Photoshop alleen nog als abonnement
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Photoshop alleen nog als abonnement
Goed blijkbaar hoef je dus niet permanent online te zijn, maar het is nog steeds een dinosaurus van een businessmodel. Dit soort businessmodellen werden 10 jaar geleden al geprobeerd (Net Computing anyone) en faalden allemaal. Ze zullen inderdaad vrij veel particuliere klanten kwijtraken (al vermoed ik dat 90% toch illegaal was, dat zal dan ook wel de redenering van Adobe zijn). En onderhoud/patching wordt zo natuurlijk veel makkelijker.
Maar mensen betalen tegenwoordig weer voor software (apps etc.) omdat het bedrag dusdanig laagdrempelig is dat het niet meer de moeite is om het te kraken en ook geen belemmering is voor de portemonnee. Laten we wel wezen, als Adobe voor particulieren 60 euro per jaar vraagt zouden de meesten hier zich direct abonneren.
Ze zouden op zoek moeten gaan naar het omslagpunt waarop het prijspunt dusdanig laag komt te liggen dat de toename in het omzetvolume dit compenseert of (wat ik verwacht) overtreft. Bijkomend voordeel is dan dat Adobe niet langer 2 producten hoeft te onderhouden (Elements en CS) en dat de volledige functionaliteit aan alle gebruikers beschikbaar wordt gesteld. Win/win. Maar dan moet die prijs nog echt een stuk omlaag...
Maar mensen betalen tegenwoordig weer voor software (apps etc.) omdat het bedrag dusdanig laagdrempelig is dat het niet meer de moeite is om het te kraken en ook geen belemmering is voor de portemonnee. Laten we wel wezen, als Adobe voor particulieren 60 euro per jaar vraagt zouden de meesten hier zich direct abonneren.
Ze zouden op zoek moeten gaan naar het omslagpunt waarop het prijspunt dusdanig laag komt te liggen dat de toename in het omzetvolume dit compenseert of (wat ik verwacht) overtreft. Bijkomend voordeel is dan dat Adobe niet langer 2 producten hoeft te onderhouden (Elements en CS) en dat de volledige functionaliteit aan alle gebruikers beschikbaar wordt gesteld. Win/win. Maar dan moet die prijs nog echt een stuk omlaag...
Spul waarmee je foto's maakt...
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:

Gelijk vandaag een abonnement afgesloten!
Gebruikte hiervoor een oude PS CS2 (gedoe met omzetten naar DNG bestanden etc. ivm het niet ondersteunen van de D800 in CS2) en een "trail" versie CS6 ivm met het voorgaande gedoe en InDesign CS2 (gratis via Adobe) en soms ook de oude LR 3.4.
Heb de laatste maanden steeds op het punt gestaan om PS CS6 aan te schaffen
Aangezien mijn vrouwtje lief onderwijzeres is had ik in het verleden al een Student/Leraar versie van LR3 verkregen.
Op basis daarvan kon ik nu ook Student/Leraar versie van de Cloud Creative Suite aanschaffen voor €19.99 p/m.
Aangezien ik InDesign steeds vaker gebruik en voor de rest altijd alles via PS doe was het voor mij een gemakkelijke keuze.
Nu kan ik ook nog eens Illustrator gebruiken voor de moeilijke perspectief correcties, LR4 eens bekijken. InDesign CS6 op mijn Mac (OSX 10.8 ondersteunde geen CS2, Acrobat Pro om PDF's te maken/wijzigen etc etc.
Alle pakketten een jaar lang voor het bedrag wat ik kwijt zou zijn een maand geleden voor PS CS6, met in het achterhoofd dat CS7 er toch alweer snel aan zou komen en dus weer een upgrade prijs zou kosten.
Daarbij komt dat ik nu met "een rein geweten" kan slapen elke nacht. Mijn verleden van patches en cracks is nu voorgoed verleden tijd voor mij. Alles wat ik nu gebruik is officieel, op zowel mijn Mac als mijn PC. :mrgreen:
Trouwens misschien een tip voor sommige mensen hier.
Aangezien je op 2 PC's mag installeren zou je ook kunnen gaan voor een abonnement met 2 personen als je maar één PC p/p gebruikt. Gedeeld account, gedeelde prijs.....

