welk objectief voor d5200
welk objectief voor d5200
Hoi
Ik wil de nikon d 5200 gaan aanschaffen. Ik ga voor het eerst de overstap maken van een compactcamera naar een spiegelreflexcamera. Ik wil me ook meer gaan bezig houden met de instellingen.
Ik fotografeer veel binnenshuis, van onze dieren, op zomervakanties en tijdens het wielrennen en skieen.
Ik ben op zoek naar een objectief . Ik vind dit best lastig om een goede, betaalbare te vinden. Mijn budget is ongeveer 400 a 500 euro voor het objectief.
Ik zoek iets wat op korte afstand goede foto's maak , maar ik heb ook zoom nodig. Ik ben niet zo een fan om meerdere lenzen bij me te dragen indien niet nodig. Een collega van me had het over een lens met 18-200 mm die zowel korte als lange afstanden aankan.
Hebben jullie een idee aan wat voor soort lens ik kan denken?
Ik wil de nikon d 5200 gaan aanschaffen. Ik ga voor het eerst de overstap maken van een compactcamera naar een spiegelreflexcamera. Ik wil me ook meer gaan bezig houden met de instellingen.
Ik fotografeer veel binnenshuis, van onze dieren, op zomervakanties en tijdens het wielrennen en skieen.
Ik ben op zoek naar een objectief . Ik vind dit best lastig om een goede, betaalbare te vinden. Mijn budget is ongeveer 400 a 500 euro voor het objectief.
Ik zoek iets wat op korte afstand goede foto's maak , maar ik heb ook zoom nodig. Ik ben niet zo een fan om meerdere lenzen bij me te dragen indien niet nodig. Een collega van me had het over een lens met 18-200 mm die zowel korte als lange afstanden aankan.
Hebben jullie een idee aan wat voor soort lens ik kan denken?
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: welk objectief voor d5200
Allereerst welkom op het forum!
Ik ben nog steeds fan van de Tamron 18-270mm. Dat is een alles in één objectief. Je zoomt snel van 18mm grootboek naar 270mm tele. Maar het wel een 'compromis-lens'. Doordat alles in 1 zit, lever je op de kwaliteit wel wat in uiteraard. De kwaliteit van de foto's is gewoon goed maar niet zoals van de zg. prime-lenzen met een vast brandpuntsafstand. Het is geen vergelijking. Op alle fora zijn voor- en tegenstanders van dit soort objectieven. Wat jij wilt gaan doen, is goed te doen met dit objectief en je hoeft geen objectieven te wisselen maar ik zou zeker ook naar een flitser kijken om binnen beter te kunnen fotograferen, b.v. de SB700 van Nikon.
Wanneer je je ontwikkeld in de fotografie zul je vanzelf merken wanneer je andere objectieven nodig hebt die specifiek voor een bepaald soort fotografie zijn, zoals portretfotografie.
In het algemeen; zorg dat je meer kennis opdoet over de camera en fotografie in het algemeen. Volg een kennismakingsworkshop die je bij sommige fotozaken kado krijgt als je de camera koopt. Of volg zo'n workshop op eigen initiatief ergens bij jou in de buurt. Dat voorkomt frustratie door mislukte foto's wat niet aan de camera maar aan jouw kennis kan liggen.
Succes met de keuze en de aanschaf!
Ik ben nog steeds fan van de Tamron 18-270mm. Dat is een alles in één objectief. Je zoomt snel van 18mm grootboek naar 270mm tele. Maar het wel een 'compromis-lens'. Doordat alles in 1 zit, lever je op de kwaliteit wel wat in uiteraard. De kwaliteit van de foto's is gewoon goed maar niet zoals van de zg. prime-lenzen met een vast brandpuntsafstand. Het is geen vergelijking. Op alle fora zijn voor- en tegenstanders van dit soort objectieven. Wat jij wilt gaan doen, is goed te doen met dit objectief en je hoeft geen objectieven te wisselen maar ik zou zeker ook naar een flitser kijken om binnen beter te kunnen fotograferen, b.v. de SB700 van Nikon.
Wanneer je je ontwikkeld in de fotografie zul je vanzelf merken wanneer je andere objectieven nodig hebt die specifiek voor een bepaald soort fotografie zijn, zoals portretfotografie.
