Photoshop alleen nog als abonnement

Discussies over fotobewerking en archivering
iJoost

Re: Photoshop alleen nog als abonnement

Bericht door iJoost » wo mei 08 2013 7:36 pm

ahhveurink schreef:Thanx Sharky pfffff hele opluchting. Ik heb onlangs een 30 dagen trial voor cs 6 geprobeerd(die het nog steeds doet na 30 dagen)!
Tja, die kun je nu dus al niet meer krijgen.

Phtoshop CC a € 24,59 per maand voor een jaar abonnement.
Of € 36,89 per maand en elke maandelijks kunnen opzeggen.
Of, met minimaal CS3 al in je bezit, € 12,29 per maand.

Hoelang die laatste aanbieding (nog steeds duurder trouwens) blijft gelden is overigens onduidelijk.

iJoost

Bericht door iJoost » wo mei 08 2013 7:39 pm

Skippy schreef:
iJoost schreef:
ahhveurink schreef:Ik kocht in 2011 PS CS 5. Begrijp ik nu dat ik straks niets meer met deze licentie kan als ik niet ga huren?
Nee, die blijft gewoon werken. Wat je wel verliest is dat je niet meer eens per twee jaar kunt upgraden naar de nieuwste versie voor het "zachte" prijsje van € 240. Ik weet niet of je dat had mee gecalculeerd in de fikse initiële aanschafprijs (ik wel) maar die vlieger gaat dus niet meer op.
Precies, en dus ben je de Sjaak als je over 2 jaar de RAW-bestanden van de toekomstige Nikon D900 wil openen. Dan ben je verplicht je te abonneren op de CC-versie en de rest van je fotografische leven te betalen.
Dat is dan weer juist niet anders geworden. Was met de vorige versie van Photoshop al zo (zoals je hier constateert) en is met de nieuwe versie zo, dat je moet betalen om over de nieuwste RAW-converters te beschikken. Maar daar zit wel een stukje extra venijn, ja.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 08 2013 7:47 pm

Simpele conclusie :twisted: Adobe is geen liefdadigheidsinstelling. Blijkbaar vinden ze dat dit manier is om hun inkomsten voor de toekomst veilig te stellen.
De professionals (wie zijn dat überhaupt?) blijven braaf klant, en betalen wel volgens het abo-model.

De hobbyisten (wij?) wijken uit naar iets anders. B.v. software als Gimp.

Maar ook dat slechts, zo lang als het duurt, want op een of 't andere manier is er altijd wel een mate van vendor-lock in. Menig 'gratis' stuk software is de afgelopen jaren ook gestopt en verandert naar een betaalmodel en/of opgeslokt door een grote commerciele jongen.

BTW: het abonnements model is iets wat bedrijven als Micro$oft al jaren gebruiken in de zakelijke markt. Dingen als software assurance en volume licensing zijn in feite ook abonnementsmodellen. En vele bedrijfssoftware zoals CRM en ERP pakketten (SalesForce ook zo'n leuke) werken ook alleen maar op continue basis als je een doorlopend contract hebt.
Dus wat dat betreft niks nieuws. :mryellow:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op wo mei 08 2013 8:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » wo mei 08 2013 7:59 pm

Dus gooi ik CS 6 er weer af! :)

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo mei 08 2013 8:02 pm

Skippy schreef:Adobe kiest doelbewust voor een constante bron van inkomsten. Maar blijven die inkomsten hiermee op niveau? Op de internetfora wordt Adobe momenteel afgeslacht, met enorme imagoschade als gevolg. Wie dacht ooit dat Microsoft kwestbaar zou zijn, of Nokia, of Blackberry, of ING?
Ik denk dat we ons daar behoorlijk in vergissen.
Mocht het zo zijn dat dit principe lastiger (of niet :wink2: ) te kraken is, wat denk je dat dat aan extra inkomsten zal opleveren in landen als India (waar zo schijnt 95% van de miljoenen gebruikers daar een illegale versie gebruiken, ook in de professionele sectoren, China etc etc.
Natuurlijk is de verontwaardiging toren hoog, maar ik denk dat op site als DPReview etc. dat voornamelijk gevoed word door degene die vrezen voor hun illegale kopietjes.

Voor mij was dit een done deal, wilde bijna zeker CS6 aanschaffen een week of twee terug, tot ik hier over hoorde, gelukkig heb ik even gewacht. Heb nu alle Adobe pakketen voor de prijs, dit jaar in ieder geval, van alleen het Student PS CS6 pakket, laat staan de normale volledige PS CS6 versie a €950,-
Als ik geen Student versie had kunnen aanschaffen had ik ook mijn horizon moeten verleggen of me tevreden stellen met de versie die ik nu gebruikte.

