a.u.b snel hulp, heel nodig

Grt,
Kroontje schreef:Hallo
Zorg ervoor dat je eigen monitor gekalibreerd is. Als dan jouw foto's er goed uit zien is dat mooi.
Als ze dan op een andere monitor, mobiel, tab enz enz er niet goed uit zien, dan is dat het probleem van hun apparaat.
Daar kan jij niks aan doen. Het is ook hoe hun apparaat staat in gesteld.
Groet Kroontje
ps: vakmanschap heeft zijn tijd nodig. niet de snelheid.
Dit is zeker aan te raden als jij het goed voor elkaar wilt hebben.DataColor Spyder
iJoost schreef:
(Die foto's zien er in feite alleen maar goed uit op jouw ongekalibreerde beeldscherm en nergens anders.)
Beste Litta,Litta schreef:Als ik dit zo lees dan moet ik denken dat er nooit een foto overal even goed zal uitzien ook wanneer op een gekalibreerd beescherm bewerkt is, als ik mijn scherm kalibreer is het weer de resultaat anders bij een andere kijker met ongekalibreerde scherm, want wie kalibreert nou zijn scherm behalve als het niet noodzakelijk is, dus eigenlijk kalibreren of niet doet niet veel... of niet
wat is de methode van de professionele fotografen dan? speelt er naast de kalibratie iets anders ook een rol bij de resultaat als het gebruikte lichtbron bv, maakt dat wel wat uit?
Breek me de bek niet open...JW17 schreef: Beste Litta,
In alle vragen valt mij op dat het mij moeite kost om de zinnen te kunnen lezen. Bijvoorbeeld in bovenstaande, de eerste regel van de tekst. Ik ben geen kritisch neerlandicus maar lees voor plaatsing de zinnen even terug voor je het plaatst, dat leest makkelijker.
iJoost schreef:Laat ik het zo zeggen:
Als je je monitor niet kalibreert, dan blijft het er goed uitzien op jouw monitor en hoeven we verder niet te praten over hoe het er overal elders uitziet, want daar valt dan geen zinnig woord over te zeggen. (Je kunt geluk hebben en je kunt pech hebben. Maar controle heb je er niet over. En je bewerkingen zijn meer een slag in de lucht dan iets anders.)
Als je je monitor wel kalibreert, dan ziet het er zo goed mogelijk uit bij ieder ander die z'n monitor ook gekalibreerd heeft (en dat is eigenlijk iedereen die zich serieus met het nabewerken van foto's bezighoudt), en bij een goede foto afdruk service, en... bij jou zelf uiteraard als je huidige monitor is versleten en je een nieuwe koopt.
Mij lijkt de keuze duidelijk. Maar je moet het uiteraard zelf weten.