Laatst gewijzigd door Sharkey op di mei 07 2013 1:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Florina
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik dacht eerst 25 euro dat gaat nog wel, tenminste als daar dan alles bij in zit.
Ik zag erg op tegen de aanschaf.
Maar kreeg net een mail met het volgende:
https://creative.adobe.com/plans?plan=o ... ngid=KFKDP" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat (volgens mij even snel gelezen) dat je dus ook al een product moet hebben, dan lijkt het mij erg veel geld.
Als ik het goed begrijp is het niet eens voor mensen die nog geen CS hebben, dus dan eerst aanschaffen en dan nog het abonnement. Lezen jullie het ook zo?
Ik zag erg op tegen de aanschaf.
Maar kreeg net een mail met het volgende:
https://creative.adobe.com/plans?plan=o ... ngid=KFKDP" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat (volgens mij even snel gelezen) dat je dus ook al een product moet hebben, dan lijkt het mij erg veel geld.
Als ik het goed begrijp is het niet eens voor mensen die nog geen CS hebben, dus dan eerst aanschaffen en dan nog het abonnement. Lezen jullie het ook zo?
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
€25 is voor 1 pakket.
Ik geloof €62 voor de hele Suite.
Als je al een product hebt krijg je dit jaar korting, wat het dan volgend jaar word...géén idee......
Ik geloof €62 voor de hele Suite.
Als je al een product hebt krijg je dit jaar korting, wat het dan volgend jaar word...géén idee......
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Toch is het inderdaad vreemd.
Iedereen is het er over eens dat op consumentenspul ( lees de amateurmarkt) de grote verdiensten worden binnengehaald en dan zoiets.
Enfin zoals al eerder opgemerkt CS6 zal nog lang blijven draaien.
Iedereen is het er over eens dat op consumentenspul ( lees de amateurmarkt) de grote verdiensten worden binnengehaald en dan zoiets.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Je kan de producten van Adobe nou niet echt consumentenspul noemen.D. Haaksma schreef:Toch is het inderdaad vreemd.
Door de hoge instapprijs >€900 van één product, bijv. PS en daarna elke upgrade rond de 250.
Ik denk niet dat de grote taart binnen kwam van de consument. Dat er hier misschien "veel" mensen zijn die PS legaal hebben is niet echt representatief voor de rest van de consumentenmarkt.
Dat ze waarschijnlijk in foto-land het meest gekraakte programma zijn? Ja dat zeker weten wel, maar daar krijgen ze geen cent van....
Zoals rbfoto aangaf komen de Adobe producten nu juist in het bereik van de consument.
Als je altijd met bijv. Lightroom hebt gewerkt en je wil toch wel eens weten wat je nu met PS kan? Neem je toch een abbo voor 1-2 maanden!
Geen gedoe met virussen, patchen, downloaden (en dan moet je ook nog "een beetje" verstand van computers hebben anders kom je er niet uit).
Of, als je het legaal doet, een grote hap uit je rekening.
Ik denk dat Adobe best veel klanten zal verliezen die het met dit model niet eens zijn, maar tevens zullen ze er veel meer (kortdurende) klanten bij krijgen...is mijn mening en gedachte