Ik begrijp jullie best wel, alleen die verhalen van " dat en als" die gaan erbij mij niet in. Je bent tevreden met hoe het was tot voor gisteren. Daar veranderd niets aan. Blijf je toch gewoon CS-nu gebruiken totdat het niet meer werkt, ooit, in de toekomst?
Wil je de laatste snufjes tja dan moet je de Cloud in. Zit je er waarschijnlijk ook aan vast .. maar ik geloof dat dat wel los loopt.
Ach, en ik denk maar zo, vroeger kocht ik ook een ijsje voor een kwartje, terwijl me het zelfde softijsje nu minimaal €1.80 kost (bijna 20x zo veel.....). Daar kan ik met mijn pet ook niet bij, maar toch lik ik er een zo nu en dan..... :wink2:

Oh trouwens ik kan mijn CS6 psd bestanden gewoon in CS2 openen hoor. "Maximize PSD File Compatibility" alleen de CS6 specifieke handelingen vervallen, en dat is logisch natuurlijk.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » wo mei 08 2013 8:45 pm

En toch, iemand had ooit bedacht we doen geen zegels meer bij de Shell.
Geleerde jongen, goede Marketing strateeg, leverde meer geld op, geweldig plan.

Na een half jaar ontslagen, omzet daalde fors, onderschat de macht van het gepeupel niet. En het was zo'n goed idee. Airmiles waren ze nog niet bij aangesloten. Texaco, BP, Esso haha omzetstijging.
Ik vrees dat Adobe dit gaat voelen.
En India en China, die laten zich door Adobe niet manipuleren, die vinden daar echt wat op.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo mei 08 2013 10:08 pm

Wat ik er uit opmaak is dat Adobe de amateur met kleine beurs niet tot haar klantenkring rekent. :cry:
Daar heb ik al iets op gevonden.
Als ik straks die D901X koop en adobe raw werkt niet meer.
Dan doe ik de raw bewerking in CaptureNX en de rest in Adobe Photoshop cs6.
Of ik koop gewoon Capture One. De Gimp is ook goed. Is alleen effe wennen.
De meeste plug ins werken ook als stand alone.

bringolo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door bringolo » do mei 09 2013 8:51 am

Wat Adobe nu doet past in een veel bredere trend:
- Microsoft doet het met Office365
- Spotify doet het met muziek

En ik vind dat eigenlijk wel prima. Ik hoef niet meer zo nodig allerlei CD's in de kast hebben staan, om een voorbeeld te noemen. En ik heb niet meer alleen en PC, maar ook een tablet en wil graag dat die een beetje met elkaar integreren.

Dat betekent niet dat ik overal blij mee ben. Met name het prijsniveau van CC vind ik een issue. En de privacy van gegevens in de cloud (maar CC is ook heel goed te gebruiken zonder cloudopslag).

En zoals vaker: als de spelregels veranderen zijn er verliezers en winnaars. Maar ook nieuwe kansen voor iedereen.

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gverhoef » do mei 09 2013 8:52 am

Sharkey schreef: Dat is allemaal BS .... sorry.
Als je abonnement afgelopen is heb je nog 90 dagen de tijd om je bestanden uit de Cloud naar je PC te downloaden. Als je PSD bestanden als eindbestanden hebt, kan je altijd Elements, Paint-net, GIMP, Irfanview, Go2convert of je oude photshop die je natuurlijk nog ergens hebt bewaart, nog gebruiken om die om te zetten naar weet ik wat.
Trouwens volgens mij ben je er zelf toch bij als je besluit om niet meer te betalen? Misschien handig om voordat je niet meer betaald je bestanden te converteren en op je lokale HD te zetten?
Waarom zou je PSD bestanden bewaren tot in de eeuwigheid? Je kan ze niet laten printen, je kan ze niet uploaden naar een fotosite etc etc.
Als je toch "klaar" bent met bewerken kan ik me voorstellen dat je ze nog een periode bewaard als PSD mocht je nog iets willen veranderen. Maar toch geen maanden later?
Volgens mij zie je allemaal beren die er niet zijn.
Als ik al mijn bestanden zou moeten converteren dan ben ik nog wel een paar weken bezig. Psd en raw bestanden zijn mijn bronbestanden en die wil ik altijd toegankelijk hebben. Maar er is natuurlijk een andere mogelijke reden dat de Cloud ermee ophoudt: Adobe failliet! In deze tijd van financiële rampen beslist denkbaar (Denk behalve aan de banken ook aan Enron bv).
Adobe neemt nu een flink financieel risico: verliezen ze klanten of krijgen ze klanten erbij. Dus ook een extra risico op faillissement.

