Onscherpe D7000 foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
bcvthul
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Onscherpe D7000 foto's

Bericht door bcvthul » do mei 09 2013 10:21 pm

yzf1kr schreef:
Het is trouwens vreemd, bij de D7000 gaat men er altijd eerst van uit dat het aan de camera ligt, bij de D800 accepteert men wel veel sneller dat het aan de fotograaf ligt....

Interessante waarneming die, als hij juist is, vraagt om een verklaring.
Wellicht komt dat omdat men de D800(E) ziet als de top van technisch kunnen op fotografisch gebied op dit moment.
D7000-fotografen zijn gewoon amateurs.... :mryellow:

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do mei 09 2013 11:59 pm

Marten schreef:
yzf1kr schreef:Het is trouwens vreemd, bij de D7000 gaat men er altijd eerst van uit dat het aan de camera ligt, bij de D800 accepteert men wel veel sneller dat het aan de fotograaf ligt....
Interessante waarneming die, als hij juist is, vraagt om een verklaring.
Wellicht komt dat omdat men de D800(E) ziet als de top van technisch kunnen op fotografisch gebied op dit moment.
Of dat de D7000 gebruiker (de eerste "men") een ander soort fotograaf is dan een D800 gebruiker (de tweede "men")? Dat is wat yzf1kr eigenlijk zegt. Weliswaar in enigszins "politiek correcte" terminologie, maar toch :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » vr mei 10 2013 7:58 am

Misschien hebben D800- gebruikers meer ervaring met digitale spiegel reflex camera's dan de D7000-gebruiker. Ook ik ben een beginneling. Je loopt de winkel met met een D7000: dit is een supercamera. Maar je moet het nog echt leren. Als je denkt je 'problemen' te kunnen oplossen met het veranderen van instellingen en het lukt niet....dan ga je misschien denken: het zal wel aan de camera liggen!

Gelukkig is er een forum waar beginnelingen hun gal kunnen spugen en gelukkig zijn er forumleden die deze mensen toch willen helpen met ideeën en tips en komt het hopelijk allemaal goed.

Wil nog niet zeggen dat het altijd operator-errors zijn. Ook op dit forum zijn er voorbeelden dat, nadat de camera/lens terug is gebracht voor onderzoek/reparatie het euvel verholpen is.

Ook ik ben nog niet helemaal overtuigd of mijn D7000 goed functioneert. De laatste twee series die ik hier in dit draadje heb gepost zijn genomen met hoge iso instelling. Ik denk dat dit de kans op bewegingsonacherpte verkleind. Dit lijkt misschien te kloppen met de opmerkingen die ik gemaakt heb na nadat ik mijn oude canon eos camera in handen had.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » vr mei 10 2013 8:23 am

Ik zou eens een clublid/forumgenoot bij jou uit de buurt aanspreken, of eens heel snel naar een clubuitje gaan, daar zijn mensen genoeg die je in de praktijk willen en kunnen helpen.
Dan laat je hem met jouw camera foto's maken en jij met zijn toestel.
Zo kun je direct zien waar de pijn zit, een defect in de camera, of je ziet misschien een essentiële zaak over het hoofd.
De D7000 is een doodnormaal toestel en laten we het niet spannender maken dan het is, ik weet uit ervaring dat een leek met 15 min instructie ragscherpe foto's met deze camera kan maken.

Als je 2 uur wilt rijden weet je het direct! :wink2:

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr mei 10 2013 8:24 am

Een hoge iso waarde helpt in eerste instantie niet om bewegingsonscherpte te voorkomen. Dat doe je door een hoge sluitersnelheid te kiezen. Als dat niet lukt kan je o.a. de iso waarde verhogen om dit toch mogelijk te maken. Andere opties zijn diafragma aanpassen of evt. een statief gebruiken. Een combinatie hiervan kan natuurlijk ook.
Nikon Z Z & de maskers

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » vr mei 10 2013 8:49 am

Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd en zou het zo moeten zijn:

In de omstandigheden zoals ik de foto's heb genomen heb ik voor een hoge iso waarde gekozen zodat de sluitertijd korter is geworden indien ik voor lagere iso waarden had gekozen. Doordat de de sluitertijd korter is geworden, is zoals ik de camera bedien (bijv. Indrukken ontspanknop) de kans kleiner op bewegingsontscherpte.

