Expositie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marcel_
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Expositie

Bericht door Marcel_ » zo mei 05 2013 9:40 pm

Als ik mijn foto's wil verkopen/tentoonstellen doormiddel van een expositie.
Hoe kan ik hier dan voor in aanmerking komen, of hoe pak ik dit aan? Iemand die mij hier mee op weg kan helpen?
Woon zelf in het noorden, mocht daar iets in de buurt zijn.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Expositie

Bericht door Hasselbox » zo mei 05 2013 11:03 pm

Bezoek galerie houders en bied ze jou werk aan. Alles is simpel. :)

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » zo mei 05 2013 11:05 pm

Je zult allereerst op zoek moeten gaan naar openbare of publiekelijke ruimtes zoals stations of bibliotheken, lijkt mij.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 06 2013 3:35 am

Een station???
Hoewel openbaar lijkt me dat de laatste plek om te exposeren.

Waar wel, is sterk afhankelijk van het soort foto's, de ambities die een fotograaf heeft, kwaliteit van het werk.
Kan Marcel daar wat meer over vertellen?

- (foto) musea
- galeries
- expositieruimten gekoppeld aan openbare ruimtes van theaters, concertzalen, kunstpodia
- evenementen zoals bijv. FotoFestival Naarden en de daaraan verbonden plaatselijke gelegenheden om te exposeren
- kleinere plaatselijke kunstevenementen waarbij diverse kunstuitingen worden samengebracht en geëxposeerd
- openbare ruimtes, wandelgangen van ziekenhuizen, bibliotheken, gemeentehuis, bankgebouwen
- wachtruimten van doktoren, tandarts
- kunstcafé
- gemeenschapshuis
- kantine van de plaatselijke sportvereniging
- etalage van leegstaande winkels (als opvulling om de trieste aanblik van leegstand op te fleuren)
- ..........

Verkoop?
Ga er in eerste instantie maar vanuit dat het jezelf vooral veel tijd, materiaal en investering kost, (afdrukken, inlijstwerk).
Of je moet sponsors weten te vinden. Die moeten op hun beurt daar dan weer de voordelen van zien wat hen iets oplevert.
Gezien de huidige recessie lijkt me dat er weinig sponsorgeld te vinden en te verdelen zal zijn.

Voor productie en verkoop als "stock"materiaal zou je ook contact kunnen opnemen met bedrijven die posters en ansichtkaarten uitgeven.
Van hetzelfde laken een pak als het vinden van sponsors.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » wo mei 08 2013 11:40 am

Stel je voor dat ik het voor elkaar krijg om mijn foto's in een ziekenhuis te kunnen/mogen exposeren.
Wat is dan mijn volgende stap? Wacht ik dan tot iemand mij opbelt en een voorstel doet voor een expositie? Want ik snap niet helemaal hoe ik vanaf daar verder kom?

Bedankt voor de antwoorden tot dusver :)

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » wo mei 08 2013 12:11 pm

ik zou zeggen dat dat je eerste stap is in een wellicht groeiend netwerk.

- iemand ziet de collectie, en denkt "hey, dat wil ik ook" en voila, je tweede klant
- daarnaast niet op een paard wedden, en wellicht andere ziekenhuizen aanschrijven

je voorbeeld van ziekenhuizen is trouwens perfect, veel ruimtes met wachtende mensen, en veel personeel

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo mei 08 2013 12:31 pm

wiebeterpstra schreef:je voorbeeld van ziekenhuizen is trouwens perfect, veel ruimtes met wachtende mensen, en veel personeel
en doktoren met "teveel" €'s en meestal ook in voor eens wat andere kunst . . . . :wink2:

Oh ja, afhankelijk van waar je eventueel in een ziekenhuis komt te hangen (of waar dan ook).....als je in de buurt van een of andere receptie hangt...geef die dames een hele grote pot drop, doos chocola etc. en een stapel visitekaartjes. Mochten er nu mensen vragen willen stellen is een receptie altijd hun eerste contactpunt. Die dames denken dan weer aan je dropjes en zullen eerder geneigd zijn die mensen vriendelijk te woord te staan en je kaartje mee te geven...... :mryellow:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » wo mei 08 2013 12:39 pm

Stel dat je kunt exposeren in een ziekenhuis, dan zou ik;

- visitekaartje hangen bij je foto's.
- Plaatselijke krant, regiokrant etc informeren over je expositie, wellicht krijg je een leuk artikel ( en anders zelf een advertentie zetten).
- Een grande opening verzorgen, uiteraard in overleg met het ziekenhuis, roep vrienden, familie, kennissen etc op om te komen naar je opening.
- Deel het via social media (groter bereik dan je denkt).
- Zorg dat je een up to date website hebt.