Ook ben je nu feitelijk verplicht mee te gaan in de upgrade. Stel je verliest je baan, ook niet denkbeeldig, tot nu hoefde je geen nieuwe versie te kopen. Nu moet je doorbetalen terwijl je financiële situatie ernstig is gewijzigd. Feitelijk ga je financiele verplichtingen aan zo lang als dat je je eigen psd bestanden wil blijven kunnen gebruiken. Een abonnement op de krant kan ik opzeggen, een abonnement op photoshop niet als ik mn bestaande foto's wil kunnen blijven gebruiken.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 09 2013 9:10 am

gverhoef schreef: ...
Een abonnement op de krant kan ik opzeggen, een abonnement op photoshop niet als ik mn bestaande foto's wil kunnen blijven gebruiken.
Da's dus niet waar... (zie de eerder aangehaalde quote).
Ook non-Adobe software kan NEF en PSD bestanden openen en weer converteren naar andere formaten. (b.v. IrfanView kan prima NEFjes en PSDjtjes openen)

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do mei 09 2013 9:23 am

Is het niet zo dat programma's zoals IrfanView e.d. alleen de embedded jpg laten zien? De werkelijke RAW gegevens is dacht ik voorbehouden aan "echte" RAW convertors.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 09 2013 9:27 am

remoss schreef:Is het niet zo dat programma's zoals IrfanView e.d. alleen de embedded jpg laten zien? De werkelijke RAW gegevens is dacht ik voorbehouden aan "echte" RAW convertors.
Ten eerste zijn er altijd nog gratis (ViewNX2, RawTherapee, etc) RAW converters.

Maar ook IrfanView leest de NEF in hoor.
Zojuist nog getest. Een D800E NEF ingelezen met IrfanView en gesaved als uncompressed TIFF file. Dat levert een 7360x4912 pixels, 103MB (!) groot TIFF file op... En dat is echt niet het resultaat van een embedded JPEGje... :wink:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 09 2013 9:35 am

Er is trouwens een reactie van Adobe gekomen op het wereldwijde rumoer rond deze aankondiging:

http://www.dpreview.com/news/2013/05/08 ... otoshop-cc" onclick="window.open(this.href);return false;

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do mei 09 2013 10:09 am

CaptainHook schreef:Zojuist nog getest. Een D800E NEF ingelezen met IrfanView en gesaved als uncompressed TIFF file. Dat levert een 7360x4912 pixels, 103MB (!) groot TIFF file op... En dat is echt niet het resultaat van een embedded JPEGje... :wink:
Als de embedded JPG die resolutie heeft en dan ongecomprimeerd als TIF wordt opgeslagen kom je wel aan die grootte ja. Ik wil je test niet in twijfel trekken, maar ik vraag me werkelijk af of deze TIF via bijv. IrfanView echt uit de RAW info wordt gehaald en niet uit de embedded jpg.

Neem bijv. de RAW bestanden van de Fujis X-trans sensor. Er is een hoop gesteggel geweest om de RAW converters van Adobe (maar ook andere softwareontwikkelaars) te optimaliseren. Terwijl de IrfanViewers en dergelijke direct deze RAW bestanden konden lezen. Maar dan wellicht de embedded jpg (die gewoon de volledige resolutie aan boord heeft, alleen gegenereerd en gecomprimeerd door de camera)

De RAW programma's zoals RawTherapee gebruiken idd een echte RAW convertor. RawTherapee gebruikt dacht ik DCRaw als convertor.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 09 2013 11:26 am

remoss schreef:Als de embedded JPG die resolutie heeft en dan ongecomprimeerd als TIF wordt opgeslagen kom je wel aan die grootte ja. Ik wil je test niet in twijfel trekken, maar ik vraag me werkelijk af of deze TIF via bijv. IrfanView echt uit de RAW info wordt gehaald en niet uit de embedded jpg.
Eh, nope. De embedded JPEG heeft niet die enorme resolutie in volle 100% uncompressed quality.
BTW, als je een NEF --> JPG save doet (full resolution, 100%) dan is het bestand 'nog' maar 16MB.

En als je ViewNX2 de conversie laat doen (van NEF --> TIFF) levert dat dezelfde grootte op als de IrfanView conversie. (IrfanView gebruikt trouwens een speciale plugin om RAW formaten te lezen)

Maar het punt is, dat je echt niet afhankelijk bent van betaalde Adobe software om PSDs of NEFs te kunnen lezen. Er zijn (nog steeds) gratis producten die het ook kunnen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”