D90: Bordeauxrood wordt vuurrood
D90: Bordeauxrood wordt vuurrood
Hallo forummers,
Even een vraagje over verkleuring. Ik fotografeer met een D90 en een Sigma 17-70 2.8-4.0 waar ook een macrofunctie op zit. Ik wilde een bordeauxrode roos in een boeket macro fotograferen in de zon maar de kleur werd vuurrood. De scherpte was goed. Wb stond op auto. Daarna in de schaduw met flits geprobeerd maar geen verschil. Een stop onderbelichten werkte ook niet.
Moet ik hiervoor een filter aanschaffen ? Of zijn er andere oplossingen?
Alvast bedankt!
Even een vraagje over verkleuring. Ik fotografeer met een D90 en een Sigma 17-70 2.8-4.0 waar ook een macrofunctie op zit. Ik wilde een bordeauxrode roos in een boeket macro fotograferen in de zon maar de kleur werd vuurrood. De scherpte was goed. Wb stond op auto. Daarna in de schaduw met flits geprobeerd maar geen verschil. Een stop onderbelichten werkte ook niet.
Moet ik hiervoor een filter aanschaffen ? Of zijn er andere oplossingen?
Alvast bedankt!
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D90: Bordeauxrood wordt vuurrood
Of de preset witbalans gebruiken. Kleurentemperatuur meten met een expodisc of ander tooltje en deze opslaan in de cameda en gebruiken. Zolang de omstandigheden hetzelfde blijven kun je de preset gebruiken. Zie handleiding hoe te meten en op te slaan.
Nikon Z Z & de maskers
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik houd het er op dat het rood clipt. Een stop onderbelichten is vaak niet genoeg om dat te verhelpen.
Check het rode kanaal op clippen en/of maak een belichtingstrap van -2, -3, -4.
Check het rode kanaal op clippen en/of maak een belichtingstrap van -2, -3, -4.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik sluit me aan bij Henk. Een foto met veel rood moet je vaak erg onderbelichten om ervoor te zorgen dat het rood niet clipt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een roos fotograferen op juiste kleur is een bekend voorbeeld van moeilijkheidsgraad. Er is in het verleden daar een intensieve draad over geweest. Stevige kost om het door te werken omdat de meningen nog wel eens verdeeld waren van wat er technisch allemaal gebeurd.P. Veld schreef:Ik wilde een bordeauxrode roos in een boeket macro fotograferen in de zon maar de kleur werd vuurrood.
Start bijv. eens vanaf hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 57#p543757" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook de info ervoor en verder in de draad kan je verdergaande info verschaffen.
Een paar zaken waar je op moet letten:
- juiste witbalans (te meten bijv. met behulp van een grijskaart)
- gebruik een instelling die een wat langere toonschaal geeft ----> camera / bewerking achteraf op "Neutral"
- grotere kleurruimte om de foto te bewerken (minimaal Adobe RGB)
- bij controle op de juiste belichting letten of er geen clipping is per kleurkanaal
- voor de juiste weergave alle kleurmanagement settings goed afstemmen.
Daarbij kan het programma waar je de foto's (de raw-bestanden) in bewerkt ook nog bepalend zijn voor het resultaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Deze vraag heb ik een tijdje geleden ook gesteld, en dat is dit topic.
Nuttige info staat er in, en wellicht een aanvulling op jou gestelde vraag.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=21604" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes.
Vrgr
Tiny
Nuttige info staat er in, en wellicht een aanvulling op jou gestelde vraag.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=21604" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes.
Vrgr
Tiny
Stel je Adobe RGB in op je camera of pas in de nabewerking??Léon Obers schreef: ...
- grotere kleurruimte om de foto te bewerken (minimaal Adobe RGB)
...
Volgens mij staat mijn camera op sRGB namelijk...
Dank voor de tips. Ik ga de sites nog eens nalezen. Vandaag nogmaals geprobeerd met minder direct licht en onderbelichting op -1.7 en het zag er een stuk beter uit. Overigens had ik eerst maar -0.3 onderbelicht.
De histo geeft wel onderbelichting aan maar de kleuren zijn veel natuurlijker.
Weer wat geleerd!
De histo geeft wel onderbelichting aan maar de kleuren zijn veel natuurlijker.
Weer wat geleerd!
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Je schreef eerst dat je een stop had onderbelicht maar - 0,3 is wat anders. Tegen clippen van bloemen op rood of blauw moet je echt hard ingrijpen.P. Veld schreef: Overigens had ik eerst maar -0.3 onderbelicht.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat ligt eraan. Fotografeer je in JPG, dan is de instelling van de camera bepalend.A3aaN79 schreef: Stel je Adobe RGB in op je camera of pas in de nabewerking??
Volgens mij staat mijn camera op sRGB namelijk...
Fotografeer je in RAW, wordt de instelling meegenomen als je de bestanden bewerkt in Nikon Capture NX2 of Nikon View NX2. Maar je kunt het specifiek in de bewerking van de RAW-converters anders instellen.
Mogelijk kan de instelling van de camera wel van invloed zijn met wat je direct achterop de LCD van de camera ziet. Daar worden tenslotte de instellingen van de camera wel in meegenomen. Voor de beste beoordeling zou ik het in ieder geval ook op de camera instellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor je reactie Léon.
Gisteren gelijk even nagekeken en het weer even terug gezet naar Adobe RGB.
Had laatst wat lopen spelen met wat instellingen en stond me nog iets van bij dat ik dit tegen was gekomen, vandaar mijn vraag.
Gisteren gelijk even nagekeken en het weer even terug gezet naar Adobe RGB.
Had laatst wat lopen spelen met wat instellingen en stond me nog iets van bij dat ik dit tegen was gekomen, vandaar mijn vraag.