Etc etc etc :wink:

Daarna heb je weer wat ervaring, en kun je wellicht andere instellingen aanschrijven.

Succes, gaaf als het lukt!
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mei 08 2013 4:30 pm

Je eigen in ieder geval niet rijk rekenen is mijn ervaring, zeker niet in deze tijd.

Ik heb een hele bijzondere foto gemaakt een tijdje geleden, puur geluk maar dat terzijde, op canvas af laten drukken, te koop gezet op MP, maar geen hond wil het hebben.
En dat terwijl er ontzettend veel mensen het een geweldige foto vinden, en die wil ik ook wordt dan gezegd, maar er komen geen mailtjes binnen.

De les die je hieruit kunt leren is, dat timing ook heel erg belangrijk is, net als aanvragen voor fotoshoots enzo.
En toch zelf initiatief nemen.

Succes.
Vrgr
Tiny

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » do mei 09 2013 12:56 am

Mensen betalen niet snel voor een foto waar ze geen persoonlijke band mee hebben. Het kost niets om een fotograaf te prijzen voor zijn foto's, maar ze kopen is meestal nog wel een brug te ver. Ik zie zelden (eigenlijk nooit) bij iemand een foto aan de muur hangen van 'zomaar een onderwerp', omdat het 'zomaar een mooie foto' is. Dan ligt fotografie toch een mijl op zeven achter op bijvoorbeeld schilderkunst, waarvoor mensen vaak wel willen betalen. Bij foto's wordt toch al gauw gedacht "ach, dat kan ik ook, als ik er de juiste spullen maar voor heb". En als het over een te betalen prijs gaat wordt vaak vergeleken met een posterafdruk van een tientje bij het Kruidvat.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Kees D3s
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees D3s » do mei 09 2013 1:28 am

Velen denken wel even te kunnen instappen, maar zie het niveau van een Anton C. maar eens te halen of te overtreffen.
De gevestigde orde verdient boven gemiddeld, maar voor de doorsnee pro is het keihard bikkelen.

Hoe goed zijn je foto's dan, dat je denk te kunnen exposeren en verkopen ? Laat eens zien, wat je zou willen exposeren.

Zoveel amateurs en semi-pro's die meer dan aardige platen produceren, check 500pix.com maar eens.

Een tip, kijk eens naar fora waar het meer om fotografie gaat, dit is een forum dat vooral door apparatuur / Nikon nerds wordt bewoond. :wink:

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » do mei 09 2013 8:38 am

jettiny schreef:Je eigen in ieder geval niet rijk rekenen is mijn ervaring, zeker niet in deze tijd.

Ik heb een hele bijzondere foto gemaakt een tijdje geleden, puur geluk maar dat terzijde, op canvas af laten drukken, te koop gezet op MP, maar geen hond wil het hebben.
En dat terwijl er ontzettend veel mensen het een geweldige foto vinden, en die wil ik ook wordt dan gezegd, maar er komen geen mailtjes binnen.

De les die je hieruit kunt leren is, dat timing ook heel erg belangrijk is, net als aanvragen voor fotoshoots enzo.
En toch zelf initiatief nemen.

Succes.
Vrgr
Tiny
Ik kan hier in een voorbeeld geven. Afgelopen winter las ik een berichtje van en sportfotograaf die zijn foto's heeft geplaatst op http://www.oypo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, van de vele kijkers(ruim 300 in een paar uur tijd) werden er totaal maar een stuk of 6 verkocht terwijl de potentiële kopers toch op de foto's stonden.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 09 2013 9:06 am

jettiny schreef:Je eigen in ieder geval niet rijk rekenen is mijn ervaring, zeker niet in deze tijd.

So true, so true... :!:

De foto wordt online bejubeld, krijgt tig plusjes (en whatever andere positieve social media nonsense). Een fysieke afdruk ergens opgehangen, ditto. "goh, wat mooi" "goed gedaan zeg" "jeetje, mooi hoor"
En vervolgens wordt het stil, akelig stil...
Maar de ingelijste crap van de Action of de Kruidvat aanbieding wordt wel gekocht... :shock:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do mei 09 2013 9:14 am

Heel langzaamaan wordt de harde realiteit helder.
Het is gewoon niet zo makkelijk allemaal.
Toch wil ik TS zijn droom/hoop, een expositie te hebben en daaruit eventueel inkomsten te genereren, niet de grond inboren.
Blijf ervoor vechten, ga ervoor, dan komt er vast en zeker een moment dat je een mooie expositie hebt. :D

Vrgr
Tiny

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » do mei 09 2013 9:22 am

Als je een foto kunt verkopen is leuk en voor al als je de kosten van je apparatuur iets naar beneden kunt brengen(alles er uit halen lukt niet). Het belangrijkste bij fotografie vind ik dat er naar de platen gekeken word.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”