Nogmaals, de komende tijd zal ik met een hoge iso instellingen fotograferen, focussen op indrukken ontspanknop, letten op hoe houd ik mijn camera vast. Mocht het dan alsnog niet lukken dan meld ik me weer.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 10 2013 9:20 am

bcvthul schreef:.... hoe houd ik mijn camera vast....
Zo dus:
Afbeelding
Minder "cool" maar veiliger: gewoon de nekstrap om de nek hangen.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr mei 10 2013 8:09 pm

John Hoenen schreef:Ik zou eens een clublid/forumgenoot bij jou uit de buurt aanspreken, of eens heel snel naar een clubuitje gaan, daar zijn mensen genoeg die je in de praktijk willen en kunnen helpen.
Dan laat je hem met jouw camera foto's maken en jij met zijn toestel.
Zo kun je direct zien waar de pijn zit, een defect in de camera, of je ziet misschien een essentiële zaak over het hoofd.
De D7000 is een doodnormaal toestel en laten we het niet spannender maken dan het is, ik weet uit ervaring dat een leek met 15 min instructie ragscherpe foto's met deze camera kan maken.

Als je 2 uur wilt rijden weet je het direct! :wink2:
Exact wat ik TS ook had voorgesteld :wink: :!:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » vr mei 10 2013 8:16 pm

De onscherpte valt pas op bij sterk vergroten, maar ik heb het probleem ook gehad.
De 7000 is op dat gebied tamelijk onbarmhartig.
Ik heb in ieder geval de AF altijd op AF-S staan, met alleen het middelste scherpstelpunt, dat het het naukeurigst. Daarnaast probeer ik de ISO waarde niet te hoog, het diafragma niet te ver open (afhankelijk natuurlijk of dat met de gewenste scherptediepte past) en de sluitertijd, nu ja, ik heb een vaste hand, een extra batterijgrip én VR, dus daar heb ik niet veel problemen.
De D7000 heeft een heel geringe ontspandruk nodig, dus ik denk niet dat het indrukken van de ontspanknop problemen opleverd. Ook het beetpakken van de scherpstelring doet echt niks, of je moet staan te wringen, nee het is een kwestie van wennen.
Je kunt met wat oefening met deze kamera echt geweldige foto's maken.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » di mei 14 2013 11:16 am

Ik weet niet of je probleem nog van toepassing is, maar het draadje D7000 17-55 scherpstel probleem is van mij. Ik gebruik een D700 en D7000. Ik heb nooit problemen gehad met de D700, maar de D7000 heeft mij al heel wat kopzorgen bezorgd. Zover zelfs dat ik aan mezelf ging twijfelen of ik wel kon fotograferen.

Als ik zo naar de eerste foto's kijk van die bloemetjes enzo, heb ik het idee dat de sluitertijd wel voldoende is. Ik zou je camera eens op een statief zetten (of tuintafeltje leggen), ingezoomd op 105mm en dan scherpstellen op bijvoorbeeld een pak hagelslag(bij voorkeur op letters ofzo van het pak) grootste diafragma opening, bij de 18-105mm zal dat dan f/5.6 zijn, zelf ontspanner aan en dan de foto maken. Deze zou echt scherp moeten zijn.

De 18-105 is een lens met redelijke prestaties, en de diafragma waardes van de lens moeten er voor zorgen dat je redelijk wat ruimte hebt voor kleine afwijkingen(qua af-finetune). Hij zou dus echt echt scherp moeten zijn. Is dat niet het geval? Breng hem dan even naar Beverwijk en laat de camera justeren.

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » di mei 14 2013 2:06 pm

Marten schreef: Minder "cool" maar veiliger: gewoon de nekstrap om de nek hangen.
Precies. Overigens moet je helemaal geen nekstrap aan je camera doen als je echt cool wilt zijn. En dan wel over de rand van een brug een foto maken natuurlijk.

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » di mei 14 2013 2:12 pm

Echt cool is je D4 met 14-24 op de middelste baan van de a2 leggen in Timelaps modus :)

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » di mei 14 2013 9:17 pm

Vanavond enige foto's gemaakt met toestel op tafel (heb nog geen statief).

Hier het resultaat:

https://picasaweb.google.com/1102244928 ... directlink

Ik ben nu overtuigd dat onscherpe foto's in de categorie ' operator-error' horen....

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » di mei 14 2013 9:29 pm

:-)

A3aaN79

Bericht door A3aaN79 » di mei 14 2013 9:32 pm

Blij dat het probleem boven water is voor je, nu kun je er rekening mee gaan houden.
Laat die scherpe foto's nu maar komen :wink:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”