Onscherpe D7000 foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
bcvthul
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onscherpe D7000 foto's

Bericht door bcvthul » di mei 07 2013 9:21 pm

Ik heb sinds kort een D7000. Nadeel van dit toestel is dat ik vaak en veel onscherpe foto's heb. Kan iemand een oordeel geven wat de oorzaak kan zijn van de onscherpe foto's?

Hier een link naar enige onscherpe foto's:

http://img.gg/OVNpb7H

Groet,

bcvthul

A3aaN79

Re: Onscherpe D7000 foto's

Bericht door A3aaN79 » di mei 07 2013 9:42 pm

Hmmm... heb je foto's even bekeken, maar zoveel onscherpte zie ik niet.
Wel zie ik bij sommige foto's beperkte scherpte-diepte, dit heeft meer met hoeveelheid zoom en gekozen diafragma te maken.

Kon zo gauw geen EXIF informatie bij je foto's vinden.
Wat voor materiaal gebruik je verder?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mei 07 2013 9:45 pm

Ze zijn inderdaad niet allemaal heel scherp. Vraag me af waar het scherpstelpunt lag.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Bernd

Bericht door Bernd » di mei 07 2013 9:46 pm

Welke sluitertijd heb je gebruikt?

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » di mei 07 2013 9:50 pm

Oei, ik merk nu dat de EXIF info door Nikon image space er uit gehaald wordt? Hoe kan ik foto's plaatsen met behoud van EXIF data?

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di mei 07 2013 10:00 pm

picassa, photobucket zijn wellicht alternatieven voor je.

Nikon filtert de exif data eruit (helaas)

uitleg picassa staat hier
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=37258" onclick="window.open(this.href);return false;

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » di mei 07 2013 10:05 pm

Weet niet of dit beter gaat:

https://picasaweb.google.com/1102244928 ... herpeFotoS" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di mei 07 2013 10:12 pm

prima zo :wink:

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di mei 07 2013 10:20 pm

Ik heb even wat beelden bekeken, maar er lijkt inderdaad constant een soort van 'onscherpte' te zijn.
Zou dit een geval van back-focus kunnen zijn?

Zoals de foto van de cd van Lenny Kravitz, ViewNX laat me zien dat je exact op het woordje 'Kravitz' hebt scherpgesteld, op Aperture-priority en AF-S, f/5.6, ISO800 en 1/125.
Dat zou 'normaal' gezien met de 18-105 gewoon 'spot on' scherp moeten zijn volgens mij; maar toch is het wazig.
Is de 18-105 het enige objectief wat je gebruikt? (in ieder geval wel met alle foto's in het Picasa-linkje).

Ik heb geen ervaring met back-focus problemen, dus mijn mening is gebaseerd op wat ik hier op het forum meelees; maar de D7000 kan daarop ingesteld worden.
áls het dat is natuurlijk, maar ik hoor ook graag de mening van anderen; die gebaseerd op de info hier iets van vinden.
Ik hou het draadje in de gaten, ben benieuwd hoe we jou en je D7000 weer 'vriendjes' kunnen laten worden!

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di mei 07 2013 10:30 pm

Zo te zien heb je met diafragma 5.6 gefotografeerd en dan heb je zeker bij de irissen en de takken een zeer beperkte scherptediepte. Als het scherpstelpunt dan ook niet helemaal op het punt ligt waar je dacht dat het lag dan heb je een redekijk onscherpe foto behalve op dat hele kleine stukje. Als je wil weten hoeveel scherptediepte je hebt op een bepaakde afstand en diafragma is het handig om eens een zgn. dof calculator te downloaden. Ze zijn er voir Android, iphone en windows smartphones. Laten meestal ook zien hoeveel er scherp is voor en achter het scherpstelpunt.
Nikon Z Z & de maskers

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » di mei 07 2013 10:48 pm

Niet te snel aan backfocus of camera problemen denken.
Ik heb in ieder geval eerder het idee dat scherptediepte, Scherpstelpunt en bewegingonscherpte een rol spelen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo mei 08 2013 3:44 pm

Jumpjiving schreef:Ik heb in ieder geval eerder het idee dat scherptediepte, Scherpstelpunt en bewegingonscherpte een rol spelen.
Dat idee heb ik ook. Je zou nog eens foto's kunnen nemen vanaf een statief of wanneer deze niet voorhanden is een zeer stabiele ondergrond en daarvan het resultaat eens bekijken. Probeer dan eens vanaf hetzelfde standpunt een opname te maken in de automatische stand scherpstellen en 1 handmatig scherpstellen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » wo mei 08 2013 4:31 pm

Bewegingsonscherpte van de camera speelt in mijn optiek niet zo'n hele grote rol. het takje van de boom is gemaakt met 1/3200 en zou dus goed scherp moeten zijn, misschien waaide het zodat het takje bewoog op het moment van opname. de irissen is gemaakt met 1/640 en is ook scherp maar slecht op een héél klein deel van de foto. De landschapsfoto idem, gemaakt met 1/.500 en moet scherp zijn en dat is ook zo alleen ligt de scherpte op het paaltje en de bomen in de voorgrond de rest is onscherp. Dat dit voor alle foto's geld is niet zo vreemd daar ze allemaal met diafragma 5.6 zijn gemaakt. Dan kan je wel een statief gaan gebruiken maar bij 5.6 worden ze echt niet scherper over een groter deel van de foto. Bij de landschapsfoto gemaakt op 18mm bij 5.6 ligt als de opname gemaakt is op ong. 4 meter de scherptediepte van ong 2 mtr tot 3,5 mtr. Niet vreemd dus dat de achtergrond onscherp is. Dit geld voor alle foto's en hoe dichterbij zoals bij het takje met de blaadjes is er een scherptediepte van 10 cm of zelfs minder. Misschien is het voor de ts verstandig zich te verdiepen in diafragma's en wat dit doet met scherptediepte bij diverse afstanden/diafragma's. Volgens mij ligt de fout niet bij de camera en het gebruikte objectief maar bij de onwetendheid van de 20 cm die achter de camera staat.
Nikon Z Z & de maskers

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » wo mei 08 2013 5:23 pm

Ik kan vanaf de plaats waar ik nu zit geen afbeeldingen bekijken, maar ben zelf wel in het bezit van een D7000.
Een ding dat je moet weten is dat de functie AF-A van het autofocussysteem niet goed functioneert in veel gevallen.
Je kunt het beste de stand AF-S gebruiken met een single AF punt om een goede test te kunnen doen van de AF in jouw camera.
Het is bij een camera als de D7000 wel aan te raden om dit eens goed uit te testen. Google gewoon ff op "Auto Focus test".
Verder is het 39 punts AF systeem redelijk snel misleid, zeker als je weinig contrast hebt of bv. een vogel in een boom wilt fotograferen. De takken leiden dan de AF te veel af, zeg maar. Dit is niet alleen op een D7000 van toepassing.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » wo mei 08 2013 5:56 pm

Volgens mij ontstaat het probleem gewoon bij het importeren op je computer.
Ik zie je foto's vanavond wel in mijn Dropbox verschijnen.

Wim had hetzelfde probleem.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=42548" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop voor je dat ik gelijk heb. :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”