In het algemeen; zorg dat je meer kennis opdoet over de camera en fotografie in het algemeen. Volg een kennismakingsworkshop die je bij sommige fotozaken kado krijgt als je de camera koopt. Of volg zo'n workshop op eigen initiatief ergens bij jou in de buurt. Dat voorkomt frustratie door mislukte foto's wat niet aan de camera maar aan jouw kennis kan liggen.
Succes met de keuze en de aanschaf!
Groet,
JW
JW
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: welk objectief
Beste S,
Ook een warm welkom op dit forum.
Niet eens met bovenstaande.
Nikon maakt een 18-105 lens die vele tevreden gebruikers kent.
Maar bedenk een spreuk van één van onze leden: meer zoom betekent meer problemen.
Lees gerust verder op dit forum, de meeste lenzen die geschikt zijn voor een DX NIkon (zoals de D5200) passen ook op jouw voorkeur, mits ze de aanduiding AF-S hebben.
Groeten, Gijs
PS probeer ver te blijven van de 18-55 zooms, die maken een leuke vanaf-prijs, maar daar raak je snel op uitgekeken.
Ook een warm welkom op dit forum.
Niet eens met bovenstaande.
Nikon maakt een 18-105 lens die vele tevreden gebruikers kent.
Maar bedenk een spreuk van één van onze leden: meer zoom betekent meer problemen.
Lees gerust verder op dit forum, de meeste lenzen die geschikt zijn voor een DX NIkon (zoals de D5200) passen ook op jouw voorkeur, mits ze de aanduiding AF-S hebben.
Groeten, Gijs
PS probeer ver te blijven van de 18-55 zooms, die maken een leuke vanaf-prijs, maar daar raak je snel op uitgekeken.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
beste Gijs en jw 17,
Dank voor jullie reacties,
waarom ben je het niet eens met de tamron , Gijs?
en waarom vind je de 18-105 een beter alternatief?
Ik begrijp dat meer zoom, meer problemen kan opleveren, maar als je bijv een foto van een dier op afstand wilt nemen, heb je toch meer zoom nodig
of kom ik met die 18-105 ook wel een eind?
Dank voor jullie reacties,
waarom ben je het niet eens met de tamron , Gijs?
en waarom vind je de 18-105 een beter alternatief?
Ik begrijp dat meer zoom, meer problemen kan opleveren, maar als je bijv een foto van een dier op afstand wilt nemen, heb je toch meer zoom nodig
of kom ik met die 18-105 ook wel een eind?
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
Re: niet eens met
Zoals gemeld: meer zoom=meer problemen, met alle consequenties voor kwaliteit en/of prijs.
Met een 18-105 kunnen velen ruim vooruit, zeker als 1e lens op een DSLR.
Groeten, Gijs
PS die is een Nikon forum, niet T (grin)
Met een 18-105 kunnen velen ruim vooruit, zeker als 1e lens op een DSLR.
Groeten, Gijs
PS die is een Nikon forum, niet T (grin)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
dank je
ik las trouwens dat die tamron niet over full frame DSLR beschikt. Maakt dat uit omdat de camera dit wel heeft?
ik las trouwens dat die tamron niet over full frame DSLR beschikt. Maakt dat uit omdat de camera dit wel heeft?
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
Re:Maakt dat uit omdat
Beste S,
De D5200 is niet full frame, maar DX.
Groeten, Gijs
De D5200 is niet full frame, maar DX.
Groeten, Gijs
- JW17
- Clublid
Google even het verschil tussen DX en FX dan begrijp je waarom dat Tamron-objectief niet geschikt is voor een full frame camera.stekun schreef:ik las trouwens dat die tamron niet over full frame DSLR beschikt. Maakt dat uit omdat de camera dit wel heeft?
Wil je geen Tamron? Nikon heeft een 18-200 en voor mensen die geen objectieven willen wisselen, is dit een prima oplossing. Of je er ver genoeg mee kunt zoomen weet ik niet, dat hangt van de foto's af die je wilt maken.
Nikon heeft ook een18-300 maar die is boven budget... Dan is de Tamron voor mij een goed alternatief.
Ik ben het absoluut met Gijs eens dat je je geen 18-55 kitlens moet laten aansmeren bij aanschaf van de body! Ook al zal een slechte verkoper je die wel proberen aan te smeren...