Laatst gewijzigd door Sharkey op di mei 07 2013 3:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb al jaren de Design Suite, meer uit het standpunt dat update van twee onderdelen bijna even duur als de update van DesignSuite van 3 programma's, waaraan later ook nog Acrobat werd toegevoegd.
Ik kreeg net een mailtje van Adobe met de Cloud-aanbiedingsprijs van €24,59 per maand (als trouwe klant) voor het eerste jaar. Daarna betaal ik gewoon de volle mep van 60-70 euro per maand.
Ik zal wel wat ouderwets zijn, maar het Cloud idee staat me niet aan. Heb het gevoel dat ik controle over mijn bestanden kwijt ben.
Ik ga maar eens uitvinden hoelang ik met de DVD versie kan doen.
Groet Hans.
Ik kreeg net een mailtje van Adobe met de Cloud-aanbiedingsprijs van €24,59 per maand (als trouwe klant) voor het eerste jaar. Daarna betaal ik gewoon de volle mep van 60-70 euro per maand.
Ik zal wel wat ouderwets zijn, maar het Cloud idee staat me niet aan. Heb het gevoel dat ik controle over mijn bestanden kwijt ben.
Ik ga maar eens uitvinden hoelang ik met de DVD versie kan doen.
Groet Hans.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Oh ja, na installatie hoef je inderdaad niet online te zijn. Getest met mijn laptop.
Bij een jaar abonnement moet je in principe eens in de maand online je abbo laten verifiëren, echter kan je de producten offline gebruiken tot 180 dagen (http://www.adobe.com/products/creativec ... q.edu.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Als je per maand betaald moet je zo wie zo eens per maand online, anders kan je niet betalen
Maar het lijkt me dat je gewoon offline kan werken gedurende die maand, je hebt toch al betaald.
Je kan dat, maar neem nu in mijn geval;
ik heb vaak psd-bestanden (bijna altijd) van 900Mb-1Gb per foto, die blijven toch echt gewoon om mijn eigen harddisk staan.
Geen mens of schaapjes wolk die jouw bestanden te zien krijgt als je geen gebruik maakt van de Cloud opslag
Bij een jaar abonnement moet je in principe eens in de maand online je abbo laten verifiëren, echter kan je de producten offline gebruiken tot 180 dagen (http://www.adobe.com/products/creativec ... q.edu.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Als je per maand betaald moet je zo wie zo eens per maand online, anders kan je niet betalen

Maar het lijkt me dat je gewoon offline kan werken gedurende die maand, je hebt toch al betaald.
Hans, je bent niet verplicht om je bestanden in de lucht op te slaan hoor!J.Hoes schreef:Ik zal wel wat ouderwets zijn, maar het Cloud idee staat me niet aan. Heb het gevoel dat ik controle over mijn bestanden kwijt ben.
Je kan dat, maar neem nu in mijn geval;
ik heb vaak psd-bestanden (bijna altijd) van 900Mb-1Gb per foto, die blijven toch echt gewoon om mijn eigen harddisk staan.
Geen mens of schaapjes wolk die jouw bestanden te zien krijgt als je geen gebruik maakt van de Cloud opslag
-
- Forumlid
Neem je toch een abbo voor 1-2 maanden!

Ja, daar had ik eigenlijk niet bij stil gestaan.
Goede opmerking.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Yup, je kan bijvoorbeeld je bestanden opsparen waarbij je denkt dat je PS nodig hebt omdat LR of CNX2 net te weinig "kan" ....
Of bijv. als je in de winter veel minder foto's maakt dan in de lente/zomer.
Neem je later een " seizoenen abonnement" van een paar maanden en doe je je ding.
Of bijv. als je in de winter veel minder foto's maakt dan in de lente/zomer.
Neem je later een " seizoenen abonnement" van een paar maanden en doe je je ding.

