Ik kan mij voorstellen dat je dan vanwege kwaliteit voor de betere 70-300 wilt gaan. Maar als het dan te duur wordt wil je de goedkopere Pentax-keuze niet vergelijken met de vergelijkbare goedkopere keuze van Nikon.Nessie schreef:het is niet mijn bedoeling om appels met peren te gaan vergelijken maar als ik voor nikon ga dan wordt het een 70/300 lens vandaar dat ik naar die prijs heb gekeken.
Alsof je bij een restaurant binnen loopt en daar eigenlijk alleen het duurdere menu wilt. Als dat te duur wordt dan maar liever bij een ander restaurant een goedkoop menu kiezen al was dat zelfde bij het eerste restaurant nog goedkoper

Ik heb nog niets gehoord of kunnen vinden waardoor de Pentax K-30 een betere keuze is als de Nikon D5100 ? Behalve als je minder camera voor meer geld zoekt ?
Dit kan prima de beste keus voor jou zijn; Het hangt alleen af van WAT JIJ WILT.Nessie schreef:ergens in mijn achterhoofd heb ik zelfs al een stemmetje die over een andere canonbody begint. misschien niet de beste keus maar wel de goedkoopste oplossing
Wat vind jij belangrijk? Wat weegt zwaarder? Wat mag het kosten?
Vergelijk dan van de verschillende modellen en merken vergelijkbare mogelijkheden met elkaar.
Dan is de keuze vaak niet zo moeilijk meer (welk merk er ook uit komt)
Maar voorlopig heb ik het idee dat je het voor jezelf nog heel moeilijk maakt omdat je alles met alles wilt vergelijken en zelf geen duidelijke afbakening en eisen hebt.
Een compactje van 75 of 750 euro kan dan een uitstekende keuze zijn of een dslr van 300 euro en een objectief van 700 euro, of andersom, of eerst nog maar 1 objectief of eerst alleen 2 objectieven en een compactcamera, of tweedehands, of ... of ....