Zoom nabootsen
Zoom nabootsen
Is er een website of programma zoals de Nikon lens simulator ( http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/" onclick="window.open(this.href);return false; ) waarbij je je eigen foto's kunt gebruiken?
Ik ben aan het twijfelen welke lens ik wil hebben als aanvulling op een 18-55VR. De bovenstaande simulator is precies wat ik zoek, maar ik wil dit dus op mijn eigen foto's toe kunnen passen. Dan weet ik precies of een 200mm, 300mm of grotere lens is wat ik zoek.
Ik ben aan het twijfelen welke lens ik wil hebben als aanvulling op een 18-55VR. De bovenstaande simulator is precies wat ik zoek, maar ik wil dit dus op mijn eigen foto's toe kunnen passen. Dan weet ik precies of een 200mm, 300mm of grotere lens is wat ik zoek.
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Zoom nabootsen
Je kan niet met een foto die je met een groothoek genomen hebt een tele simuleren toch?
Misschien kan je van iemand een lensje lenen (of huren) om te zien welk brandpunt bij jou past.
Wat wil je op foto krijgen?
Misschien kan je van iemand een lensje lenen (of huren) om te zien welk brandpunt bij jou past.
Wat wil je op foto krijgen?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Natuurlijk kan dat, gewoon de uitsnede veranderen.
Een kwestie van croppen in de nabewerking.
- justme
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
wat Wolf zegt, of anders naar een fotozaak gaan met je eigen toestel en diverse lenzen op je toestel zetten en zelf kijkenWolf schreef:Je kan niet met een foto die je met een groothoek genomen hebt een tele simuleren toch?
-
- Forumlid
Neem een foto met jouw D3100 op met je huidige objectief op 55mm en crop hem uit het midden tot:
1293 x 861 pixels voor 200mm
861 x 574 pixels voor 300mm
636 x 424 pixels voor 400mm
Dan krijg je de uitsnede te zien die je met desbetreffende lens ook zou zien, maar dan met behoud van resolutie.
1293 x 861 pixels voor 200mm
861 x 574 pixels voor 300mm
636 x 424 pixels voor 400mm
Dan krijg je de uitsnede te zien die je met desbetreffende lens ook zou zien, maar dan met behoud van resolutie.
- justme
- Forumlid
en natuurlijk wat minder vervorming, lijkt mij. het is wel quick en dirty. maar zou moeten kunnen!
Geen crop geen photoshop
http://www.youtube.com/watch?v=X_C3gae9498" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=X_C3gae9498" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit slaat nergens op. De verhouding voorgrond/achtergrond is bij een groothoekobjectief echt heel anders dan bij een teleobjectief. Bij een groothoekobjectief wordt de voorgrond aanmerkelijk groter weergegeven in verhouding tot de achtergrond dan bij een teleobjectief het geval is.yzf1kr schreef:Natuurlijk kan dat, gewoon de uitsnede veranderen.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je hebt het mis Frederix.
Bij een gelijke camerapositie heb je hetzelfde perspectief, dezelfde verhouding tussen voorgrond en achtergrond.
Het verschil tussen een groothoek en een tele objectief is alleen hoeveel je op je sensor krijgt. Precies hetzelfde als croppen dus.
Als je foto's maakt met dezelfde uitsnede dan krijg je verschil in perspectief tussen een foto genomen met een groothoek of tele objectief. Maar dat komt omdat je met een groothoek objectief veel dichterbij moet gaan staan.
Dus
- camerapositie bepaalt het perspectief
- brandpunt bepaalt hoeveel je op de foto krijgt
Bij een gelijke camerapositie heb je hetzelfde perspectief, dezelfde verhouding tussen voorgrond en achtergrond.
Het verschil tussen een groothoek en een tele objectief is alleen hoeveel je op je sensor krijgt. Precies hetzelfde als croppen dus.
Als je foto's maakt met dezelfde uitsnede dan krijg je verschil in perspectief tussen een foto genomen met een groothoek of tele objectief. Maar dat komt omdat je met een groothoek objectief veel dichterbij moet gaan staan.
Dus
Bedankt voor jullie reacties so far! Om het wat duidelijker te maken, heb ik een zip bestand geupload met voorbeeldfoto's ( http://www.zipmenow.com/js/upload_stuff ... /Nikon.zip" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Omdat het met verschillende camera's is gemaakt werken die berekeningen helaas niet goed. De eerste foto is dus het origineel (EXIF-data staat er als het goed is ook in) en de tweede foto een uitgesneden deel hoe ik de foto eigenlijk wilde hebben.
