Super!JDPix schreef:Dag Danny San,
Ik controleer de belichting inderdaad met het histogram. Nu heb je bij concertfotografie maar zelden een mooi, regelmatig over het histogram verdeelde belichting. Maar ik let er wel op dat er links (onderbelichting) en rechts (overbelichting) niet te veel buiten het histogram valt. Is het bijv. een klein piekje rechts dat er uit loopt en je kunt dat koppelen aan "die ene felle lamp" dan is dat niet zo erg, maar wordt het te veel dan pas ik een belichtingscorrectie toe. Oh ja, ik zorg er voor dat ik het histogram en de foto tegelijk op het scherm heb, dan kun je die twee beelden met elkaar matchen.
"Masking" voorkomt verscherping op egale vlakken, bijvoorbeeld de (dames)huid. Ik was vergeten dat je dat met de Alt-toets kunt controleren; ik doe (deed) dat op het oog. Wel handig die Alt-toets!
De huidverzachting doe ik met de "Adjustment brush"; kies voor "Soften Skin". De standaard waarden van LR van -100 voor "Clarity" en +25 voor "Sharpness" vind ik voor de meeste gevallen niet juist. Ik pas die waarden aan tot -70 (evt. -60) en 0 (in het algemeen). Ik begin met "Auto Mask" aangevinkt; dat is een goede optie om "niet buiten de lijntjes te kleuren". Maar dit kan op sommige plaatsen lelijke "pikkeltjes" op de huid geven en die werk ik dan weg door meer in detail te kijken en "Auto Mask"uit te zetten.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Ik ga hier ook eens mee werken, en kijken of ik dat goed kan zien hoe dat zit met het histogram.
Die ALT-toets is inderdaad súper, gebruik ik voor meerdere dingen.
Hier kan ik zeker iets mee (en wellicht anderen ook), bedankt!
Danny