Groet,
JW
JW
dank voor je reactie
ik heb inderdaad gelezen over de verschillen tussen dx en fx.
Ik zou best graag voor die nikon 18-200 willen gaan, maar die boven mijn budget.
Is er kwalitatief veel verschil tussen de nikon en de tamron ?
ik heb inderdaad gelezen over de verschillen tussen dx en fx.
Ik zou best graag voor die nikon 18-200 willen gaan, maar die boven mijn budget.
Is er kwalitatief veel verschil tussen de nikon en de tamron ?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
een mega zoom is opzich al een behoorlijk compromie,onder kenners vakantie objectief genoemd.
kies zeker bij een megazoom voor een goed opjectief
dat geld eigenljk altijd,het objectief bepaald meer nog dan de body het resultaat
de nikon staat goedbekend.
kijk eens op
: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1531611" onclick="window.open(this.href);return false;
of terwel: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013
beter is het om een 18-105 vr te nemen en daarnaast b.v.een 70-300vr nikon,of Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD (350 euro)
meer kwaliteit voor mindergeld.
groet
Bert Harry
kies zeker bij een megazoom voor een goed opjectief

dat geld eigenljk altijd,het objectief bepaald meer nog dan de body het resultaat

de nikon staat goedbekend.
kijk eens op

of terwel: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013
beter is het om een 18-105 vr te nemen en daarnaast b.v.een 70-300vr nikon,of Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD (350 euro)
meer kwaliteit voor mindergeld.

groet
Bert Harry
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Wellicht is dit een oplossing voor je http://www.nikonservice.nl/shop/index.p ... 72b8759c97. Daar staan 2 Nikon AF-S 18-200 VRII's tussen. Het prijsverschil zit in de uiterlijke staat. De ene krijgt als kwalificatie een 7 de ander een 10. Maar neem maar aan dat het glaswerk in orde is bij dit adres en je krijgt 6 maanden garantie.stekun schreef:Ik zou best graag voor die nikon 18-200 willen gaan, maar die boven mijn budget.
En wanneer je kunt natuurlijk altijd langsrijden in Beverwijk om het zelf te beoordelen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- LJ-Jochem
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Beste S,
Zelf heb ik een 18-105mm lens en ben hier zeer tevreden over! Mooie kwaliteit foto's en 9 van de 10 keer kom ik met het zoombereik gewoon goed weg! Die enkele keer dat ik tekort kom dan start ik de benenwagen. Ik sluit me daarom aan bij het advies van Breimer.
Mocht je echt meer zoom nodig hebben dan is dat vaak voor een langere tijdsperiode en wissel je gewoon snel je objectief. Daarnaast ben ik van mening dat je altijd zoom te kort komt. Gewoon om het feit dat mensen liever lui zijn en toch steeds meer willen.
Zelf heb ik een 18-105mm lens en ben hier zeer tevreden over! Mooie kwaliteit foto's en 9 van de 10 keer kom ik met het zoombereik gewoon goed weg! Die enkele keer dat ik tekort kom dan start ik de benenwagen. Ik sluit me daarom aan bij het advies van Breimer.
Mocht je echt meer zoom nodig hebben dan is dat vaak voor een langere tijdsperiode en wissel je gewoon snel je objectief. Daarnaast ben ik van mening dat je altijd zoom te kort komt. Gewoon om het feit dat mensen liever lui zijn en toch steeds meer willen.
Jan, bedankt voor de link
Wat houdt dat cijfer in? Zit er dan een krasje of iets op de lens?(niet op het glas uiteraard)
Is dit wel betrouwbaar?
Het klinkt namelijk perfect die 18-200 voor 389
Dat is precies in mijn budget
en ik wil liefst niet wisselen van lens want ik ben nu vaak al te laat met het nemen van foto's
Wat houdt dat cijfer in? Zit er dan een krasje of iets op de lens?(niet op het glas uiteraard)
Is dit wel betrouwbaar?
en ik wil liefst niet wisselen van lens want ik ben nu vaak al te laat met het nemen van foto's

- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Stekun,stekun schreef:Jan, bedankt voor de link
Is dit wel betrouwbaar?
Dit is het officiële Nikon Service Punt. Zij voeren alle in Nederland aangeboden Nikon reparaties uit. Dus voor wat betreft betrouwbaarheid daar zou ik mij geen zorgen om maken.
Voor wat betreft de kwalificatie, het cijfer dat men er aangeeft, dat weet ik niet. Maar het zal inderdaad te doen hebben met bijvoorbeeld een krasje of misschien wel 2 aan de buitenzijde of misschien een rubber dat gebruikerssporen heeft. Maar in dat geval zou ik zeggen neem even contact met ze op dan weet je het uit eerste hand.
Jan
ik heb ze gemaild. Hopelijk hoor ik snel van ze, want er is maar 1 op voorraad.
ik laat nog van me horen.
ik laat nog van me horen.