Graag hoor ik of mijn zoom-eisen realistisch zijn, en zo ja, met welke lens ik dan voldoende heb (200mm, 300mm of groter).
Omdat het met verschillende camera's is gemaakt werken die berekeningen helaas niet goed. De eerste foto is dus het origineel (EXIF-data staat er als het goed is ook in) en de tweede foto een uitgesneden deel hoe ik de foto eigenlijk wilde hebben.
Graag hoor ik of mijn zoom-eisen realistisch zijn, en zo ja, met welke lens ik dan voldoende heb (200mm, 300mm of groter).
Er is voor mij een duidelijk verband tussen brandpuntafstand en de in te nemen camerapositie. Je kunt niet uit een groothoekopname een uitsnede van alleen het middengebied maken en zeggen dat dat overeenkomt met een opname met een teleobjectief.ATOR schreef:Je hebt het mis Frederix.
Dus
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Dit klopt als een bus en kun je ook nalezen in de laatste focus (bij 10 fotografische mythes, waar groothoekperspectief er één van is).ATOR schreef:Dus
En op dit punt heb je zeker gelijk Frederix. Met een groothoek ga je vaak anders staan - b.v. lager bij de grond - en dan krijg je een ander perspectief. Maar dit perspectief wordt niet door het objectief, maar door de fotograaf bepaald.Frederix schreef:Er is voor mij een duidelijk verband tussen brandpuntafstand en de in te nemen camerapositie
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Hier een mooie onderbouwing met plaatjes:ArendV schreef:Dit klopt als een bus en kun je ook nalezen in de laatste focus (bij 10 fotografische mythes, waar groothoekperspectief er één van is).ATOR schreef:Dus
- brandpunt bepaalt hoeveel je op de foto krijgtEn op dit punt heb je zeker gelijk Frederix. Met een groothoek ga je vaak anders staan - b.v. lager bij de grond - en dan krijg je een ander perspectief. Maar dit perspectief wordt niet door het objectief, maar door de fotograaf bepaald.Frederix schreef:Er is voor mij een duidelijk verband tussen brandpuntafstand en de in te nemen camerapositie
http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=672913" onclick="window.open(this.href);return false;
Enige dat ts zo niet kan simuleren is Dof effect.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nog even een andere manier om te bepalen hoeveel mm's je nodig hebt.
Als je een foto maakt van een aap in de verte en je wil hem twee keer zo groot op de foto hebben dan heb je een lens met twee keer zo veel mm's nodig.
Dus als je een foto maakt met een 50mm lens dan krijg je hem met 100mm twee keer zo groot op de foto. Met 200mm (4x50) krijg je hem vier keer zo groot op de foto.
Behalve Frederix want die gaat dan ergens anders staan :mrgreen:
Als je een foto maakt van een aap in de verte en je wil hem twee keer zo groot op de foto hebben dan heb je een lens met twee keer zo veel mm's nodig.
Dus als je een foto maakt met een 50mm lens dan krijg je hem met 100mm twee keer zo groot op de foto. Met 200mm (4x50) krijg je hem vier keer zo groot op de foto.
Behalve Frederix want die gaat dan ergens anders staan :mrgreen:
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Halen jullie niet 2 dingen door elkaar?
Formeel heeft Ator gelijk, maar door de lensvertekening (bolvorming/kussenvorming), wat bij een groothoek hoger is, is het in de praktijk zoals Fredrix zegt.
Een foto op een zekere afstand met 50mm (fullframe ref.) heeft echt een andere feeling/verhouding dan een cropped foto van datzelfde gebiedje gemaakt op grotere afstand met een superzoom.
Als je dit slim toepast kan je je foto hiermee een bepaalde sfeer geven. Schoolvoorbeeld zijn die ver ingezoomde stadsfoto's waardoor het heel druk lijkt, op dezelfde foto, dichterbij genomen met een groothoek, lijkt het stukken minder stressy.
Formeel heeft Ator gelijk, maar door de lensvertekening (bolvorming/kussenvorming), wat bij een groothoek hoger is, is het in de praktijk zoals Fredrix zegt.
Een foto op een zekere afstand met 50mm (fullframe ref.) heeft echt een andere feeling/verhouding dan een cropped foto van datzelfde gebiedje gemaakt op grotere afstand met een superzoom.
Als je dit slim toepast kan je je foto hiermee een bepaalde sfeer geven. Schoolvoorbeeld zijn die ver ingezoomde stadsfoto's waardoor het heel druk lijkt, op dezelfde foto, dichterbij genomen met een groothoek, lijkt het stukken minder stressy.
Als het niet echt hoeft.