- Florina
- Clublid
- Contacteer:
Een kort abonnement kan alleen als je 36,89 per maand betaald. Bij 25 euro staat vereist een jaarlijkse verplichting.
Ik ga het eens even allemaal bestuderen.
Ik ga het eens even allemaal bestuderen.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- bringolo
- Forumlid
- Contacteer:
Het is een ontwikkeling die er inderdaad aan zat te komen. Voordeel voor de gebruiker betreft snelle updates en het gebruik over meerdere devices. De andere argumenten die Adobe gebruikt overtuigen niet echt.
Photoshop op min iPad komt er ook aan en dat zou ik best willen gebruiken als ik daar niet extra voor hoef te betalen, vooral om te kijken hoe de kleuren op het scherm overkomen. En als LR ook nog beschikbaar komt voor de iPad en synchroniseert met de PC zou ik dat echt geweldig vinden.
Het grote punt is natuurlijk: wat gaat dat kosten. Voor een professional lijkt het prijsniveau welk acceptabel, maar als serieuze hobbyist vind ik het nog te duur.
Overigens: Nikon blijft imho wel een beetje achter met zijn software.
Photoshop op min iPad komt er ook aan en dat zou ik best willen gebruiken als ik daar niet extra voor hoef te betalen, vooral om te kijken hoe de kleuren op het scherm overkomen. En als LR ook nog beschikbaar komt voor de iPad en synchroniseert met de PC zou ik dat echt geweldig vinden.
Het grote punt is natuurlijk: wat gaat dat kosten. Voor een professional lijkt het prijsniveau welk acceptabel, maar als serieuze hobbyist vind ik het nog te duur.
Overigens: Nikon blijft imho wel een beetje achter met zijn software.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Oh dit vergat ik nog te vermelden:
Als je zowel een PC en Mac hebt, zoals ik, en ook beide gebruikt, kan je op beide systemen de respectievelijke versie zetten.
"Vroeger" waren het twee pakketten die je moest hebben, 1 voor Windows andere voor OSX.
@Florina/Petra
Inderdaad het abbo is duurder als je per maand betaald. Maar als je het maar een paar maanden per jaar gebruikt nog steeds veel goedkoper dan een upgrade versie, laat staan als je eerst een volledige versie moet kopen (en dat moet je wel, of heb je ooit gedaan, wil je op het upgrade pad komen als je nooit een volledige licentie gehad hebt).
Maar het is inderdaad een kwestie van de rekenmachine erbij als je geen mogelijkheid hebt van een Student/Leraar versie (en als je meer producten van Adobe gebruikt is het met een S/L versie vele malen goedkoper dan voor de Cloud).
Als je zowel een PC en Mac hebt, zoals ik, en ook beide gebruikt, kan je op beide systemen de respectievelijke versie zetten.
"Vroeger" waren het twee pakketten die je moest hebben, 1 voor Windows andere voor OSX.
@Florina/Petra
Inderdaad het abbo is duurder als je per maand betaald. Maar als je het maar een paar maanden per jaar gebruikt nog steeds veel goedkoper dan een upgrade versie, laat staan als je eerst een volledige versie moet kopen (en dat moet je wel, of heb je ooit gedaan, wil je op het upgrade pad komen als je nooit een volledige licentie gehad hebt).
Maar het is inderdaad een kwestie van de rekenmachine erbij als je geen mogelijkheid hebt van een Student/Leraar versie (en als je meer producten van Adobe gebruikt is het met een S/L versie vele malen goedkoper dan voor de Cloud).
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Volgens mij zal het niet zo lang duren voordat de cloud versie (had ik toch bijna kloot geschreven :mrgreen: ) wordt gekraakt.
Alles wat met de computer gemaakt is , is ook met de computer te kraken. Toch?
Kwestie van achterhalen hoe het werkt en klaar is bijna de uitdaging voor de mijnheer hacker in Rusland of China.
Ben al benieuwd naar de volgende reactie van meneer Adobe daar op.
Ik zal in ieder geval zuinig zijn op mijn huidige versie en geen nieuwe gaan huren.
Alles wat met de computer gemaakt is , is ook met de computer te kraken. Toch?
Kwestie van achterhalen hoe het werkt en klaar is bijna de uitdaging voor de mijnheer hacker in Rusland of China.
Ben al benieuwd naar de volgende reactie van meneer Adobe daar op.
Ik zal in ieder geval zuinig zijn op mijn huidige versie en geen nieuwe gaan huren.

Nog een beetje lees voer gevonden met wat ervoor hangt. LR Daar komen ook al de nodige vragen over.
http://www.mattk.com/category/lightroom/
Kroontje
http://www.mattk.com/category/lightroom/
Kroontje