229 bij camera.nl
pentax k30 is een goeie camera net als de d5100 maar met een body die tegen een stootje kan
Nadeel is dat er niet veel keuze is in lenzen( in mijn geval )
Groetjes
Ik bezit een d5100 en d7000 beide hele goeie cameras, ze hebben hetzelfde sensor
De d5100 heeft een flip lcd scherm, vond ik toen handig
De d7000 ligt beter in mijn hand want het is iets groter, zwaarder en de functies zijn beter bereikbaar op de body zelf ( hoef ik niet altijd in de menu om te verstellen zoals de d5100)
De d7000 kost 729 en de lens 55-300mm kost 229 bij camera.nl
pentax k30 is een goeie camera net als de d5100 maar met een body die tegen een stootje kan
Nadeel is dat er niet veel keuze is in lenzen( in mijn geval )
Groetjes
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Je prijzen kloppen niet helemaal:Nessie schreef:D90 1050 euro
D5100 963 euro
D5200 1203 euro
D7000 1313 eruo
Als je De D5100 + 18-55 + 55-300 zou kiezen ben je bij camera.nl (en mediamarkt en nog anderen) 696 euro kwijt.
Als je De D5200 + 18-55 + 55-300 zou kiezen ben je bij camera.nl (en mediamarkt en nog anderen) 902,95 euro kwijt.
Als je De D7000 + 18-105 + 55-300 zou kiezen ben je bij camera.nl (en mediamarkt en nog anderen) 1112,97 euro kwijt.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Mijn prijzen kloppem wel hoor, stond erbij dat ik uitgegaan was van een 70-300
en mijn prijzen zijn van konijnenberg .

- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Maar als je appels met appels wilt vergelijken, is de 55-300 van Nikon een beter vergelijk met de Pentax 55-300.Nessie schreef:Mijn prijzen kloppem wel hoor, stond erbij dat ik uitgegaan was van een 70-300en mijn prijzen zijn van konijnenberg .
Zelfs dan heeft de Nikon nog VR en beter glas

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
het is niet mijn bedoeling om appels met peren te gaan vergelijken maar als ik voor nikon ga dan wordt het een 70/300 lens vandaar dat ik naar die prijs heb gekeken.
ergens in mijn achterhoofd heb ik zelfs al een stemmetje die over een andere canonbody begint. misschien niet de beste keus maar wel de goedkoopste oplossing
ergens in mijn achterhoofd heb ik zelfs al een stemmetje die over een andere canonbody begint. misschien niet de beste keus maar wel de goedkoopste oplossing